2014-02-03, 05:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Ja då har man haft en lägre ränta under 2 år och sedan får man betala samma rörliga ränta som den som haft obundna lån .. Det är ju just att räntan går upp som gör att man ska fundera på om man ska binda . Just kunde binda till 2 år på samma nivå som den rörliga förra månaden ,inåt behöll jag sen dock rörlig så jag går i säljtankar
nej det är värre än så. Du har haft en högre ränta än den med bundna lån och sedan väntar en räntechock när lånet gått ut.

Citat:
Jag har extremt svårt att tro att vi ska se lägre räntenivåer än idag, troligen kan vi nog räkna med att räntan stiger , särskilt om ny regering får för sig att stimulera ekonomin .
och då tror du att banken är så dum så att du får låna billigare på ett bundet långt lån?
Citera
2014-02-03, 17:22
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
nej det är värre än så. Du har haft en högre ränta än den med bundna lån och sedan väntar en räntechock när lånet gått ut.

och då tror du att banken är så dum så att du får låna billigare på ett bundet långt lån?

Du fatter ju uppenbarligen inte alla dette ... Du får lägre räntor om det stiger just för att du bundet på en lägre nivå

Idag kan man binda till ca 2,6 % i två år , stiger räntan till typ 4%? Under denna tiden sparar man pengar , när lånet går ut väljer man vilket lån man vill ta eller kanske till och med byta bank.

Den som har rörlig betalar idag också ca 2,6% höjes räntorna till 4 % så kommer man förlora jämfört med ovanstående bundna ...
Citera
2014-02-03, 18:02
Medlem
bogstas avatar
Finns ingen anledning att amortera mycket just nu om man kan hålla i pengarna. Detta pga att man kan få högre inlåningsränta (på 1 år) än utlåningsränta + att du har ränte avdraget. Kan du hålla i pengarna så är det bara lägga på hög och ligga på rörlig ränta. När räntan går upp pyttsar man in det man har i högen!
Citera
2014-02-03, 18:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du fatter ju uppenbarligen inte alla dette ... Du får lägre räntor om det stiger just för att du bundet på en lägre nivå
ja om du lyckas binda lägre ja, men det är just det du inte gör.

Att binda lån är en slags försäkring och det kostar naturligtvis pengar.

Citat:
Idag kan man binda till ca 2,6 % i två år , stiger räntan till typ 4%? Under denna tiden sparar man pengar , när lånet går ut väljer man vilket lån man vill ta eller kanske till och med byta bank.
hehe du går rakt i orosfällan du. Om du får binda på 2,6 i två år är det inte sannolikt att räntan kommer att gå upp till 4% under samma period. Banken har räknat noga på det där.

Citat:
Den som har rörlig betalar idag också ca 2,6% höjes räntorna till 4 % så kommer man förlora jämfört med ovanstående bundna ...
ja fast i genomsnitt kommer den som binder att förlora.
Citera
2014-02-03, 20:08
Medlem
Citat:

Ja, alla är nog dumma utom du.
Den enda anledningen att banken erbjuder en relativt låg bunden ränta är att de själva bedömer risken för höjningar som mycket låg. Men du gör nog en bättre samlad bedömning av det ekonomisk-politiska läget än vad alla bankerna gör tillsammans.

För övrigt bör du gå en baskurs i förhandlingsteknik om du är nöjd med 2,6% på 3mån idag.
Har själv 1,99% på rörligt efter senaste ändringen häromdagen (SEB).
Citera
2014-02-03, 20:55
Medlem
Citat:
Den som följer med lite i omvärldspolitiken har stora möjligheter att kapa de värsta topparna genom att binda över kortare perioder , jag har gjort det vid två tillfällen sedan jag började låna till bostad . Och sparade åtskilliga tusen på det .

Hur tror du banken resonerar när de sätter sin 2,3,5 och 10års ränta?

Jag tror att de gör en analys över hur de tror att räntan kommer förändras över perioden och sätter en ränta de tror att de kommer tjäna pengar på.
Citera
2014-02-03, 21:40
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ja, alla är nog dumma utom du.
Den enda anledningen att banken erbjuder en relativt låg bunden ränta är att de själva bedömer risken för höjningar som mycket låg. Men du gör nog en bättre samlad bedömning av det ekonomisk-politiska läget än vad alla bankerna gör tillsammans.

