2014-02-01, 15:38
Medlem
Har omkring 1,4 milj kr i bundna bolån med relativt hög ränta. Har också en rörlig del på ca 700 000 med mycket lägre ränta. Man kan ju betala av 20% på de bundna lånen per år och jag funderar på att låna mer på det rörliga lånet för att betala av på de bundna. Finns det något som gör att jag inte kan göra så?
Citera
2014-02-01, 16:02
Medlem
EvilGuys avatar
Du kan alltid lösa bundna lån men alltjämt brukar det generera en straffavgift. Prata med din bank.
Citera
2014-02-01, 16:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Hua! Binda ska man aldrig göra, då ränteskillnadsersättning är dyrt. Varför inte köra rörligt och använda pengarna till amortering istället?
Citera
2014-02-01, 16:27
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdsson
Har omkring 1,4 milj kr i bundna bolån med relativt hög ränta. Har också en rörlig del på ca 700 000 med mycket lägre ränta. Man kan ju betala av 20% på de bundna lånen per år och jag funderar på att låna mer på det rörliga lånet för att betala av på de bundna. Finns det något som gör att jag inte kan göra så?

Nej, det är ju ett sätt att slippa ränteskillnadsersättning. Däremot kanske banken har en bättre lösning beroende på din lånesituation.
Citera
2014-02-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Nej, det är ju ett sätt att slippa ränteskillnadsersättning. Däremot kanske banken har en bättre lösning beroende på din lånesituation.

Så jag skulle kunna låna säg 200 tusen på det rörliga och sen efter nån vecka betala av 20% på den bundna lånet. Banken har ingen regel eller något som kan stoppa det?
Citera
2014-02-01, 18:49
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdsson
Så jag skulle kunna låna säg 200 tusen på det rörliga och sen efter nån vecka betala av 20% på den bundna lånet. Banken har ingen regel eller något som kan stoppa det?

Har du tillräcklig säkerhet i huset (läs: inte belånat mer än banken tillåter för att bevilja lånet) kan du göra som du skriver i detta inlägget. Men i praktiken är det enklare att sätta sig ner med banken och lägga om lånen utan din omväg. Det kommer att kosta dig på ett eller annat vis hur du än gör. Men de löpande kostnaderna kommer givetvis att bli lägre efteråt.
Citera
2014-02-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Har du tillräcklig säkerhet i huset (läs: inte belånat mer än banken tillåter för att bevilja lånet) kan du göra som du skriver i detta inlägget. Men i praktiken är det enklare att sätta sig ner med banken och lägga om lånen utan din omväg. Det kommer att kosta dig på ett eller annat vis hur du än gör. Men de löpande kostnaderna kommer givetvis att bli lägre efteråt.

Ja vi ligger under 75% belåning på huset och banken godkänner ytterligare lån.

Enda sättet att lägga om bundna lån är väl att betala ränteskillnadsersättning? Det har vi räknat på och det kommer med dagens regler att bli dyrt eftersom det är några år kvar på de bundna lånen. Eller finns det andra alternativ för att kunna lägga om lånen?
Citera
2014-02-01, 19:27
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy

Precis, gäller det en fastighet tillkommer även kostnad för pantbrev om det inte finns outnyttjade pantbrev sedan tidigare. Kostnaden för nya pant brev är 2% + avgift. Utöver detta kan uppläggningsavgifter för lån tillkomma.

Men banken har ingen regel som säger att du inte får låna för att sedan extraamortera, utan det är vanliga kreditbedömning som gäller.
Citera
2014-02-01, 22:41
Medlem
Genom att göra detta sparar jag ca 800 kr i månaden. Tack for all hjälp och tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in