• 1
  • 2
2005-07-29, 13:11
Medlem
tensys avatar
Tnkte ka 1 vecka till antingen Frankrike eller Italien och bara koppla av och dricka viner, vilket skulle ni sga r bst?

Om ngon delar avkopplings intresset s hr grna av er.

Nu frst och frmst fr ni nmna era egna upplevelser och vad ni skulle rda mig att beska.
Citera
2005-07-29, 14:09
Har aldrig varit i varken frankrike elelr italien men jag skulle vlja frankrike. Min lilla drm r att flytta till den franska landsbygden dr vinet och de vackra, franska lantisbrudarna fldar. Dr skulle jag bo i ett vackert gammalt hus, med snlla grannar som kom ver med nybakade baguetter och en flaska vin d och d. Naturligtvis skulle den vackra franska grandottern brja visa intresse fr mig och hon skulle viska saker som "Oh lala, L'amour!" och liklnande i mitt ra.
Citera
2005-07-29, 14:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har varit p Rivieran, huvudsakligen den Italienska, men med en kort svng in i Frankrike.

Skillnader som mrktes direkt:
- Lite modernare, effektivare, blankare metall p Franska sidan
- Lite vnligare, varmare och gemytligare mnniskor p Italienska sidan.

Men - innan jag dr - s SKALL jag bo i Toscana. Himmelriket p jorden nr det gller klimat och mat och viner.

S k dit - och t kta mozarella, parma, parmaskinka, goda viner och solmogna tomater.

Citera
2005-07-29, 15:18
Medlem
tensys avatar
EnsalveThemAll! Kryptiskt likt vad jag skulle vilja ha livet som

Ruskigbuss, blir nog helt klart att vervga Toscana.
Citera
2005-07-29, 16:26
Medlem
hrdkrs avatar
Bh... Det ska vara den Lapplndska obygden.
Sitta p en stubbe, dricka Lapin Kulta och blicka ut ver sitt revir. ...Alldeles tyst.
Citera
2005-07-29, 20:16
Medlem
Demostheness avatar
Sicilien

Har varit en hel del bde i Frankrike och Italien och skulle utan tvekan vlja Sicilien. Bra avstnd, mycket att se-bde natur o kultur, underbara mnniskor, nra till vattnet och otroooligt bra mat (srskilt frrtter och efterrtter).
Citera
2005-07-29, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tensy
Nu frst och frmst fr ni nmna era egna upplevelser och vad ni skulle rda mig att beska.

Har varit i bde Toscana i Italien och Provence i Frankrike. Det r som chefen sger hgre upp, att trevligheten mot karlar r strre i Italien. Prva vinet "Chianti" och t av all den norditalienska gourmetmaten.

Fransmnnen r mer frmlingsfientliga av sig och r inte s frtjusta i nordbor.

/ Der B
Citera
2005-07-29, 21:27
Medlem
Siden-Carlssons avatar
r just hemkommen frn norra Italien, nrmare bestmt omrdet mellan Bologna och Ravenna. Detta var mitt frsta besk p Italienska landesbygden (har bara varit i Rom tidigare) och jag tycker det var toppen. Byarna r mnga och flyter nstan ihop och de r fulla av mysiga barer, cafer och trevligt folk. Vill man ha lite flrd, som ju mer knnetecknar den franska riviran, s ligger Rimini och min personliga favorit Milano Marittima inte s lngt frn Bologna. Milano Marittima stllet har allt det bra frn St Tropez och Cannes, men nstan inget av det dliga.
Citera
2005-07-30, 02:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tensy
Tnkte ka 1 vecka till antingen Frankrike eller Italien och bara koppla av och dricka viner, vilket skulle ni sga r bst?

Om ngon delar avkopplings intresset s hr grna av er.

Frankrike:

St. Emilion utanfr Bordeaux. En jttemysig medeltida liten by. Viner i vrldsklass.

http://www.saint-emilion-tourisme.co...ueil/index.htm

Beaune i Bourgogne. Samma mysiga medeltida atmosfr. Lite lantligare omgivningar. Vinerna utomordentliga.

http://beaune.tctourisme.com/Racine/...envenue_gb.htm

Riquewihr i Alsace. Mysiga korsvirkeshus. Vita viner av yppersta kvalitet.

http://www.ribeauville-riquewihr.com/EN/index.php

Italien:

Siena i Toscana. Mysigt och medeltida och med Enoteca Italia, dr man kan sampla viner frn hela Italien. Hr kan du bo p vingrdar utanfr stan.

http://www.sienaturismo.it/

Bara att kika in p lnksidorna och se om nt passar
Citera
2005-07-31, 15:32
Medlem
Spnkstrfens avatar
Ansluter mig till skaran som suktar efter dessa omrden. Tack fr lnkarna Mysonoxen, trevlig lsning!
Citera
2005-07-31, 17:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spünkstÿrfen
Ansluter mig till skaran som suktar efter dessa omrden. Tack fr lnkarna Mysonoxen, trevlig lsning!

Varsgod! Och jag hoppas verkligen du fr tillflle att beska de dr platserna. Nrmare himmelriket p jorden kommer man inte!
Citera
2005-07-31, 22:09
Medlem
NoCharlies avatar
ven jag, trots min relativt unga lder, nr en drm om att flytta till den franska landsbygden, bra basker och kra bucklig Citron till och frn mitt lilla stenhus...!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in