• 1
  • 2
2014-01-31, 07:02
Medlem
Selfcreateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisten1
Argument för att man alltid är samma?

Räckte inte inlägget? Jag anser i alla fall att jag alltid varit samma person, men jag har utvecklat mig och lärt mig nya saker.
Senast redigerad av Selfcreated 2014-01-31 kl. 07:06.
Citera
2014-01-31, 07:24
Medlem
Rocklees avatar
http://www.dhammatalks.net/Books3/Aj...ahm_ANATTA.htm
Citera
2014-01-31, 10:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisten1
Något som jag funderat en del på är om man är en och samma hela livet eller om det bara är en illusion skapad av hjärnan. Vad tror ni om detta?

Det mesta i kroppen byts ju ut med tiden. Kan det inte bara vara så att känslan av ett enhetligt jag är en illusion?
"Samma" i absolut form som fysiska varelser: nej, celler dör och förnyas helatiden. "Samma" i den meningen att våra tankar inte ändras med cellernas förnyelse om vi inte medvetet bestämmer oss för att lära oss nytt/byta åsikt: ja.

Enklaste svaret jag kan ge på din luddiga frågeställning.
Citera
2014-01-31, 22:50
Medlem
Nihilisten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
"Samma" i absolut form som fysiska varelser: nej, celler dör och förnyas helatiden. "Samma" i den meningen att våra tankar inte ändras med cellernas förnyelse om vi inte medvetet bestämmer oss för att lära oss nytt/byta åsikt: ja.

Enklaste svaret jag kan ge på din luddiga frågeställning.

Tankar ändras ju hela tiden och byts snabbare än celler. Man tänker ju hela tiden och det är nya tankar som konstant går genom sitt medvetande.

Enklaste svaret på ditt luddiga svar.
Citera
2014-01-31, 22:55
Medlem
Nihilisten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selfcreated
Räckte inte inlägget? Jag anser i alla fall att jag alltid varit samma person, men jag har utvecklat mig och lärt mig nya saker.

Varför anser du dig vara det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in