• 1
  • 2
2014-02-02, 09:40
Medlem
Lånade nyligen ut 4000kr till en "vän" som jag (garanterat...)skulle få tillbaka veckan efter. Efter exakt en vecka så hörde han inte av sig så jag nämnde det för han och sa att jag behövde pengarna. Han kom med några ursäkter och sa sen att han skulle försöka fixa fram dom "dessa dagar".

Eftersom han inte betalade tillbaka pengarna enligt första överenskommelsen så tror jag inte han kommer betala tillbaka dom nu efter den senaste heller. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan föra detta vidare så att jag förhoppningsvis kan få pengarna tillbaka.
Senast redigerad av Viktim 2014-02-02 kl. 09:42.
Citera
2014-02-02, 09:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Lånade nyligen ut 4000kr till en "vän" som jag (garanterat...)skulle få tillbaka veckan efter. Efter exakt en vecka så hörde han inte av sig så jag nämnde det för han och sa att jag behövde pengarna. Han kom med några ursäkter och sa sen att han skulle försöka fixa fram dom "dessa dagar".

Eftersom han inte betalade tillbaka pengarna enligt första överenskommelsen så tror jag inte han kommer betala tillbaka dom nu efter den senaste heller. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan föra detta vidare så att jag förhoppningsvis kan få pengarna tillbaka.

Ge honom ett formellt inkassokrav, och ge honom minst 30 dagar för att betala skulden. Därefter går du vidare enligt följande http://www.kronofogden.se/Ansokaombe...elaggande.html

Om kamraten dock nekar till skulden till KFM så gör de inget mer, du får då stämma honom inför tingsrätt, och eftersom det är en så låg summa så blir det ett FT-mål och då får du (i princip) betala dina egna rättegångskostnader även om du vinner.
Citera
2014-02-02, 09:46
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Utfärda alltid ett skuldebrev till alla du lånar ut en högre summa till
Citera
2014-02-02, 09:51
Medlem
Något kontrakt har jag inte och pengarna lånades ut kontant. Om jag ringer han och frågar efter skulden samtidigt som jag spelar in samtalet, räcker det som bevis då?
Citera
2014-02-02, 09:55
Medlem
Bäst hade nog varit att genom vissa krav(eller tecken) få han själv att betala tillbaka. Strax efter att jag lånade ut pengarna så var han väldigt tydlig med att jag inte skulle berätta för någon om lånet, så därför kan det kanske tyckas självklart att jag använder det mot han. Problemet är att jag inte känner han så värst bra/länge och han verkar inte vara lagens man direkt...
Senast redigerad av Viktim 2014-02-02 kl. 09:59.
Citera
2014-02-02, 09:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Något kontrakt har jag inte och pengarna lånades ut kontant. Om jag ringer han och frågar efter skulden samtidigt som jag spelar in samtalet, räcker det som bevis då?

I tingsrätten är ju en sådan form av bevisning intressant. Men, återigen, kronofogden kommer inte att bry sig om det då de inte har i sitt uppdrag att fastställa en skulds giltighet.
Citera
2014-02-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I tingsrätten är ju en sådan form av bevisning intressant. Men, återigen, kronofogden kommer inte att bry sig om det då de inte har i sitt uppdrag att fastställa en skulds giltighet.
Så kronofogdens roll är mer som en "medlare"?
Citera
2014-02-02, 10:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så kronofogdens roll är mer som en "medlare"?

Nej, de medlar inte. De hanterar skulder som har fastslagit varit giltiga.
Citera
2014-02-02, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Utfärda alltid ett skuldebrev till alla du lånar ut en högre summa till

Jag har ett ännu bättre förslag, låna överhuvudtaget inte ut pengar så slipper du sådana problem i fortsättningen, finns ingen orsak att du skall agera bank till en person som tydligen inte kan sköta sin ekonomi.
Citera
2014-02-02, 11:36
Medlem
FetDudes avatar
Testa ringa och låta lite halvt panikslagen och säg att du behöver pengarna nu? Kom på någon anledning också varför du behöver dom nu... Tror han egentligen har ett eller annat sätt att lösa så du slipper vara skyldig honom pengar!
Citera
2014-02-02, 11:53
Medlem
Du har inte pondus nog att åka hem till honom och knacka på och säga till honom att du ska ha dina pengar, och att han har tills (datum) på sig att pröjsa?
Citera
2014-02-02, 12:39
Medlem
frank_pes avatar
Be om att få något värdefullt i pant om han har t.ex tv-spel, stereo m.m. så säljer du det om han dröjer för länge med skulden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in