• 2
  • 3
2014-02-08, 21:18
Medlem
Eftersom du troligtvis saknar all form av pondus eller w.e. så får du väl bara vara en god vän och vänta på att han betalar tillbaka.

Jag lånar ofta ut pengar till folk, fastän jag själv ligger risigt till ekonomiskt sett, men jag brukar alltid ge dem mycket, mycket mer tid på¨sig än de hade föreslagit. Till din polare hade jag sagt att han har till nyår på sig, men om han kan punga fram tidigare så vore det inte fel!

Jag tycker att folk rent generellt ställer för mycket krav när de ställt upp för någon!
Citera
2014-02-09, 00:54
Medlem
Skaffa bevis på skulden genom inspelade samtal och/eller sms, mail eller chattkonversationer där han erkänner skulden och gör sedan som EckiEcki sagt med en officiellt faktura sedan lämnar du det till kronofogden. Du kan ta ränta på beloppet från och med dagen efter förfallodatumet på fakturan, dessutom kan du ta ut en administrativ avgift plus avgiften för att ha skickat ärendet till kronofogden. Någon har nämnt innan att man kunde lägga rättegångskostnader på skulden, men jag är osäker på detta eftersom summan är ganska låg. Detta är ditt enda sätt att driva in skulden förutom att uppmana honom att betala tillbaka.

Nu har han redan kommit tillbaka och tiggt mer. Den här personen är ingen man kan låna ut till; han har inga pengar, så även om du stämmer honom i tingsrätten kanske han inte har något att betala dig med, och möjligen andra skulder från tidigare.

Låter som om du gjort dig en dyr läxa; vissa personer lånar man inte pengar till. De kan verka jätte justa och trevliga, men de kan inte hålla i pengar. Om han är en god vän i övrigt så är det bara att säga att han bränt sina broar och kommer inte få låna något igen innan han betalat tillbaka med ränta det som han lånat.

Och i framtiden så skriver du ett skuldebrev och för över pengarna via banken om du ska låna ut till någon över huvud taget, och det inte är pengar du kan skänka.
Citera
2014-02-09, 01:09
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Erhm nej?
Även ett muntligt avtal är ett avtal, och vi var ju bara där för att "låna" prylar av samma värde som hans skuld.

Det var lika mycket rån som de tusenlappar min polare lånade ut och förlorade, skulle polis bli inblandad så skulle de stå ord mot ord. Finns inga bevis för varken rån eller lån, självklart skulle vi neka de lånet vi gjorde hemma hos honom om han skulle neka de tusenlappar han lånade.

Det ni gjorde är per definition ett rån, ni har ingen rätt att tvinga på er andras egendom. Endast kronofogden har rätt att göra det. Att inte betala tillbaka en skuld är självklart inget rån. Tvärtom står man själv risken när man lånar ut pengar, visserligen har man rätt att få tillbaka pengarna. Men finns inga pengar att hämta hos gäldenären så är det iäditt eget problem.
Citera
2014-02-09, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
Det ni gjorde är per definition ett rån, ni har ingen rätt att tvinga på er andras egendom. Endast kronofogden har rätt att göra det. Att inte betala tillbaka en skuld är självklart inget rån. Tvärtom står man själv risken när man lånar ut pengar, visserligen har man rätt att få tillbaka pengarna. Men finns inga pengar att hämta hos gäldenären så är det iäditt eget problem.

Jag tror hans poäng är att det är lika obevisbart att rån har begåtts som att lån givits. Ord mot ord, inga klara markeringar på ägodelarna (det står troligtvis inte SEBASTIAN eller liknande på dem), samt att polisen skulle skita helt i sådana små ärenden. När vi då kommit förbi den juridiska aspekten så är det således rent materiellt sett inte mer än en reglering av skuld. Hade resan gått hela vägen genom Kronofogden hade samma ägodelar beslagtagits ändå, och sålts för att reglera skulden.
Citera
2014-02-10, 11:12
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot

Att överlåta problemet på personen som orsakade problemet ser inte jag som ett problem.
Kalla det vad du vill, vi reglerade en skuld i samtycke, inget rån genomförs i samtycke
Citera
2014-02-10, 11:34
Medlem
SparkMans avatar
Ring din vän och säg att du behöver pengarna inom 2 dagar för du måste betala tillbaka en skuld till ett par juggar som du lånat pengar av. Säg också att om du inte har pengarna tills dess så kommer du hänvisa till att pengarna finns på hans adress så det är han som får krossade knäskålar om inte pengarna finns där
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in