• 2
  • 3
2014-02-04, 17:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
klinger75 Du verkar vara helt ute och cykla. Du jämför ex en förhandlad bunden ränta på 2.6% med en oförhandlad rörlig. Jag ex har 0,55% ränterabatt på mitt obundna lån. Dvs sparar jag 0,55% jämfört med alla som då har bundet på 2.6% nu.

Dessutom är det så logiskt så du borde få en käftsmäll, att bankerna aldrig skulle erbjuda dig en fast ränta på 2,6% i 2 år om dom trodde att den skulle sticka över det. Då skulle dom erbjuda dig en ränta på ex 3%, eller 4% osv, beroende på vad dom trodde dom behövde lägga sig för att tjäna på det.

TS: Lyssna inte på denna stolle till klåpare, kör obundet!

Klinger75 är ju bankernas drömkund. Det hör ju inte till ovanligheterna att bankerna rekommenderar sina kunder att binda delar av lånen som standard. Man kan ju undra varför.

Man ska komma ihåg att banken redan gjort en grundlig kalkyl innan du ens får låna en krona. Vill banken bevilja dig ett rörligt lån, kan du därför per automatik sova lugnt om natten.

Är du själv orolig för räntehöjningar så säger det ju sig själv att det är bättre att försöka göra sig av med lån, än att skaffa sig dyrare ännu lånekostnader. Dvs dyrare kostnader som bara försäkrar ditt lån över en begränsad tid. Den finansiella risken har du iaf, eftersom du har lånet kvar när bindningstiden gått ut.
Citera
2014-02-09, 00:21
Medlem
Någon som också misstänker att klinger75 är banktjänsteman? Argumenten är EXAKT som i säljmanualen som din "personlige bankman" använder.

Gjorde en liten beräkning på Swedbanks historiska räntor för något år sedan, de publicerar ju dem på nätet. Visserligen utan rabatt men det ger ju en vink om hur det ligger till. Gjorde så att jag för varje datum det fanns ränteändringar beräknade vad räntekostnaden skulle bli om jag lånade 1000000 just den dagen och sen band om i samma intervall fram till idag. Alltså, 3månader i taget, 1 år i taget, 2 år i taget osv...

De senaste 25 åren vill jag minnas att det var 4 datum där det i längden hade lönat sig att binda och då var det 1 eller 2 år. Resterande 9100 dagarna lönande det sig med "rörligt" eller 3månader som det numera är.

Så binda är enbart för de som vill betala extra för att veta vad de ska betala under en viss period, men sparar pengar gör man i stort sett aldrig!
Citera
2014-03-29, 10:31
Medlem
Isnatts avatar
Liten uppdatering;

Den bundna räntan på 3.55% upphör om nån månad. Jag hade 0.10% ränterabatt på det, tjoho!
Jag ringde och band 170 000 på 3 månader tills jag vet om/vad jag ska göra med pengarna, och när jag pratade med Nordeas kundtjänst så ville hon gärna boka in ett möte med 'min' bankman. Antar att han kommer försöka lura på mig nåt men jag är beredd, Flashback har lärt mig mycket

Hon på kundtjänst sa att "du kan få en lägre ränta, då har du möjlighet att spara till en buffert som är bra att ha om räntorna går upp".
2 minuter innan har hon alltså bundit 170 000:- åt mig, plus att jag betalade 850 000 kontant när jag köpte min lägenhet för 2 år sedan, så ska hon klappa mig på huvudet va
Jag sa att det väl snarare är bättre att betala av när räntorna är låga.
Citera
2014-04-14, 20:47
Medlem
Isnatts avatar
Jag ska till banken nu i veckan.

Den låsta ränteprocenten på lånet, 3.55% går då ut och den rörliga (3-månaders) på 3,63% kliver in i stället. Det sparar jag 300:- i månaden, ungefär. Går den räntan att få ner ytterligare utan att binda den över längre tid?

Jag har usel ränta på min vanliga sparkonto (förmånskonto), 0.55%, har bundit pengar på 3 månader till 1.40% för att i alla fall få lite ränta på pengarna. Går det att få så att mitt vanliga förmånskonto har en högre ränta utan att binda eller placera på andra konton - En högre grundränta alltså?

I övrigt har jag funderat på att betala av 50 000:- på lånet och börja betala av lånet med 1000:-/mån istället för som nu ca 500:-/mån.

Nåt annat jag bör tänka på?
Citera
2014-04-14, 23:00
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag ska till banken nu i veckan.

Den låsta ränteprocenten på lånet, 3.55% går då ut och den rörliga (3-månaders) på 3,63% kliver in i stället. Det sparar jag 300:- i månaden, ungefär. Går den räntan att få ner ytterligare utan att binda den över längre tid?

Jag har usel ränta på min vanliga sparkonto (förmånskonto), 0.55%, har bundit pengar på 3 månader till 1.40% för att i alla fall få lite ränta på pengarna. Går det att få så att mitt vanliga förmånskonto har en högre ränta utan att binda eller placera på andra konton - En högre grundränta alltså?

I övrigt har jag funderat på att betala av 50 000:- på lånet och börja betala av lånet med 1000:-/mån istället för som nu ca 500:-/mån.

Nåt annat jag bör tänka på?

Du menar 2,63 på rörliga 3 månaders eller? Om inte så byt bank!
Beroende på hur din ekonomi ser ut bör du få ner den rörliga räntan min 0,3-0,7 % Jag har 1,99% i rörligt men det beror på lite andra saker.
Betalar inte av något på lånet utan bara ränta. Kommer dock betala av lite vid slutet av varje 3 månadsperiod. Har lite stora kostnader nu med flytt, dubbelt boende och inköp av möbler.
Senast redigerad av Diablo1118 2014-04-14 kl. 23:02.
Citera
2014-04-16, 18:15
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du menar 2,63 på rörliga 3 månaders eller? Om inte så byt bank!
Beroende på hur din ekonomi ser ut bör du få ner den rörliga räntan min 0,3-0,7 % Jag har 1,99% i rörligt men det beror på lite andra saker.
Betalar inte av något på lånet utan bara ränta. Kommer dock betala av lite vid slutet av varje 3 månadsperiod. Har lite stora kostnader nu med flytt, dubbelt boende och inköp av möbler.
Ja, på rörlig.

Har varit på möte nu.

Ny ränta rörlig 2,33% (hade bunden på 3,55% innan)
Har inte bestämt mig om jag ska lägga in en större summa pengar för att få ner lånet.
Ökade amorteringen från 500:- till 1000:-/mån.

Rådgivaren ville hjälpa mig att byta försäkringsbolag då jag skulle få 20% rabatt hos if vilket jag inte gick med på, när jag kom hem kollade jag. Det han föreslog var 70:- dyrare/mån och sämre villkor. Att aldrig göra affär på stående fot utan komma hem och kolla upp saker innan beslut är en av mina bra principer

Rådgivaren föreslog att jag skulle investera i nordea stratega ränta. Jag har inte hunnit läsa på vad det är än. Jag vill tjäna pengar på lång sikt utan nån större risk att förlora pengar.

Det var väl allt.

Jo, jag pratade idag med en bekant. Hon hade omförhandlat lånet för 16 år sedan och då hade banken sagt att hon skulle binda på 16 år till den fantastiska räntan 7%.
Hon var glad över att fått 2,68 förra veckan när hon omförhandlade lånet efter 16 långa dyra år
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in