Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Jag tycker om dina ord här och frågan är hur mycket vi kan äga vår egen död. Kan vi komma en bit eller långt?
Det är verkligen en central fråga du lyfter, den rent praktiska biten. Rent evolutionärt har det sannolikt alltid varit gynnsamt att vara rädd för smärta och död. Motsatsförhållandet såg lite annorlunda ut: sund dödsrädsla - dumdristigt övermod. Det dumdristiga övermodet lever såklart vidare och det går att beskåda överallt menen i vårt moderna samhälle är motsatsförhållandet som är relevant snarare ett annat: sund dödsrädsla - överdriven dödsrädsla.
I västerlandets mytologi är döden något avlägset - det finns på sjukhus, ålderdomshem och på andra sidan haven i krigsdrabbade tredje världen. Man kommer faktiskt undan med att tiga ihjäl problemet in i det längsta, vilket också många tycks föredra.
För att försöka besvara din fråga tror jag att dödsrädslan är vital för en individs överlevnad men att den inte nödvändigtvis behöver vara en rädsla i någon negativ bemärkelse. Jag ska vid tillfälle länka ett mycket läsvärt stycke ur den kinesiska idétraditionen där bejakandet av livets alla skeden, och framförallt då det sista, besjungs som något vackert. Först och främst måste man nog, även om det låter omvänt, ta utgångspunkt i döden för att kunna leva fullt ut. Tillsammans kan vi säkert komma en bit på vägen