Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
Ja, alla är nog dumma utom du.
Den enda anledningen att banken erbjuder en relativt låg bunden ränta är att de själva bedömer risken för höjningar som mycket låg. Men du gör nog en bättre samlad bedömning av det ekonomisk-politiska läget än vad alla bankerna gör tillsammans.
För övrigt bör du gå en baskurs i förhandlingsteknik om du är nöjd med 2,6% på 3mån idag.
Har själv 1,99% på rörligt efter senaste ändringen häromdagen (SEB).
Jag har idag mycket små lån på mitt boende då jag betalt de mesta vilket gör mig till en ointressant kund .
Bankerna sätter räntorna utifrån reporäntan från Riksbanken , de tjänar pengar på att de kan låna upp pengar mycket förmånligt , när du binder ett lån på tex 5 år så binder de också ett lån på 5 år på några 10 dels procent lägre , det tar således ingen risk att göra förlust (förutom om du skulle sluta betala )
De flesta bankanalytiker menar att " normala " räntor ligger kring 4-5 % Riksbankens plan är att ligga på nuvarande nivå ca 1 år till och sedan höja 1% per år tills man är upp i 4-6 % de är livrädda för en ny bostads- lånebubbla vilket är risken med låga räntor , Alltså exakt samma bedömning som jag gör .