• 1
  • 2
2005-07-29, 16:14
Bannlyst
Jag är ganska förtjust i PB&J, alltså smörgås/sandwich med jordnötssmör och sylt. Men hur skall man egentligen göra den för att den skall bli så god som möjligt?

Vilken typ av jordnötssmör, chunky eller smooth? Märke?

Vilken sorts sylt?

Vilken sorts bröd?

Skall brödet rostas eller inte?

Skall smörgåsen vara enkel eller dubbel?

Skall smörgåsen delas eller inte?

Jag har hittills mest gjort med Vallmorost (stora skivor), jordnötssmör utan bitar och jordgubbssylt, men ge gärna era synpunkter på hur man gör den bästa PB&J som existerar.
Citera
2005-07-29, 20:19
Medlem
Mysonoxens avatar
Mina släktingar i USA gör sina mackor med Crunchy peanut butter av märket JIF alltså smör med bitar av jordnötter i. Det finns dock de som använder "smooth" jordnötssmör utan bitar.

Sylt har jag aldrig sett dem använda. Istället används "Jelly" som är en slags geléliknande sak men mycket sötare än den vinbärsgelé vi är vana vid i Sverige.

De har vanlig fralla som bröd, orostat, men Elvis Presley t.ex. hade en favvismacka som bestod av lätt rostat bröd som sedan stektes i rejält med smör. Sedan klabbade han på rejält med jordnötssmör och mosad eller skivad banan (uppgifterna om mos eller skivor går isär).

Jag har testat den mackan och den bör åtföljas av obligatorisk check-up på närmaste hjärtklinik...
Citera
2005-07-29, 20:23
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyTim
Jag är ganska förtjust i PB&J, alltså smörgås/sandwich med jordnötssmör och sylt. Men hur skall man egentligen göra den för att den skall bli så god som möjligt?

Vilken typ av jordnötssmör, chunky eller smooth? Märke?

Vilken sorts sylt?

Vilken sorts bröd?

Skall brödet rostas eller inte?

Skall smörgåsen vara enkel eller dubbel?

Skall smörgåsen delas eller inte?

Jag har hittills mest gjort med Vallmorost (stora skivor), jordnötssmör utan bitar och jordgubbssylt, men ge gärna era synpunkter på hur man gör den bästa PB&J som existerar.

Fy, en sådan vidrig macka skulle jag aldrig äta, men som matintresserad kan jag tänka mig att brödet skulle må bra av att rostas lite för att få krispighet, eller ännu hellre: stekas i smör.

By the way: vad trevligt med ett tinytim-fan här. Ett sant geni!
Citera
2005-07-30, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Fy, en sådan vidrig macka skulle jag aldrig äta, men som matintresserad kan jag tänka mig att brödet skulle må bra av att rostas lite för att få krispighet, eller ännu hellre: stekas i smör.

By the way: vad trevligt med ett tinytim-fan här. Ett sant geni!
Jag har torrstekt brödet, det fungerar väldigt bra, och det är nog min favorit hittills. Smörstekt blir helt enkelt för fett, det blir kladdigt och inte så gott, tycker jag.

Jo, Tiny Tim var ett geni. Jag funderar på att starta en tråd om honom i musikdelen så att alla andra också får upptäcka det. Jag trodde faktiskt att jag var ensam om att uppskatta honom.
Citera
2005-07-30, 11:51
Medlem
Siden-Carlssons avatar
[quote=TinyTim]Jag har torrstekt brödet, det fungerar väldigt bra, och det är nog min favorit hittills. Smörstekt blir helt enkelt för fett, det blir kladdigt och inte så gott, tycker jag.

Jo, Tiny Tim var ett geni. Jag funderar på att starta en tråd om honom i musikdelen så att alla andra också får upptäcka det. Jag trodde faktiskt att jag var ensam om att uppskatta honom. [/QUOTE

Torrstekt borde funka bra!

