När jag jobbade på ett seccen hade vi basker, där kan vi snacka om fel huvudbonad på fel plats. Dessutom kunde de flesta inte bära den ordentligt, eller snarare alla
Till tre lingons och andra vaktbolags försvar kan det ju sägas att de haft basker mycket längre än många förband inom FM. ABAB folket bar väll basker ända från starten. Sen tycker jag faktiskt att de securitasväktare jag sett med basker har ett ganska bra stuk.
Senast redigerad av sang-real 2010-10-13 kl. 19:09.
Försvarsmaktens musiker har haft sina röda baskrar ända sen 80-talet, kanske ända sen första musikplutonen ryckte in 1982.
Personligen bär jag basker enbart för att det är en del av uniformen, och jag föredrar fältmössa framför baskern, men den fältmössa jag fått ut har tyvärr sett bättre dagar.
Äsch, Basker fungerar bra som snabb identifiering av vad det är för slags folk som är i farten, och det är ju det som är kanske grunden i den är tänkt att göra.
Just därför skulle jag aldrig bära den eller några andra jägarmärken skarpt.
Personligen tycker jag att skärmmössan bör bäras till stridsuniform av officerare och underofficerare, lite "tyskstuk". Basker ser bara jäkligt... töntigt ut.
Just så! .. Tyska infanteriuniformer med skärmmössa från andra kriget -- snyggare än så kan det ju inte bli. Basker ser ju bara ut som en fet pankaka på huvudet. USH! Tyska Skärmössor från första och andra krigen är ju dessuotom klart mer fältmässiga än pankakan på skallen.
Baskern kommer från de gamla stridsvagnsförbanden. Dagens basker är en förminskad version av den "mössa" man hade i stridsvagnarna förr i tiden för att skydda sig. Baskern var svart för att den inte skulle se smutsig ut.
Varför bär jägare/musikkåren/muppar/hela-världens-arméer egentligen basker? Om jag hade gjort min tjänstgöring på annat vapenslag än stridsvagn hade jag kännt mig dum varje gång jag tog på mig någon "annans" huvudbonad.
Om de bara bär baskern som symbol för ett avklarat prov så kan man ju lika gärna bära ett utbildningsmärke på armen eller motsvarande.
Det är nu även fastställt att hela sveriges försvar ska bära basker. Snacka om patetiskt.
Varför är det patetiskt? Något som tidigare var en praktisk lösning har nu blivit något som ingår i ett uniformssystem. Enligt ditt resonemang så borde en pansarsoldat känna sig jävligt dum varje gång han gör honnör eftersom det kommer från riddartiden då riddarna lyfte visiret för att visa att de hade fredliga avsikter.
Baskern är enligt mig en fin huvudbonad som ger en samhörighet eftersom jag och mina kamrater kämpade för den tillsammans.
Varför är det patetiskt? Något som tidigare var en praktisk lösning har nu blivit något som ingår i ett uniformssystem. Enligt ditt resonemang så borde en pansarsoldat känna sig jävligt dum varje gång han gör honnör eftersom det kommer från riddartiden då riddarna lyfte visiret för att visa att de hade fredliga avsikter.
Baskern är enligt mig en fin huvudbonad som ger en samhörighet eftersom jag och mina kamrater kämpade för den tillsammans.
Armens långkalsong är enligt mig betydligt finare huvudbonad än Era fjollbaskrar, den gav ju så mysig samhörighet eftersom jag och mina kamrater kämpade för den tillsammans,.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-10-14 kl. 18:27.
Armens kalsonger är enligt mig betydligt finare huvudbonad än Era fjollbaskrar, dom gav så mysig samhörighet eftersom jag och mina kamrater kämpade för dom tillsammans,.
Så ni gick en kalsongmarsch, är det det du försöker förmedla eller? Hög mognad du visar för övrigt. Är du representativ för Norrlandsbrigaderna i ditt sätt att uttrycka dig eller ska jag förvänta mig en högre nivå om jag stöter på någon annan från nämnda brigad.
Som jag ser så stärker en basker förbandskänslan och är en bra huvudbonad för kasernbruk.
Och tro det eller ej, men jag är stolt över min mörkblåa pannkaka med tillhörande flygande lök, för den symboliserar en fin och givande tid av mitt liv som jag inte ångrar en sekund.
Som jag ser så stärker en basker förbandskänslan och är en bra huvudbonad för kasernbruk.
Och tro det eller ej, men jag är stolt över min mörkblåa pannkaka med tillhörande flygande lök, för den symboliserar en fin och givande tid av mitt liv som jag inte ångrar en sekund.
Precis så ska det vara tycker jag. Man ska vara stolt över sin basker eller sitt utbildningstecken. Sen att andra försöker hävda sig eller nedvärdera andra förband är väl bara att skita i antar jag.
Äsch, Basker fungerar bra som snabb identifiering av vad det är för slags folk som är i farten, och det är ju det som är kanske grunden i den är tänkt att göra. Visst, utbildningsmärken osv är bra, men olika färger och tecken på baskern fungerar bättre. En speciell basker fungerar dessutom som något som verkligen binder ihop en trupp på ett helt annat sätt än nåt litet märke på axeln, just för att den syns så väl. Nu talar jag naturligtvis om fredstid och permissioner.
Identifiering och identifiering. Funkar väl så där. När jag såg en överviktig brillorm till svensk musiksoldat i röd basker med silverfärgat märke spika upp en scen och ett gammal par passera och gubben sade till kärringen: "Det där är en fallskärmsjägare, det är dom som räddar landet vid krig" så tvivlar jag på att det funkar så bra.
Identifiering och identifiering. Funkar väl så där. När jag såg en överviktig brillorm till svensk musiksoldat i röd basker med silverfärgat märke spika upp en scen och ett gammal par passera och gubben sade till kärringen: "Det där är en fallskärmsjägare, det är dom som räddar landet vid krig" så tvivlar jag på att det funkar så bra.
Finns ju idioter överallt.
Däremot tycker jag att baskern är ett snyggt plagg till uniform (beror ju iofs också på personen i uniformen). Sen att vissa inavlade förrädartransvestiter blir gnälliga för att de inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet och negerkuk är ju en helt annan femma.