2023-12-06, 09:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vågar man engagera sig i kvp om man har ett jobb med säkerhetsklassning?
Kristna värdepartiet lär nog inte betecknas som extremistiskt, så jag gissar att det inte är någon fara.

När Kristdemokraterna urartade blev jag lite intresserad av kvp då de inte skämdes för sin kristna identitet. Men den ekonomiska politiken skiljer sig för mycket från kontinental kristdemokrati för min del. Har landat i Centern tillsvidare.
Citera
2023-12-13, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Ett foster är inget liv. Det tar många månader, mer än halva graviditeten innan fostret är så utvecklat att det skulle kunna anses som mänskligt, innan dess är det typ bara organ, blod, brosk osv, det vill säga inget liv. Om människan har en själ så får man den inte så tidigt ändå heller, inte en chans att Gud skulle vara så brutal att han ger en en själ i det stadie där man inte ens vet om det blir något eller ett missfall.

Och har ett foster en själ, så har en spermie en själ, och då blir det helvetet för alla män, för vi är massmördare då varenda en av oss. Även om du lever i celibat och aldrig har sex eller runkar, så kommer alla förr eller senare lite i brallan ändå, det funkar så.

Så att vara emot abort är bara skitsnack, det är extremistfasoner.

Och jag är också kristen, detta är inga normala kristna värderingar.

Jag hoppas att du är lika styv i korken under ditt lilla utvecklingssamtal med Jesus Kristus på Domens dag. Lycka till!
Citera
2023-12-16, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Till skillnad från andra partier så har KVP en tydlig grund att stå på, Bibeln, en grund som aldrig ska eller går att ändra. Det handlar inte om att jaga röster, utan om att göra det som är rätt.

KVP verkar intressant, men i det sionistiska avkristnandet av Sverige och stora delar av Europa ingår även Bibeln. Den har politiserats och avväpnats genom s.k. nyöversättningar och förenklad språkdräkt. Har man en äldre Bibel hemma, ska man vara rädd om den. Det återstår att se om partiet verkligen företräder en s.a.s. äkta kristen värdegrund eller är ännu ett i raden av styrda oppositionspartier i Sverige. Man kan bara hoppas.
Citera
2023-12-16, 11:45
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
I den här tråden kan du lista argument till varför man bör rösta på Kristna Värdepartiet!

Lös inte dina problem med våld!
Kristna Värdepartiet är emot allt dödande av ofödda människor.

Bevara traditionellt äktenskap!
Äktenskap är per definition en kristen traditionen som innefattar en man och en kvinna. Om denna fundamentala grund förstörs är det inte ett äktenskap och bör därför inte kallas för det.

Ett friare Sverige!
Kristna Värdepartiet vill kraftigt sänka statens inblandning i samhället.

Dessa är några av de anledningar till varför de får min röst!

http://www.kristnavardepartiet.se/
Hur står ni i vapenfrågor?
Citera
2026-06-09, 14:48
Medlem
För min del blir det kristna värdepartiet även denna gång. Kristdemokraternas totala kapitulation i abortfrågan gör att jag inte har något annat val. Vad gäller migrationspolitiken skulle jag önska att kvp vore ännu mer restriktiva men de är förmodligen mer restriktiva än vad åtminstone kd är. Kvp är överlag ganska konservativa i sociala frågor, men inte lika marknadsliberala som exempelvis moderaterna eller liberalerna. Kvp betonar värdet av kärnfamiljen, mer valfrihet till barnfamiljer, positiva till hemskolning, och man är dessutom ganska EU-skeptiska.

Baserat på mina personliga värderingar och prioriteringar så känns kristna värdepartiet fortfarande som det mest naturliga valet för mig. Att de förmodligen inte kommer in i riksdagen denna gång spelar mindre roll för mig.

