Citat:
Ursprungligen postat av
Electromatic
Nope, Comviq LÅG under tele2. De gör inte det längre.
Sen får man inte glömma att man inte använder 4g när man ringer. Samtal går över 2g och 3g näten, 4g är endast data.
Har du absolut inga problem med täckning och vill få ut mycket ur din 4g mobil så skulle jag tipsa om Tre då de är minst på sina master (snabbare). Moder Telias sluttande försäljningssiffror har resulterat i att det är en hel uppsjö av operatörer som ligger på deras master vilket gör att deras datahastigheter är lite si sådär i mina ögon.
Nu var det inte snack om täckning men söder om Gävle så är Telenor ganska mycket bättre än Telia när det kommer till täckning. Östra Småland, Södra Småland och Norra Skåne är fyllt med gråzoner för Telia.
edit: läste precis vidare om Tele2/Comviq. De ligger tydligen väldigt nära Tele2 då de marknadsförs och "ägs" av dem. Men det är ett helt eget bolag i den bemärkelsen att du inte kan gå till Tele2butiker för att få hjälp med en comviq.
Comviq är oavsett vad du hittat inget eget bolag, de är ej heller en operatör. De är ett varumärke som tillhör Tele2 Sverige AB. De har dock valt att skilja på Tele2-abonnemangen och Comviq-abonnemangen genom att ge Comviq en egen adress, hemsida och kundservice. Både Tele2s och Comviqs kundservice sitter dock hos Transcom. Operatören man blir kund hos oavsett om man väljer ett Tele2- eller Comviq-abonnemang är Tele2 Sverige AB.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med det du skriver - men det är skillnad på mast och nät. Masten är den fysiska ställningen som antennerna och oftast basstationen sitter monterade på. Hur många som hyr in sig på masten spelar ingen roll. Det handlar om kapaciteten i nätet.
Jag tror att du menar att Telia har väldigt många virtuella operatörer som använder sig av deras nät. Detta gör ju att Telia får väldigt många personer som ska använda deras nät, något som i sin tur gör att de behöver anpassa den kapacitet de har till varje basstation och i sina bakomliggande system. Detta är något som både Tele2 och Telia har legat efter med, något som de fortfarande gör på många ställen.
Något som kan påverka detta är också att Tele2 och Telia delar på en (1) 3G-licens, vilket gör att de inte kan sätta upp lika många master tätt inpå varandra som kanske skulle behövas för att kunna ge extra kapacitet. 3 och Telenor har ju varsin.
Jag skulle säga som följer om nätoperatörerna:
3: Bäst 3G-täckning, generellt sett bästa 3G-hastigheterna, bra 4G-hastigheter.
Tele2: Stor 4G-täckning.
Telenor: Bra 3G-hastigheter, generellt sett bra 3G-hastigheter. Bra 4G-hastigheter.
Telia: Största samtalstäckningen.