• 1
  • 2
2014-01-31, 21:36
Medlem
Nu är jag jäkligt konfunderad. När vi har jobbat över en timme har vi tidigare fått 1 tim ledighet oavsett om det är helger eller kvällar. 1 tim för var arbetad timme. Nu säger min chef att jag inte får ta ut mina inarbetade timmar eftersom jag avtalat bort min övertidsersättning (får en veckas extra semester). Att avtala bort övertidsersättningen är väl bara att inte få den extra ersättningen tex 1,5 tim för 1 tim eller betalning? Eller är det så att man jobbar helt gratis och inte får ut ledighet alls?

Jag kollade på mitt anställningsavtal och där står ingen ÖVERTIDSERSÄTTNING men i den senaste löneökningen som jag skrev på står det ingen ÖVERTID. Har jag blivit grundlurad?
Citera
2014-01-31, 21:42
Medlem
Kolla med ditt fackförbund vad de säger om saken.
Citera
2014-01-31, 22:17
Medlem
Fenrers avatar
Allt är i sin ordning, du har avtalat bort din övertid mot extra semester. På mitt företag så kallas detta för oreglerad arbetstid, vilket i princip betyder att du kan jobba mindre under förutsättningen att du gör det som förväntas att du ska göra, men det blir oftast åt andra hållet, man jobbar mer. Men oftast så får man en viss löneökning också med denna typ av avtal.
Citera
2014-01-31, 23:33
Medlem
Chiootes avatar
Läs ditt anställningsavtal.
Jag har svårt att tro att du förhandlat bort din övertid, jag har inte sett ett sånt avtal hos oss någonsin.
Vad man gör när man förhandlar bort sin "övertid" är att man förhandlar bort sin övertidsersättning.
Övertid stämplar man som flex/kvittning
Citera
2014-02-01, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chioote
Läs ditt anställningsavtal.
Jag har svårt att tro att du förhandlat bort din övertid, jag har inte sett ett sånt avtal hos oss någonsin.
Vad man gör när man förhandlar bort sin "övertid" är att man förhandlar bort sin övertidsersättning.

Bra tips!

Men FYI så är det väldigt vanligt att på arbetsplatser förhandla bort sin övertid mot någonting annat, längre semester eller (klart vanligast) högre grundlön. Särskilt inom privat sektor.
Citera
2014-02-01, 07:34
Medlem
Så betyder det då att jag fortfarande får 1 tim ledighet för 1 tim övertid? Annars kan ju chefen säga att jag ska jobba över hur mycket som helst "gratis".

I anställningavtalet står bara "ingen övertidsersättning".
I löneavtalet står "övertid = nej"
Citera
2014-02-01, 10:52
Medlem
Lite mer info...
http://www.kollega.se/avtala-bort-ov...mer-det-smakar
Citera
2014-02-01, 11:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValterEgo
Så betyder det då att jag fortfarande får 1 tim ledighet för 1 tim övertid? Annars kan ju chefen säga att jag ska jobba över hur mycket som helst "gratis".

I anställningavtalet står bara "ingen övertidsersättning".
I löneavtalet står "övertid = nej"

Har du i ditt anställningsavtal förhandlat bort övertidsersättningen så får du helt enkelt ingen ersättning för den tiden du jobbar utanför ditt vanliga schema.

Istället får du kompensation via någon annan del i ditt avtal vilket kan vara längre semester.

Dock är det fortfarande så att det du jobbar utanför ditt vanliga arbetsschema tekniskt är och kallas för övertid och arbetsgivaren är skyldig att bokföra detta som (obetald) övertid. Anledningen är att det i regelverket finns gränser för hur mycket övertid en anställd får jobba.

Med andra ord får du bita i det sura äpplet och istället njuta av din förlängda semester.
Citera
2014-02-01, 12:18
Medlem
Låter helt normalt. Jag har ingen övertidsersättning och kommer nog aldrig få det, jag kompenserar det med en veckas extra semester samt en högre lön. Nackdelen är ju som sagt att ibland kan timmarna springa iväg och man jobbar väldigt mycket, det brukar dock gå att gå lite tidigare i lugnare perioder. Det är dock inget som någon håller koll på och man kan kräva.
Citera
2014-02-01, 14:05
Medlem
Megahallons avatar
En veckas extra semester = 40 timmar.
Detta mot att jobba gratis den tid som krävs utöver vanlig arbetstid.

Detta låter som en dum deal om det blir mycket att göra.

40 timmar är mycket litet utslaget på ett år.

Speciellt om det är oreglerat hur mycket man kan bli tvungen att jobba.
Varje helg året runt gratis mot en veckas extra semester?

Kanske inte.
Citera
2014-02-01, 14:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
En veckas extra semester = 40 timmar.
Detta mot att jobba gratis den tid som krävs utöver vanlig arbetstid.

Detta låter som en dum deal om det blir mycket att göra.

40 timmar är mycket litet utslaget på ett år.

Speciellt om det är oreglerat hur mycket man kan bli tvungen att jobba.
Varje helg året runt gratis mot en veckas extra semester?

Kanske inte.

För många arbetstagare är det knappast något positivt att övertidsersättningen ersätts av längre semester. En del arbetstagare accepterar en sån lösning därför att dom på det sättet känner sig lite "viktigare" eftersom den personalgrupp som oftast inte har övertidsersättning är chefer.

Ibland kompenserar arbetsgivaren dessutom med en höjd lön men för många är det tveksamt om ekvationen går ihop.
Citera
2014-02-02, 08:15
Medlem
Chiootes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Bra tips!

Men FYI så är det väldigt vanligt att på arbetsplatser förhandla bort sin övertid mot någonting annat, längre semester eller (klart vanligast) högre grundlön. Särskilt inom privat sektor.

Det är jättevanligt att man förhandlar bort sin övertidsersättning, där har du rätt.
Ersättningen ersätts med en veckas extra semester. Kanske lite extra lön också.

Att man förhandlar bort sin övertid är oerhört ovanligt, som sagt har jag aldrig sett ett sånt avtal.
På vårat företag (ca 50 000 anställda globalt) kan man inte förhandla bort sin övertid, endast övertidsersättningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in