Den som är nyfiken hittar partiprogrammet här:
https://www.kristnavardepartiet.se/partiprogrammet
Citera
2026-06-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
För min del blir det kristna värdepartiet även denna gång. Kristdemokraternas totala kapitulation i abortfrågan gör att jag inte har något annat val. Vad gäller migrationspolitiken skulle jag önska att kvp vore ännu mer restriktiva men de är förmodligen mer restriktiva än vad åtminstone kd är. Kvp är överlag ganska konservativa i sociala frågor, men inte lika marknadsliberala som exempelvis moderaterna eller liberalerna. Kvp betonar värdet av kärnfamiljen, mer valfrihet till barnfamiljer, positiva till hemskolning, och man är dessutom ganska EU-skeptiska.

Baserat på mina personliga värderingar och prioriteringar så känns kristna värdepartiet fortfarande som det mest naturliga valet för mig. Att de förmodligen inte kommer in i riksdagen denna gång spelar mindre roll för mig.

Den som är nyfiken hittar partiprogrammet här:
https://www.kristnavardepartiet.se/partiprogrammet
Hur menar du att det är kapitulation i abortfrågan att tillåta kvinnor att kontrollera sin egen kropp?
Citera
2026-06-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Hur menar du att det är kapitulation i abortfrågan att tillåta kvinnor att kontrollera sin egen kropp?
Förtryck/tvång gillas av fascister och fanatiker.

Finns ingen större hyckleri än att låtsas vara kristen medan man är höger. På pappret låtsas man vara kristen men i praktiken kämpar man för motsatsen till det Jesus stod för. Mår illa av sådana falska hycklare. Tror man på riktigt på Jesus och följer hans värderingar kan man knappast vara en rasist, hatare av alla som är annorlunda, egoist och vilja skada marginaliserade och utsatta som högern ofta vill.

Finns ingen som var så pass "woke" och "vänster" som Jesus var. Jesus kämpade för marginaliserade grupper, jämställdhet t.ex., barmhärtighet (dvs motpolen till högerns "hårda tag" och straffa folket som redan har det som sämst), acceptans av det som var annorlunda (medan högern verkar vara en motpol till det och hatar allt som är annorlunda).
Hur kan man vara så blåst, tro att Jesus var en rasist som ville deportera småbarn till hunger, misär och sin död. Eller att Jesus hatade transgenders och ville straffa dessa folk.

Min tro på Jesus värderingar har bara ökat min syn på hur viktigt det är med mänskliga rättigheter, barmhärtighet, acceptans av det som är annorlunda o.s.v. faktiskt en sak som inspirerat mig till att bli mer progressiv, kämpa för mänskliga rättigheter, jämställdhet, marginaliserade grupper.

Folk som säger sig vara kristna, följer Jesus och är väldigt höger är extremt suspekta egentligen då det är en motpol av varandra. Det är som att säga "jag är en rasist som arbetar med antirasism", en paradox. Fascisterna är ökända för att vilja använda religion i sin agenda, som ett maktmedel och kontrol över befolkningen.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-09 kl. 18:26.
Citera
2026-06-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Ett av budorden på vilket all västerländsk civilisation bygger lyder "Du skall inte mörda".

Om en människa under det inledande skeendet av sitt liv ska anses vara en del av en annan människas kropp borde abort vara lagligt och socialt acceptabelt fram tills man klipper navelsträngen.
Citera
2026-06-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Förtryck/tvång gillas av fascister och fanatiker.

Finns ingen större hyckleri än att låtsas vara kristen medan man är höger. På pappret låtsas man vara kristen men i praktiken kämpar man för motsatsen till det Jesus stod för. Mår illa av sådana falska hycklare. Tror man på riktigt på Jesus och följer hans värderingar kan man knappast vara en rasist, hatare av alla som är annorlunda, egoist och vilja skada marginaliserade och utsatta som högern ofta vill.

Finns ingen som var så pass "woke" och "vänster" som Jesus var. Jesus kämpade för marginaliserade grupper, jämställdhet t.ex., barmhärtighet (dvs motpolen till högerns "hårda tag" och straffa folket som redan har det som sämst), acceptans av det som var annorlunda (medan högern verkar vara en motpol till det och hatar allt som är annorlunda).
Hur kan man vara så blåst, tro att Jesus var en rasist som ville deportera småbarn till hunger, misär och sin död. Eller att Jesus hatade transgenders och ville straffa dessa folk.

