Citat:
Ursprungligen postat av
Dude The Rude
Tack för ett utförligt svar! Måste säga att ditt inlägg lämnade en del att önska. Mitt intryck är att du i dagsläget inte rörs särskilt mycket i ditt inre av att tänka på döden, det är den känsla jag får av att läsa den. Det kan bero på många saker såklart, jag kanske tolkar det fel, men det är också det där med efterlivet. Jag har tagit avstånd från allt vad religion heter och räknar kallt med att doktriner om evigt liv aldrig kommer skänka ett uns av nåd åt min själ. Inte som de som lever i nuet men har löftet om paradis som utväg om det skulle bli jobbigt.
Men ska jag vara helt ärlig så satt jag av en slump och tänkte på döden just den veckan. Jag hade tid och satt ovanligt djupt in och filosoferade kring döden och hur jag känner för den. Då förstod jag att min religiösa grund fanns med och att den faktiskt ligger kvar. Men det är svårt att gå runt och leva i en religiös övertygelse till egentligen bara frågan om döden eftersom vi lever i ett sådant sekulärt samhälle där många gärna ser vår gamla religion som bullshit, "vetenskapen och humanismen är bättre". Jag själv skulle aldrig exempelvis vilja bli kremerad, den tanken är högst obehaglig. Varför den är det, vet jag inte.
(Dessutom flashbackade jag inte mig till detta, utan jag t.o.m googlade mig fram till din tråd)
Citat:
Ursprungligen postat av
Dude The Rude
Är det löftet om evigt liv som håller dig på god fot med din egen dödlighet?
Nej, det tror jag somsagt inte. Eftersom jag inte har den där religiösa övertygelsen som andra vanligtvis religiösa kristna har så har jag ofta varit väldigt dödsrädd normalt. Men det du läste var somsagt ett oretuscherat utdrag ur mina innersta tankar kring döden och låt mig citera:
Citat:
Förmodligen kommer en 400 år gammal människa vara helt utmärglad och trött, jag betvivlar heller inte att personen i fråga skulle vara så mentalt nedbruten att de sista 150 åren skulle vara en total kamp för både psyket och för kroppen.
Jag vet redan om jag skulle ligga förlamad i mitt liv, jag skulle aldrig orkat den kampen om livet som f.ö glad och harmonisk livsnjutare. Jag vet även att jag hade tagit ett cancerbesked eller en annan dödlig sjukdom väldigt hårt. Känslan att jag snart ska dö, jag vet det är obeskrivligt sårbar för en människa, oavsett religion och tro, på så sett förnekar jag inte att dödsrädsla finns bland oss. Men sålänge jag inte fått någon sjukdom kan jag vara rätt kaxigt inställd till att just vara rädd för döden.
Men jag vill dock ändå förtydliga att om jag går och dör i det omedvetna hade jag heller inte haft några problem, jag är ung, men vad är grejen? Döden har med livet att göra. Om jag bara får en ungdom så är det ju så för mig. För andra är det förmodligen mycket jobbigare att se en ung person dö, det är det onekligen för mig också.
Citat:
Vad vill jag egentligen uppnå med att bli 300 år äldre min 100 års dag?
Precis, vad är grejen?
Som jag skrev:
1. Om jag inte åldras utan är och förbli 25 hela livet medan alla andra åldras, alla man känner försvinner och själv är man en pigg, glad och kry 25 åring som lever i tidens tid. Hur kul för sinnet blir det egentligen efter några 1000 år som glad 25 åring? Och orkar vi ens ha ett hjärnkontor som sträcker sig i 1000 år utan att åldras?
2. Om jag nu över huvud taget ska åldras så är det ju det här med överlevnaden och min psykiska/fysiska hälsa jag oroar mig över. Hur värst trevligt är det att ligga ensam på ett äldreboende de sista 200 åren utan förmodligen varken hörsel, syn eller fungerande kropp.
3. Om vi alla överlevde döden så skulle jorden idag se väldigt överbefolkad ut. Många av oss hade inte dött av svält utan hade fått fortsätta lida (eftersom man inte dör) vilket kommer göra mänskligheten till ett vansinne i de faktum att vi inte har mat och resurser till alla människor som någonsin levat på denna jord.
Hur som helst fungerar inte evigt liv på jorden vilket har dämpat min dödsrädsla otroligt. Vi ska ju faktiskt alla dö. Om vi får ett eget liv eller om det bli kolsvart (så tar jag förstås evigt liv) men blir det kolsvart så blir det de med ditt omedvetande, så varför vara rädd när du väl har ett medvetande? Det är ett slöseri på ditt sinne!