2014-01-31, 23:04
Medlem
Vad har hänt senaste 12 månaderna igentligen? Bara senaste 2 dagarna så har Aftonbladet gjort en artikel & SR gjort ett skapligt positivt reportage om cannabis? Är hysterin påväg att tonas ut? Och går man på senaste månaderna bara så har de största tidningarna diverse olika artiklar & debattartiklar som är ganska pro-cannabis!

Många personer i min ålder antingen röker ett par gånger per år eller har ingenting emot det, (20-30) och kan bara tänka mig att det är liberalare längre ner i leden med alla serier & filmer som glorifierar rökat! Så är vi påväg mot en ändring i synen mot cannabis eller? Fler och fler människor erkänner sitt rökande o.s.v.

Att resten av Europa har en ganska lätt syn på cannabis vet väl de flesta redan? (Länder som Danmark, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Spanien, Portugal, Nederländerna (Givetvis) ) är länder jag på rak arm kan räkna upp där det inte är så stort drama att röka, rättsväsendet kanske ger dig en böter om du är på fel plats vid fel tillfälle.

Och kollar man på kommetarsfältet på aftonbladet så är det många människor, från 1*-70 som klagar på Sveriges syn på drogpolitik, brukar ju oftast stänga ner efter ett tag pga allt tjöt som kommer till där, där de flesta dessutom är ganska liberala i sin syn! Och snart ska Sverige vara självförsörjande på gräs också enligt tullens rapporter (Tror jag mig ha läst?)!!! YAYY!!!

Debatten har tagit en sundare sida, utöver att folk som debatterar emot borde läsa på lite mer för att kunna tas lite mer seriöst (DET BÖRJAR MED EN JOINT, SEN GÅR DET ÖVER TILL HASCH!!#!#!##!#!# (Eller så gör man som mig, en joint av haschen ) vilket dock enbart kan räknas som ett stort fettigt plus för alla som är procannabis..

Så vad säger ni? Börjar klimatet svänga om smått så smått? Kommer vi om 5-6 år kanske max få en böter för att röka?
Citera
2014-01-31, 23:18
Medlem
GanjahSmokes avatar
Vi som är med i Facebook gruppen avkriminalisera cannabis postar allt om cannabis på våran sida och går alltid in och kommenterar om det går. Nu 6500 medlemmar
Citera
2014-02-01, 00:15
Medlem
Debatten har ju helt klart tagit fart, och det är väl på tiden att den gör det också.
Trodde dock inte att den skulle komma igång så fort även i Svenska medier,det kan jag väl inte vara ensam om?
Blir kul att följa denna utveckling
Citera
2014-02-01, 00:21
Medlem
Nu får vi hoppas på att en bra debattör blir aktiv. Jag rekommenderar Camilla Lindberg, synd bara att hon inte har varit särskilt aktiv det senaste, men om hon bara uppdaterar sig och kliver fram så tror jag att det kan bli ganska bra. Hon är lätt att lyssna på.

Ted Goldberg är bra, men jag tycker att han är lite väl defensiv när han är med. Vi måste ha någon som vågar vara offensiv och självsäker.
Citera
2014-02-01, 00:26
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Vi som är med i Facebook gruppen avkriminalisera cannabis postar allt om cannabis på våran sida och går alltid in och kommenterar om det går. Nu 6500 medlemmar

Är också med i denna grupp och den knackar och växer som bara den!!

ONT: Ja jag tycker vi börja sakta men säkert gå mot en liberalare insyn. Men dom som är 50+ går fan inte att diskutera med dom är så oerhört trångsynta så det finns inte.
Citera
2014-02-01, 18:08
Medlem
tumbleeweeds avatar
Stormedia har ju indeed vänt i frågan, kolla bara på följande debatt från snoffset bland snoffsmedia :

http://www.economist.com/debate/overview/261

Förbudsivrarna har verkligen inga argument kvar som håller. Deras propaganda börjar bli genomskådad även bland massorna, inte bara brukarna.

Det är verkligen helsnurrigt vad vindarna även i Svedala har vänt fort i denna fråga. När jag senast blev Bengt, för bara typ 8 år sen så kände man sig ju som samhällets avskräde när man gick runt med sin lilla bit i fickan. Man associerade sig undermedvetet med pundarna och outlawsen från vilka man oftast fick vända sig till de gånger man fick köpa sin bit på gatan så att säga. Så kände man ju sig inte riktigt när man gick på bolaget och köpte starköl direkt...

