Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-01, 02:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Om man tittar på resultaten som detta leder till så verkar en grundlagändring vara en kandidat. Vem vill ha det isf och varför?

Det är alltså några ljusskygga typer med miljonskulder som skapat den här sidan och sedan fått den nerstängd. Skaparna har sedan gått under jorden. Varför i hela världen skulle motivet vara något annat än att tjäna pengar på folks nyfikenhet?

Varför skulle motivet vara att ändra grundlagen, och på vilket sätt skulle grundlagen ändras? Vilka politiker tror du att sidans ljusskygge skapare har kontakt med?
Citera
2014-02-01, 09:21
  #14
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det är alltså några ljusskygga typer med miljonskulder som skapat den här sidan och sedan fått den nerstängd. Skaparna har sedan gått under jorden. Varför i hela världen skulle motivet vara något annat än att tjäna pengar på folks nyfikenhet?

PL har sagt att de har blivit finansierade och när man blir det så måste man följa villkoren som de ställer.
Citat:
Pontus Ljunggren säger att pengarna är inlånade till Lexbase från ”finansiärer som vill vara anonyma”.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18267176.ab
Motivet för JH och PL var förmodligen pengar men för finansiärerna kan det vara något helt annat. Kanske för att provocera fram en ändring av grundlagen.
Det kan finnas många andra motiv men grundlagen är ett av dom och det togs upp ganska tidigt i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Varför skulle motivet vara att ändra grundlagen, och på vilket sätt skulle grundlagen ändras? Vilka politiker tror du att sidans ljusskygge skapare har kontakt med?
Sorry...
Bra frågor, men jag inte hjälpa dig så mycket med dem så jag passar frågorna vidare.
Citera
2014-02-01, 10:19
  #15
Medlem
Nemesis457s avatar
Polisen?? Vad skulle indikera att poliser skulle vara bakom detta?
Hela upplägget andas tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast tid.
Motivet är pengar - end of story.
Citera
2014-02-01, 17:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Sorry...
Bra frågor, men jag inte hjälpa dig så mycket med dem så jag passar frågorna vidare.

Du hävdar att motivet kan vara att ändra grundlagen, men du kan inte peka på vilken grundlagsändring du tror man vill ändra. Varför kastade du då ut dig att motivet kan vara detta från första början? Vad baserar du det på om du inte ens vet vad som ska ändras?
Citera
2014-02-01, 18:39
  #17
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Du hävdar att motivet kan vara att ändra grundlagen, men du kan inte peka på vilken grundlagsändring du tror man vill ändra. Varför kastade du då ut dig att motivet kan vara detta från första början? Vad baserar du det på om du inte ens vet vad som ska ändras?

Det läste jag om i media. Här har du en av artiklarna men det finns fler.
http://www.dn.se/debatt/grundlagen-m...ndras-snarast/

Finns även en tråd om det.
(FB) Kommer lexbase leda till en lagändring?

Jag har för lite kunskap inom lagar och lagändringar för att föra en vettig diskussion och därför undviker jag det.
Men i DN's artikel framgår det att datainspektionens chef vill ändra lagarna så att integriteten stärks. Detta genom att plugga kryphålen så att personuppgiftlagen även gäller siter som Lexbase.
Och om du tror att jag syftar på att det är datainspektionens chef som ligger bakom siten så svarar jag - Nej! Men däremot kan det finnas någon som tvingar henne att agera genom siten.

Som konstaterat så var inte siten optimerad för att behandla känsliga uppgifter och det tror jag att de flesta webbutvecklare instämmer med det. Det var alldeles för enkelt att komma åt uppgifterna och det har stärkt mina misstankar att så skulle det även vara.
Citera
2014-02-04, 06:32
  #18
Medlem
styrlunds avatar
Vi kan utgå ifrån att SÄK och MUST fick upp ögoonen för folket bakom lexbase för länge sedan.
Mängden av beställningar av domar utlöser troligtvis flyglarm på ställen som atlasmuren.
Det man ska fundera på är varför de lät insamlingen av domar fortsätta och med full vetskap om konsekvenserna att låta lexbase sjösättas.
Finns flera delar i denna Psyop som kommer få konsekvenser för våra demokratiska rättigheter och statens skyldigheter.
Citera
2014-03-31, 20:47
  #19
Medlem
Cinnabars avatar
Motivet är snabba cash. Därför påstår Lexbase att databasen är "enorm" och heltäckande och blablabla. Det är bara axplock, felaktigheter och en osystematisk grabbnäve i offentliga register, som redan finns, är gratis, men som några kriminella nolltaxerare kommit på att de kan sälja, eftersom vanligt folk är så groteskt okunniga och nyfikna.

De har nog mest sålt domar till dem som finns i databasen, eller tror att de finns där, och då kan man kalla det en dubbelnelson eller liknande på utsatta. Ett scam-grepp, typiskt för bluffarna som finns runt Lexbase. Grundplåten kommer troligen från Kameraexpertenbluffen där tusentals människor blev bluffade på 10 miljoner kronor. Det lär antagligen bli någon typ av extrem brottslighet strax innan skräpet stängs och lexbase-ligan går under jorden. Kanske tankar de ut allt folk har på sina kreditkort, eller liknande. Att bli medlem på sajten är inte att rekommendera. Lexbase-ligan kommer att göra allt för att komma över så mycket pengar på så kort tid som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Cinnabar 2014-03-31 kl. 20:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback