Åh! Smörgåsen som jag måste älska fast jag hatar den! Kan få sjuka cravings efter en PB&J men när jag väl sätter tänderna i den blir jag alltid lika besviken. Hahaha!
Oavsett denna hatkärlek vet jag hur jag vill ha min för att få den perfekta balansen.
1. Det ska vara ett fluffigt, vitt bröd utan någon större mängd substans. Tycker att Pågens Roast'n Toast är hyfsat bra.
2. Jordnötssmöret ska vara Jif's Extra Crunchy - inget annat. Både för smak och textur.
3. Bästa jellyn är enligt mig Smucker's Concord Grape Jelly. Får jag inte tag på den kan Welch's funka men Smucker's är snäppet bättre.
4. Kanterna på mackan SKA skäras bort! End of discussion.
Vill man vara på den spillsäkra sidan brer man båda mackorna med ett lager jordnötssmör. På den ena brödskivan lägger man sedan en "kant" av jordnötssmör och jellyn sprider man ut innanför. När man sedan lägger ihop bröden så limmar man liksom in jellyn och den rinner inte ut på sidorna.
Ett hett tips är att grilla PB&J, typ som en Grilled Cheese. Stek dem i smör ca 2-4 minuter på varje sida. Supergott! Går även att göra ägg- och mjölkdoppade (som Fattiga Riddare) om man vill ha mera disk och en ännu högre kulinarisk upplevelse!
Vill man anstränga sig ordentligt så friterar man dem! Sinnessjukt gott!
Lite Off Topic: Testa Nutella och finhackat stekt bacon som fyllning! Det är en höjdare!
/My©