Nej då, du är inte alls ensam. Släng iväg ett PM när du startar tråden. God bless Tiny Tim!
Citera
2005-08-04, 16:10
Bannlyst
Jag tror att jag har hittat den! Det är i alla fall den godaste jag ätit hittills.

Nygräddad baguette
Jordnötssmör
Honung med fruktos (den turkiska av märket Zasan tycker jag är bäst)

Underbart gott. Imorgon ska jag testa att torrsteka den andra halvan av baguetten och se om det blir ännu godare. Om ni ska testa detta så se till att det är en honung som innehåller fruktos, den har en helt annan smak. Zasan-honungen har dessutom vaxkakan kvar, jag vet inte om det ger mer smak, men det blir om inte annat något gott att tugga på när honungen är slut.
Citera
2016-03-20, 01:19
Medlem
Elementarts avatar
Vanlig formfranska med jordnötssmör med bitar i (crunchy). Som sylt brukar jag ha lingonsylt, jag gillar inte för stora klumpar i sylten.
Citera
2016-03-20, 05:17
Medlem
Nemjungs avatar
Den klassiska består väl av bröd som formfranska, PB med bitar i, nån form av sylt å dubbelmackad, ej rostad.
Citera
2016-03-20, 05:32
Medlem
CXTs avatar
Jag gillar rasker eller nåt annat bröd som inte är för jävla degigt, banan och bacon är två ingredienser jag ibland lägger till utöver standard.
Dubbel, delad och med bortskurna kanter (för att slippa att sista tuggorna smakar bara bröd alt behöva nibbla kanterna först som en jävla ekorre)
Citera
2016-03-20, 17:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vanlig formfranska med jordnötssmör med bitar i (crunchy). Som sylt brukar jag ha lingonsylt, jag gillar inte för stora klumpar i sylten.

Det låter vidrigt med lingonsylt till det, helt fel karaktär. I och för sig tycker jag hela konceptet med en macka späckad med fett och socker (med ett bröd som bara är luft och socker) är rätt nasty och obegriplig. Men om jag nu skulle göra det så skulle jag inte vilja ha lingonsylt i den...
Citera
2017-03-10, 14:32
Medlem
elbilslobbyns avatar
I ett recept på nätet stod det jordgubbssylt. Hallonsylt borde också funka, kanske?
Citera
2017-03-15, 08:19
Medlem
My©s avatar
Åh! Smörgåsen som jag måste älska fast jag hatar den! Kan få sjuka cravings efter en PB&J men när jag väl sätter tänderna i den blir jag alltid lika besviken. Hahaha!

Oavsett denna hatkärlek vet jag hur jag vill ha min för att få den perfekta balansen.

1. Det ska vara ett fluffigt, vitt bröd utan någon större mängd substans. Tycker att Pågens Roast'n Toast är hyfsat bra.
2. Jordnötssmöret ska vara Jif's Extra Crunchy - inget annat. Både för smak och textur.
3. Bästa jellyn är enligt mig Smucker's Concord Grape Jelly. Får jag inte tag på den kan Welch's funka men Smucker's är snäppet bättre.
4. Kanterna på mackan SKA skäras bort! End of discussion.

Vill man vara på den spillsäkra sidan brer man båda mackorna med ett lager jordnötssmör. På den ena brödskivan lägger man sedan en "kant" av jordnötssmör och jellyn sprider man ut innanför. När man sedan lägger ihop bröden så limmar man liksom in jellyn och den rinner inte ut på sidorna.

Ett hett tips är att grilla PB&J, typ som en Grilled Cheese. Stek dem i smör ca 2-4 minuter på varje sida. Supergott! Går även att göra ägg- och mjölkdoppade (som Fattiga Riddare) om man vill ha mera disk och en ännu högre kulinarisk upplevelse!

Vill man anstränga sig ordentligt så friterar man dem! Sinnessjukt gott!

Lite Off Topic: Testa Nutella och finhackat stekt bacon som fyllning! Det är en höjdare!

/My©
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in