2022-10-27, 22:08
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonsneeze
Hoppas du har rätt!
Om du är i mitten av 20 års åldern så är det sannolikt att restaurangchefen är i samma åldersgrupp så om han/hon avskedar dig så har de fan inget hjärta!

Blir du påkommen så får du väl helt enkelt berätta hur desperat du är för jobb och att du verkligen vill jobba på donken. Det tror jag de har förståelse för och uppskattar, viljan att jobba är väl egentligen det enda de bryr sig om skulle jag vilja påstå. Allt annat skiter dom i.

Så du kan nog sova gott inatt
Citera
2022-10-27, 22:08
Medlem
Ganonitos avatar
Troligast är att de skulle kolla upp det innan de anställde dig så har de inte gjort det vid det här laget så är det nog lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Mest troliga är nog att de bara gör en kontroll via Lexbase eller gör utdrag ur belastningsregistret.

Däremot om det kommer ut längre fram i framtiden att du ljugit så kan det bli grund för avskedning.

Bästa sättet att komma runt detta är väl att säga att du angav fel ställe i CV:t och att du ber en kompis eller något ställa upp för dig som referens från en annan plats så du kan "bevisa" att du "faktiskt" har jobbat på det företag du påstår, hur ska de veta?

Å andra sidan så tror jag knappast de orkar bry sig. Jag menar du söker ju inget direkt statusjobb eller jobb som kräver utbildning eller erfarenhet. Tvivlar på att restaurangchefer har tid för att göra riktigt deep bakgrundskontroller. Men grattis!

Nej, det kan det inte då det hände innan han skrev på anställningskontraktet och såvida inte kontraktet har någon paragraf om att man kan bli straffad i efterhand för att ha lämnat felaktiga uppgifter vid anställning så är det ingen fara.
Citera
2022-10-27, 22:09
Medlem
dragonsneezes avatar
Vill tillägga att jag gick dit på intervju och fick jobbet direkt, måste verkligen ha gjort världens bästa intryck haha
Citera
2022-10-27, 22:10
Medlem
F.Hansens avatar
Troligtvis inte. Det är typ värdelös info.

Sen att du fick jobbet direkt är ju antagligen inte för att du är nån superstjärna, de behöver apor i maskineriet som kan tänka sig att jobba mycket för lite, relativt sett till andra yrken.

Men det är bra att ha på cv:t, speciellt folk i framtiden som rekryterar (som jobbat där) kommer se det som ett stort plus.
Senast redigerad av F.Hansen 2022-10-27 kl. 22:17.
Citera
2022-10-27, 22:12
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Troligast är att de skulle kolla upp det innan de anställde dig så har de inte gjort det vid det här laget så är det nog lugnt.

Nej, det kan det inte då det hände innan han skrev på anställningskontraktet och såvida inte kontraktet har någon paragraf om att man kan bli straffad i efterhand för att ha lämnat felaktiga uppgifter vid anställning så är det ingen fara.
Kanske är så, men det är bara något jag hört och läst på internet. Isåfall kan ju TS vara lugn.
Citera
2022-10-27, 22:30
Medlem
Niggwards avatar
Grattis!

CV betyder egentligen inte ett skit. Du kan ljuga och sen ge dem ditt syskons eller morsans nummer som ljuger en referens. Gjorde jag vid första jobben.

Sen va det inget mer med det. Får man in foten
Citera
2022-10-27, 22:31
Medlem
dragonsneezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Grattis!

CV betyder egentligen inte ett skit. Du kan ljuga och sen ge dem ditt syskons eller morsans nummer som ljuger en referens. Gjorde jag vid första jobben.

CV är väl egentligen bara nödvändigt för fösta jobbet haha? Sen kan man bara skaffa LinkedIn och lägga in all skit där istället

Men tack!
Citera
2022-10-27, 22:38
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonsneeze
Hipp hipp hurra! Har äntligen fått ett jobb efter 2,5 månads sökande som ett jävla maniac

Korkat nog av mig så ljög jag i CV:t och angav företag och även plats på företaget (dumma mig, jag vet)

Kommer donken göra en bakgrundskontroll nu och ringa dit för o kolla om jag talar sanning eller bryr de sig inte? Nån som vet och kan jag på något sätt gå runt det och säga att jag angav fel plats i CV:t via autocorrection eller nått haha? Vill verkligen inte bli avskedad med omedelbar verkan nu innan jag ens börjat!

