• 1
  • 2
2024-11-26, 18:53
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Ättikan påverkar lite molekylerna, då lättpicklad gör den bästa pommesen. Men främst för att potatis är känslig för oxidering vilket orsakar en grå tråkig färg på potatisen vilket kan förekomma när man ska vara så duktig att göra egna chips och dess långtråkiga process innan chipsen hamnar i oljeplurret.

Ättikan har väl mer att göra med att ph-värdet sänks och gör att chipsen håller formen bättre i detta fall? Strukturellt, som sagt.
När ska den hinna bli grå, menar du?

När den ligger i vattenbadet i 30min?
Eller när den torkar i 10 minuter

Har aldrig sett en grå potatis i mitt liv
Citera
2024-11-26, 18:57
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ättikan har väl mer att göra med att ph-värdet sänks och gör att chipsen håller formen bättre i detta fall? Strukturellt, som sagt.
När ska den hinna bli grå, menar du?

När den ligger i vattenbadet i 30min?
Eller när den torkar i 10 minuter

Har aldrig sett en grå potatis i mitt liv

Märkt att potatis som legat i vanligt osaltat vatten övernatt får lite gråa toner. Och om du vill se ett snabbt exempel, skala och klyva en potatis och låt den stå i kylskåpet någon timme. Det ser nästan ut som damm.
Citera
2024-12-04, 16:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Hur mycket potatis kan man pressa ner i en kastrull, utan att resultatet bli kass?
Det är ju ett projekt ändå, så man vill ju ha i så mycket som möjligt.

Har hittills kört ganska luftigt typ en stor näve finskivad potatis i en stor kastrull med en 1-1.5 liter olja

Edit: kanske inte är luftigheten utan snarare tempsänkningen som spelar roll om man hyvar i för mycket
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-12-04 kl. 16:40.
Citera
2024-12-05, 22:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Hur mycket potatis kan man pressa ner i en kastrull, utan att resultatet bli kass?
Det är ju ett projekt ändå, så man vill ju ha i så mycket som möjligt.

Har hittills kört ganska luftigt typ en stor näve finskivad potatis i en stor kastrull med en 1-1.5 liter olja

Edit: kanske inte är luftigheten utan snarare tempsänkningen som spelar roll om man hyvar i för mycket

Se..

https://www.ica.se/recept/pommes-frites-713013/

1/3 del men prova med 50% - 1/2 - hälften av pommesen. Jag är ingen van proffsig friterare liksom

Prova först 1/3 del pommes eller potatisskivor och se hur mycket tempen sjunker
Ta tempen ochså på pommesen innan genom att sticka sonden in till hälften av en pommes typ om du får rätt avläsning så

Sen provar du med 1/2 pommes eller potatisskivor och se hur mycket tempen sjunker
Om nu oljan sjunker X mycket bör man väl kompensera den tempen med en temphöjning på olja innan antar jag

Man tycker ju att det borde finnas tabeller på sånt men jag vet inte
Det finns då tabeller på tillagnings tider ang vad man friterar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här