• 1
  • 2
2014-01-30, 17:53
Medlem
Har dragit på mig halsfluss tror jag, västa febern är borta men jag har så jävla ont i halsen så att jag knappt kan äta. Morsan har ett paket/burk med tikacillin 800mg som jag tänkte testa. Men vad bör jag ta för dosering? Någon som använt tikacillin emot halsfluss som kan komma med råd?
Citera
2014-01-30, 18:06
Medlem
shd305s avatar
Kolla www.fass.se
Citera
2014-01-30, 18:10
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Har dragit på mig halsfluss tror jag, västa febern är borta men jag har så jävla ont i halsen så att jag knappt kan äta. Morsan har ett paket/burk med tikacillin 800mg som jag tänkte testa. Men vad bör jag ta för dosering? Någon som använt tikacillin emot halsfluss som kan komma med råd?

Du ska inte ta det över huvud taget då halsfluss orsakas av virus och det hjälper inte tikacillin mot. Och bakteriell infektion har du knappast. Således verkningslöst.
Citera
2014-01-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Du ska inte ta det över huvud taget då halsfluss orsakas av virus och det hjälper inte tikacillin mot. Och bakteriell infektion har du knappast. Således verkningslöst.

"Tikacillin används vid halsfluss, tandinfektion, lunginflammation, bihåleinflammation, öroninflammation, bakteriella infektioner i hud och underhud (som inflammation i bindväven, Borreliainfektion)." så stor det på fass?
Citera
2014-01-30, 19:04
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
"Tikacillin används vid halsfluss, tandinfektion, lunginflammation, bihåleinflammation, öroninflammation, bakteriella infektioner i hud och underhud (som inflammation i bindväven, Borreliainfektion)." så stor det på fass?

Om halsflussen är bakteriell vilket den med mycket liten sannolikhet är.

Har du feber?
Citera
2014-01-30, 19:09
Medlem
Citat:
Om halsflussen är bakteriell vilket den med mycket liten sannolikhet är.

Har du feber?

Hade hög feber igår, men idag känns det bättre, kanske lite feber.
Citera
2014-01-30, 20:23
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Hade hög feber igår, men idag känns det bättre, kanske lite feber.

Dessvärre kan jag för din del inte rekommendera tikacillin, men du gör som du vill även om jag intygar att det inte gör något. Går du till läkare och ber om antibiotika/penicillin för det här så får du det inte. Om det däremot vore en sekundärinfektion blir bedömningen lite annorlunda.

Krya på dig.
Citera
2014-01-30, 20:47
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Dessvärre kan jag för din del inte rekommendera tikacillin, men du gör som du vill även om jag intygar att det inte gör något. Går du till läkare och ber om antibiotika/penicillin för det här så får du det inte. Om det däremot vore en sekundärinfektion blir bedömningen lite annorlunda.

Krya på dig.
Halsfluss är väl per definition en bakteriell infektion, streptokocktonsillit. Doseringen för penicillin V (kåvepenin, tikacillin etc) för vuxna är 1000mg, 3ggr / dygn i en vecka.
Citera
2014-01-30, 21:57
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Halsfluss är väl per definition en bakteriell infektion, streptokocktonsillit. Doseringen för penicillin V (kåvepenin, tikacillin etc) för vuxna är 1000mg, 3ggr / dygn i en vecka.

Då hade jag lite fel. Ursäktar för det. Man lär så länge man lever.

Läste att halsfluss vanligen är bakteriell infektion men det är inte nödvändigtvis halsfluss TS har eller något som indicieras med penicillin även om det är korrekt ställd diagnos. Så i det avseendet tycker jag inte det var fel rekommendation. Tycker inte att man ska använda sådan behandling om det absolut inte är nödvändigt.
Citera
2014-01-30, 22:15
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Halsfluss är väl per definition en bakteriell infektion, streptokocktonsillit.
Jag har aldrig hört någon som definierar halsfluss som uteslutande streptokocktonsillit, brukar i min erfarenhet användas synonymt med (faryngo)tonsillit. Oavsett är det väl knappast så att TS vet vilken mikroorganism hen är infekterad med. Virus är den vanligaste orsaken till halsfluss, så om vi bara ser på det i sig så kommer inte antibiotika att hjälpa.

TS - om du har stora besvär så pallra dig bort till din hälsocentral, det är bättre än självmedicinering med antibiotika.
Citera
2014-01-30, 22:28
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag har aldrig hört någon som definierar halsfluss som uteslutande streptokocktonsillit, brukar i min erfarenhet användas synonymt med (faryngo)tonsillit. Oavsett är det väl knappast så att TS vet vilken mikroorganism hen är infekterad med. Virus är den vanligaste orsaken till halsfluss, så om vi bara ser på det i sig så kommer inte antibiotika att hjälpa.

TS - om du har stora besvär så pallra dig bort till din hälsocentral, det är bättre än självmedicinering med antibiotika.
Ja, okej då. Längesedan jag var i primärvården tydligen.
Citera
2014-01-30, 22:46
Medlem
Skatteskolks avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halsfluss

Där står det om bakteriellt men halsont är inte samma sak som halsfluss och på länken menar de halsfluss. Inte rödhet/irriterad hals.

Tror att "panelen" kan enas om att låta tikacillin vara och hoppas på vanlig förkylning. Mycket sådant nu. Jag har en liten släng med halsont och pratade med en bekant igår som också har det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in