Citat:
Ursprungligen postat av
samotsamot
Är du vegetarian?
Nej. Det är skillnad mellan ett människoliv och djur. Det är en väldigt stor skillnad mellan att döda en tredjedel av alla foster till att inte äta kött. Av sin egen art. Människolivet är helgt och vi bör ha största möjliga respekt för det. Det är inte vår sak att gå in och talla där.
Citat:
Ursprungligen postat av
krigsbarn
Har nog aldrig hört det ens påstås att det inte handlar om ett liv, däremot är det en debattfråga om huruvida/när det är en person, och det är i allra högsta grad en aktuell frågeställning. Personligen anser jag inte att ett outvecklat foster är en person i samma utsträckning som t ex vuxen (eftersom det saknar flera av de beståndsdelar som essentiellt utgör definitionen av en person), således är det enklare att fatta beslutet.
Det är inte alldeles enkelt. Men jag hör ofta att foster saknar lungor vid sjätte månaden eller hjärta vid fjärde veckan. Det spelar ingen roll. Det är utslocknandet av ett människoliv. Abortförespråkare sägar ofta att abort gör inte ont på barnet ( även om det finns bevis att så inte är fallet men säg nu att det är så) så rättfärdigar det inte abort. Vi kan döda en 90-årig gammal gubbe smärtfritt, vi kan döda en 5-årig sprallig pojk smärtfritt och vi kan söva ner en gullig kattunge på några månader också om vi skulle ha lust.
Citat:
Ursprungligen postat av
krigsbarn
Det är rimligt, därför är det tillåtet. Jag vet faktiskt inte vad mer jag behöver skriva. Ultrakonservativt tänk att förbjuda abort, så till den grad att man försakar argumentet.
Innan jag går in på varför det är rimligt så läser jag gärna på vilket sätt det inte är rimligt att kvinnan ska få göra abort, för det är väl vad du menar? Jag vill att du ska reflektera ordentligt över begreppet rättigheter, innan du börjar skriva.
Det är inte rimligt på något sätt. Hon har försatt ett liv till världen. Då är det hennes plikt att ta hand om det. Jag tycker att jag har förklarat ganska bra varför det inte är rimligt i mina tidigare inlägg i tråden?
Du borde nog förklara varför det är rimligt att döda ett barn i vardande.
Sen borde man också ha en mer familjevänlig politik.
Ingen ska känna att de skulle behöva döda sina barn pga. ekonomiska skäl. Så enkelt är det.