Dock fastnade jag ganska tidigt i ett destruktivt flerårigt missbruk, fast inte av cannabis utan alkohol. Och en sak som slår mig nu i efterhand är att på det behandlingshem jag hamnade på så var kanske 60 % alkoholister, 30 % blandmissbrukare dvs alkohol och en eller flera andra droger, där cannabis ibland förekom ibland inte, ett par stycken var amfetaminmissbrukare, ett par andra var benzotorskar och typ en var heroinist under de 6 månaderna jag var där.

Jag själv kategoriserade mig som alkoholist då det i stort sett enbart var denna drog jag under 5 års tid hade missbrukat.

INGEN av de ca 50-talet personer som jag stötte på under min tid på behandlingshemmet var renodlad cannabisrökare. Vilket är konstigt om propagandan om hur beroendeframkallande plantan är stämmer, samt om det stämmer att cannabis är den efter alkohol mest vanligt förekommande drogen. Det borde ju ha suttit åtminstone några cannabisrökare där tycker man.
Citera
2014-02-01, 20:26
Medlem
Det börjar onekligen lätta upp, en synnerligen fin utveckling! Det vore finfint om en legalisering skulle spela en stor roll i valet 2018, årets val är antagligen för tidigt för att det ska ha någon större betydelse för den stora massan om vi nu ska vara realistiska.

Men vi skall fortsätta bidra till denna positiva utveckling, gott folk! En vacker dag är vi fria, då skall vi fira på gator och torg land och rike runt!
Citera
2014-02-04, 11:50
Medlem
Faber Castells avatar
Debatter i media varje vecka, gräsrökning i normalkulturen, statistik på hur alkoholkonsumtionen minskar till förmån för cannabiskonsumtionen bland yngre, liberaliseringar och uppluckring av lagstiftningen internationellt, Barack Obamas uttalande om gräsets ofarlighet, två svenska ungdomsförbund vill legalisera, precis som Köpenhamns borgmästare. Just nu ser vi en utveckling där fördämningarna börjar brista.

Overgrow 2014 närmar sig, förresten. Gräs kommunala blomlådor, utanför kommunhus, kristdemokratiska partilokaler, folkhälsobyggnader, domstolar och polisstationer i hela Sverige skulle skapa ännu mer uppmärksamhet. Eller EU-valet som alla ändå skiter i, skriv "Legalisera cannabis" på valsedeln istället för att rösta. Valdeltagandet är så lågt att en sådan aktion snabbt skulle få medial uppmärksamhet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_point_%28sociology%29
Citera
2014-02-04, 19:27
Medlem
Jag måste säga att det går framåt snabbare än vad jag hade förväntat dig. Dock tror jag inte att det lär komma upp till valet nu i 2014. Känns lite för sent?
Citera
2014-02-04, 19:40
Medlem
Faber Castells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaAnvandaren
Jag måste säga att det går framåt snabbare än vad jag hade förväntat dig. Dock tror jag inte att det lär komma upp till valet nu i 2014. Känns lite för sent?

Att någon riksdagskandidat baserar sin personvalskampanj på cannabisfrågan är nog inte en omöjlighet. Skulle kunna generera en hel del kryss. Samma sak i EU-valet. En kandidat som säger sig vilja jobba för en legalisering skulle kunna få massor med kryss, oavsett parti. Fredrik Federley kanske?
Citera
2014-02-04, 21:13
Medlem
praps avatar
Ha inte för stora förhoppningar,cannabisdebatten i Sverige kommer att sjunka och stiga många gånger flera år fram i tiden tills Sverige avkriminaliserar cannabis,men att det skulle legaliseras och säljas i butiker här i Sverige...
Vi kommer att vara döda innan svenska politiker ändrar uppfattningen om cannabis.
Citera
2014-02-04, 23:25
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prap
Ha inte för stora förhoppningar,cannabisdebatten i Sverige kommer att sjunka och stiga många gånger flera år fram i tiden tills Sverige avkriminaliserar cannabis,men att det skulle legaliseras och säljas i butiker här i Sverige...
Vi kommer att vara döda innan svenska politiker ändrar uppfattningen om cannabis.
Tyvärr tror jag att du har rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in