Min tro på Jesus värderingar har bara ökat min syn på hur viktigt det är med mänskliga rättigheter, barmhärtighet, acceptans av det som är annorlunda o.s.v. faktiskt en sak som inspirerat mig till att bli mer progressiv, kämpa för mänskliga rättigheter, jämställdhet, marginaliserade grupper.

Folk som säger sig vara kristna, följer Jesus och är väldigt höger är extremt suspekta egentligen då det är en motpol av varandra. Det är som att säga "jag är en rasist som arbetar med antirasism", en paradox. Fascisterna är ökända för att vilja använda religion i sin agenda, som ett maktmedel och kontrol över befolkningen.
Jesus var vänster och woke...?

Är det därför han aldrig tog avstånd från slaveri utan snarare medgav Bibelns förespråkanden för detta genom sina metaforiska uttryck? Och är det därför han aldrig adresserade homosexualitet utan medgav äktenskapet som exklusivt mellan en man och kvinna?

Du har en missuppfattning om vad som menas med god och drar alla som röstar höger i Sverige över en kam.

Vänstern är inte god utan följer nazistiska metoder genom censur och att förfölja folk.

Ni på vänster sida är rena rama hycklarna... Ni skulle inte lyfta ett finger för någon (bortsett från att vissa av er som tjänar mer betalar mer i skatt, pga dumhet). Falsk ytlig godhet, samtidigt som ni vägrar se att det är islam som bär ansvaret för att muslimska länder ser ut som de gör.

Det är inte rasism eller hat mot annorlunda att vara emot massinvandring och islam (nazism förtäckt som en religion). Och det är inte hat mot de som är annorlunda eller att skada utsatta/marginaliserade genom att vilja se ett förbud mot "könsbekräftande" behandling för minderåriga som inte kan ge sitt samtycke.

Sverige är inte en socialbyrå för hela världens problem. Visst ska vi bedriva en biståndspolitik (som ser till att pengarna hamnar rätt och används effektivt), reglerad asylinvandring och alltså följa Dublinförordningen... Men att Sverige ska lastas oproportionerligt och orimligt medan de onda cyklerna i Mellanöstern fortsätter är galenskap.

Slutligen är jag emot tonårsutvisningarna. Alla som har studerat och gjort rätt för sig samt tom arbetar ska få stanna. Bara man utvisar kriminella och äldre som uppehållit sig här utan skäl så är jag nöjd.
Citera
2026-06-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Ett av budorden på vilket all västerländsk civilisation bygger lyder "Du skall inte mörda".

Om en människa under det inledande skeendet av sitt liv ska anses vara en del av en annan människas kropp borde abort vara lagligt och socialt acceptabelt fram tills man klipper navelsträngen.
Det där är en felaktig logisk slutledning...

Människoliv som är värt att bevara definieras inte så enkelt som att det uppstår så fort du får en zygot eller ens månader efter det.

(Självklart ska samhället se till så att det sker så få aborter som möjligt oavsett tidpunkt, men det rör viktiga sex & samlevnads frågor)
Citera
2026-06-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ett friare Sverige!
Kristna Värdepartiet vill kraftigt sänka statens inblandning i samhället.

Dessa är några av de anledningar till varför de får min röst!

http://www.kristnavardepartiet.se/

Handlar det mest om ekonomiska frågor? Eller även sociala frågor? Ska staten lägga sig i om jag konsumerar porr? Eller röker marijuana?

Hittade inget i tråden när jag sökte så nyfiken
Citera
2026-06-17, 08:50
Medlem
Jag hade tänkt rösta på dem, eftersom de är enda parti som är emot homoäktenskap och för att de vill diskutera abortfrågan.

Men... De anser också att flyktingar som hävdar de blivit kristna ska få stanna. De har gjort en vidrig video mot abort de vill att vi ska dela, som om det skulle ge dem röster. Och de vill inte utvisa tonåringar om det splittrar familjer. Så jag vet inte. Jag vill ju inte ge asyl till halva Afrika bara de är kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in