2014-01-31, 12:15
Medlem
Enligt Distans och hemförsäljningslagen har man ju rätt att häva köpet av en vara om man inte fått varan än, Jag vänta cirka 3 veckor på varan men den dök aldrig upp så jag hävde köpet. Och enligt distans och hemförsäljningslagen ska man ha fått tillbaka pengarna 30 dagar från det att man skickade meddelandet om hävning av köp. Dom är en subgrossistfirma i Sverige men jag antar att samma lagar gäller för dom. Därför förstår jag inte hur de kan skriva detta på sin hemsida, jag har då beställt ps4

"produkter såsom Playstation 4,microsoft Xbox One som är bristvara på inom Skandinavien 2013-12 till 2014-03 . Ni som har gjort "skarp order" på dessa varor som har varit jättesvåra att tillgå under 2013-12 2014-01 så erhålls ej något öppet köp eller pengar tillbaka ,Detta eftersom vi redan "betalat" för varorna"

Har detta någon betydelse, har jag som konsument inte rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka pga detta?
Citera
2014-01-31, 12:21
Medlem
TinyPoliss avatar
Beställningsvara och specialtillverkade produkter faller utanför ramarna i dom flesta fall.
Egna goodwill-regler som gynnar konsumenten är helt upp till företaget.
Citera
2014-01-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Beställningsvara och specialtillverkade produkter faller utanför ramarna i dom flesta fall.
Egna goodwill-regler som gynnar konsumenten är helt upp till företaget.

Om de inte står något om att de är en beställningsvara eller specialtillverkad produkt när man köpte den då?
Senast redigerad av Masaq 2014-01-31 kl. 12:38.
Citera
2014-01-31, 12:34
Medlem
Om du beställt varorna av en firma i Sverige så kan de inte friskriva sig från distanköplagen, att de i sin tur beställer dem och förskottsbetalar dem är inte ditt problem.
Citera
2014-01-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Om du beställt varorna av en firma i Sverige så kan de inte friskriva sig från distanköplagen, att de i sin tur beställer dem och förskottsbetalar dem är inte ditt problem.

Så ska jag gå vidare med detta ärende?
Citera
2014-01-31, 13:01
Medlem
Schmojsos avatar
Det står ju att de inte erbjuder öppet köp (vilket är helt frivilligt). Det har inget att göra med om säljaren är i dröjsmål avseende leverans och om köparen får häva köpet.

Vanlig "ångerrätt" för en vara (där det finns vissa generella undantag) gäller dels inom 14 dagar, dels kan den avtalas bort om det avser "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel", inte helt övertygad att det gäller ett ps4 (dvs mod ang gig osv inte helt säkert att det är "väsentligt").

Men, frågan är snarare när och om du har blivit lovad leverans vid ett visst datum, sedan om säljaren faktiskt är i dröjsmål, om du därefter har rätt att häva köpet.

Med andra ord, vad har du beställt och har det härvid utlovats leverans vid ett visst datum?
Citera
2014-01-31, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmojso
Det står ju att de inte erbjuder öppet köp (vilket är helt frivilligt). Det har inget att göra med om säljaren är i dröjsmål avseende leverans och om köparen får häva köpet.

Vanlig "ångerrätt" för en vara (där det finns vissa generella undantag) gäller dels inom 14 dagar, dels kan den avtalas bort om det avser "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel", inte helt övertygad att det gäller ett ps4 (dvs mod ang gig osv inte helt säkert att det är "väsentligt").

Men, frågan är snarare när och om du har blivit lovad leverans vid ett visst datum, sedan om säljaren faktiskt är i dröjsmål, om du därefter har rätt att häva köpet.

Med andra ord, vad har du beställt och har det härvid utlovats leverans vid ett visst datum?

Jag har beställt ps4 och de de har utlovat nya leveransdatum hela tiden så därför fick jag tillslut nog å hävde köpet, de svarade med att de noterade min hävning osv, inget om att ja inte kunde de osv
Citera
2014-01-31, 13:07
Medlem
Länka gärna till hemsidan.
Citera
2014-01-31, 13:13
Medlem
http://www.codetronics.net/butik/catalog/index.php
Citera
2014-01-31, 13:20
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Jag har beställt ps4 och de de har utlovat nya leveransdatum hela tiden så därför fick jag tillslut nog å hävde köpet, de svarade med att de noterade min hävning osv, inget om att ja inte kunde de osv

Om de nu inte invänder mot hävning pga säljarens dröjsmål, tja.. meddela att om du får pengarna tillbaka innan slutet av nästa vecka efterger du krav på ränta från dagen säljaren erhöll betalning. problemet löst?
Citera
2014-01-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
http://www.codetronics.net/butik/catalog/index.php

Oj, maken till oseriös sida får man leta efter. Deras försäljningvillkor strider mot svensk lag på så många punkter att man knappt orkar räkna dem (om man orkar läsa igen deras såkallade villkor).
Citera
2014-02-01, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Oj, maken till oseriös sida får man leta efter. Deras försäljningvillkor strider mot svensk lag på så många punkter att man knappt orkar räkna dem (om man orkar läsa igen deras såkallade villkor).

Så jag bör gå vidare med mitt ärende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in