För övrigt bör du gå en baskurs i förhandlingsteknik om du är nöjd med 2,6% på 3mån idag.
Har själv 1,99% på rörligt efter senaste ändringen häromdagen (SEB).

Jag har idag mycket små lån på mitt boende då jag betalt de mesta vilket gör mig till en ointressant kund .

Bankerna sätter räntorna utifrån reporäntan från Riksbanken , de tjänar pengar på att de kan låna upp pengar mycket förmånligt , när du binder ett lån på tex 5 år så binder de också ett lån på 5 år på några 10 dels procent lägre , det tar således ingen risk att göra förlust (förutom om du skulle sluta betala )

De flesta bankanalytiker menar att " normala " räntor ligger kring 4-5 % Riksbankens plan är att ligga på nuvarande nivå ca 1 år till och sedan höja 1% per år tills man är upp i 4-6 % de är livrädda för en ny bostads- lånebubbla vilket är risken med låga räntor , Alltså exakt samma bedömning som jag gör .
Citera
2014-02-03, 21:43
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Hur tror du banken resonerar när de sätter sin 2,3,5 och 10års ränta?

Jag tror att de gör en analys över hur de tror att räntan kommer förändras över perioden och sätter en ränta de tror att de kommer tjäna pengar på.

Se svar i ovanstående inlägg hur det fungerar när de sätter sin räntor , krävs ingen direkt omvärldsanalys för detta ... Det är vi som kunder som måste göra omvärldsanalys för att kunna fatta rätt beslut
Citera
2014-02-03, 22:22
Medlem
Citat:
Bankerna sätter räntorna utifrån reporäntan från Riksbanken....

förr var det så.

idag har reporäntan spelat ut sin roll för bolåneräntan. nu sätter bankerna räntan som de vill och den lär inte gå upp till 4-5 % igen. istället kommer vi att få ännu lägre räntor...
Citera
2014-02-03, 22:46
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
förr var det så.

idag har reporäntan spelat ut sin roll för bolåneräntan. nu sätter bankerna räntan som de vill och den lär inte gå upp till 4-5 % igen. istället kommer vi att få ännu lägre räntor...

Ehh var tror du bankerna får pengarna från ? De har ju typ bara Max 20 % täckning för utlånat kapital resten måste de låna upp från Riksbanken eller andra låneinstitut , Räntan kan mycket väl gå upp igen och det är önskvärt ur flera perspektiv.

Om ni vill fördjupa er så kan man tex läsa.

http://www.fi.se/upload/43_Utredning...v2_2013ny3.pdf
Senast redigerad av klinger75 2014-02-03 kl. 22:50.
Citera
2014-02-04, 06:22
Medlem
Citat:
Ehh var tror du bankerna får pengarna från ? De har ju typ bara Max 20 % täckning för utlånat kapital resten måste de låna upp från Riksbanken eller andra låneinstitut , Räntan kan mycket väl gå upp igen och det är önskvärt ur flera perspektiv.
http://www.fi.se/upload/43_Utredning...v2_2013ny3.pdf

det är en vanlig missuppfattning att banker lånar pengar till en kostnad som motsvarar reporäntan.
Citera
2014-02-04, 15:12
Medlem
klinger75 Du verkar vara helt ute och cykla. Du jämför ex en förhandlad bunden ränta på 2.6% med en oförhandlad rörlig. Jag ex har 0,55% ränterabatt på mitt obundna lån. Dvs sparar jag 0,55% jämfört med alla som då har bundet på 2.6% nu.

Dessutom är det så logiskt så du borde få en käftsmäll, att bankerna aldrig skulle erbjuda dig en fast ränta på 2,6% i 2 år om dom trodde att den skulle sticka över det. Då skulle dom erbjuda dig en ränta på ex 3%, eller 4% osv, beroende på vad dom trodde dom behövde lägga sig för att tjäna på det.

TS: Lyssna inte på denna stolle till klåpare, kör obundet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in