Edit: Vet att jag tidigare gjorde tråd då jag inte fick jobb, men detta är en annan donk

Ljuga i CV:T är rätt dumt, du kan ju inte tillskriva dig något du inte gjort eller har erfarenhet av, där emot kan du ljuga i ditt personliga brev å sen ha det som ett manus å spela personen du har beskrivit.
Citera
2022-10-27, 22:40
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Grattis!

Som jag skrev tidigare så kan ju TS bara förklara att han angav fel plats i CV:t och att han då tar fram referenser (kompis eller familjemedlem som skådespelar ) som kan bekräfta att han har jobbat på det och det företaget.

Sen också, vem fan ljuger inte i sitt CV? Det är nödvändigt för att få jobb i dagens stenhårda arbetsmarknad.
Citera
2022-10-27, 22:41
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som jag skrev tidigare så kan ju TS bara förklara att han angav fel plats i CV:t och att han då tar fram referenser (kompis eller familjemedlem som skådespelar ) som kan bekräfta att han har jobbat på det och det företaget.

Sen också, vem fan ljuger inte i sitt CV? Det är nödvändigt för att få jobb i dagens stenhårda arbetsmarknad.

Vet inte riktigt. I mitt fall var det för 10 år sen.

Jag skriver ett jobb, anger referens, ger familjemedlem numret och de bekräftar på 5 minuter. Inga problem
Citera
2022-10-27, 23:12
Medlem
Nordoxens avatar
Jag har jobbat som rekryterare/konsultchef. Såvida man inte söker jobb hos typ AstraZeneca (känsliga företag med hög sekretess och personalomsättning) så dubbelkollar man i regel inte ifall man har varit anställd på de platser man uppger i sitt CV. I synnerhet inte i efterhand när man redan blivit erbjuden tjänsten. Denna kontroll skulle i så fall infalla under referenstagningen under rekryteringsprocessen, men även där ringer vi bara de referenser (oftast 2 st) som kandidaten själv har uppgett är ok att kontakta.

Samma med utbildning för den delen. Som rekryterande chef så tar man i regel för givet att det som står i folks CV:n är sant.

Med det sagt är det inte värt att ljuga på sitt CV då man tekniskt sätt begår urkundsförfalskning vilket inte är värt risken, speciellt inte för ett Mcdonaldsjobb.. men gjort är gjort. Jag hade hållit huvudet lågt och gjort ett bra jobb ifrån mig och hoppats på att det inte kommer fram, vilket det troligtvis inte lär göra då ingen bryr sig direkt om ens kollegors arbetshistorik i detalj och du lär ändå inte vara där jätte långsiktigt. Men värt att ha i åtanke nästa gång du söker jobb.
Senast redigerad av Nordoxen 2022-10-27 kl. 23:15.
Citera
2022-10-27, 23:21
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag har jobbat som rekryterare/konsultchef. Såvida man inte söker jobb hos typ AstraZeneca (känsliga företag med hög sekretess och personalomsättning) så dubbelkollar man i regel inte ifall man har varit anställd på de platser man uppger i sitt CV. I synnerhet inte i efterhand när man redan blivit erbjuden tjänsten. Denna kontroll skulle i så fall infalla under referenstagningen under rekryteringsprocessen, men även där ringer vi bara de referenser (oftast 2 st) som kandidaten själv har uppgett är ok att kontakta.

Samma med utbildning för den delen. Som rekryterande chef så tar man i regel för givet att det som står i folks CV:n är sant.

Med det sagt är det inte värt att ljuga på sitt CV då man tekniskt sätt begår urkundsförfalskning vilket inte är värt risken, speciellt inte för ett Mcdonaldsjobb.. men gjort är gjort. Jag hade hållit huvudet lågt och gjort ett bra jobb ifrån mig och hoppats på att det inte kommer fram, vilket det troligtvis inte lär göra då ingen bryr sig direkt om ens kollegors arbetshistorik i detalj och du lär ändå inte vara där jätte långsiktigt. Men värt att ha i åtanke nästa gång du söker jobb.
Urkundsförfalskning är det inte då ett CV är ingen offentlig handling eller intyg.

Urkundsförfalskning blir det först om TS lägger in förfalskade betyg, förfalskad examen eller förfalskat körkort och allt möjligt vad (som då är en offentlig handling) i sitt CV. Men att ljuga på ett CV att man jobbat på ett visst ställe eller företag är inte olagligt för 5 öre.

Läs på och kommentera inte skit du inte vet jävla HR idiot.
Senast redigerad av jonteboj 2022-10-27 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in