2010-04-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Lite halvontopic fråga, hur kommer det sig att hälften av alla milisnegrer i -valfritt- afrikansk imbördeskrig är Fallskärmsjägare (Vilket har stöd i min egna felfria logik ovan) ?

Antagligen för att det var rabatt på ÖoB på röda baskrar. Ungefär. En militär basker är ju ett ganska basic uniformsplagg så en sådan tillsammans med en AK och ett par militärbyxor så har du uniformen till Democratic Liberation Front of Doom eller nåt i den stilen. Rött är en tuff färg, "milisnegrer" vill vara tuffa.

Jag undrar mest hur det får tag baskrarna. Snor de från egna militärlager eller går de och handlar i butik eller beställer de på internet? "amengudasså! De röda e slut så jag måste ha en grön! Fan vad arg jag blir, hit med macheten nu ska jag massakrera småbarn!"
Citera
2010-04-09, 15:32
Medlem
Sinkomiess avatar
Menar de, det bor en lite Idi i varje Afrikan tror jag, åtminståne vad gäller grejen att villa klä sig (oförtjänt) snyggt.
Citera
2010-04-09, 15:39
Bannlyst
Jag är tämligen säker på att Sudans(?) polis och militär enbart använder röda baskrar. Detta är inte vinröda som fallskärmsjägarnas utan klart röd som Musikkårens baskrar.
Citera
2010-04-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Menar de, det bor en lite Idi i varje Afrikan tror jag, åtminståne vad gäller grejen att villa klä sig (oförtjänt) snyggt.

Jo det måste man fan ge afrikanska diktatorer. De kan klä sig fan så mycket snyggare än europeiska ditos. Jämför Idi Amin med Stalin eller Hitler bara.
Citera
2010-10-12, 22:52
Bannlyst
tillverkar wigens fortfarande baskrar??? och var kan man köpa en
Citera
2010-10-13, 07:17
Medlem
Roadworkers avatar
Det låg och drälde av dom på kvibergs överskott för 2 månader sen, har jag för mig,
många färger var det, det är väl direkt inget mode idag att ha basker.
http://www.kvibergsoverskott.se/
Citera
2010-10-13, 08:33
Medlem
3Guns avatar
Basker hit och basker dit.

Jag fick en grön med nåt guld därfram och det var väl kul då.
Något lättare att bära än hjälm, men i strid skulle jag nog föredra den gröna toppluvan.

Jägarbågen däremot, den sitter inte på några fegisar i stridsvagn.
Citera
2010-10-13, 09:13
Medlem
MalinLindquists avatar
Basker är så himla ful, så jag hoppa att den plockas bort ASAP.

Alla i FM bär ju basker , även musiker, kontorsråttorna på HKV och HV.

5000 gamla majorer, överstelöjtnanter och överstar sitter o gnisslar i varsin kontorsstol i ett av FMs kontorskomplex. De bär basker och en massa glitter på kläderna i förhoppning att utomstående ska tro att de är tuffa och värda något, fast deras militära kompetens och ork inte sträcker sig längre än att ordna hemrsesor åt värnpliktiga likt fanjunkarn på kompexp.

Är det inte dags att avsluta basker fetish eran?
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-10-13 kl. 09:15.
Citera
2010-10-13, 09:57
Medlem
Kan inte någon peka åt mig i vilket reglemente det anges att baskern är ett utbildningstecken, dvs, att man måste avlägga någon form av prov för att få bära den?

Baskerjäveln är en uniformspersedel. Inget annat. Värdelös i fält. Endast användbar när man åkte hem på permis eller skulle till COOP och handla.
För min del handlar det om vad som finns under basker. Jag känner inte att jag behöver en basker för att visa att jag är en duglig soldat. Jag vet vad jag har klarat och vad jag kan klara av. Jag vet vad mina kamrater har klarat av och kan klara av.
Senast redigerad av Moffmeister 2010-10-13 kl. 10:02.
Citera
2010-10-13, 15:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Basker är så himla ful, så jag hoppa att den plockas bort ASAP.

Alla i FM bär ju basker , även musiker, kontorsråttorna på HKV och HV.

5000 gamla majorer, överstelöjtnanter och överstar sitter o gnisslar i varsin kontorsstol i ett av FMs kontorskomplex. De bär basker och en massa glitter på kläderna i förhoppning att utomstående ska tro att de är tuffa och värda något, fast deras militära kompetens och ork inte sträcker sig längre än att ordna hemrsesor åt värnpliktiga likt fanjunkarn på kompexp.

Är det inte dags att avsluta basker fetish eran?

Helt rätt.

Personligen tycker jag att skärmmössan bör bäras till stridsuniform av officerare och underofficerare, lite "tyskstuk". Basker ser bara jäkligt... töntigt ut.
Citera
2010-10-13, 15:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Äsch, Basker fungerar bra som snabb identifiering av vad det är för slags folk som är i farten, och det är ju det som är kanske grunden i den är tänkt att göra. Visst, utbildningsmärken osv är bra, men olika färger och tecken på baskern fungerar bättre. En speciell basker fungerar dessutom som något som verkligen binder ihop en trupp på ett helt annat sätt än nåt litet märke på axeln, just för att den syns så väl. Nu talar jag naturligtvis om fredstid och permissioner.

I fält/krig å andra sidan fyller den kanske inte den rollen på samma sätt, särkillt för att man idag inte vill synas lika väl som under tidigare århundraden. Dock skulle den på gott och ont kunna fungera delvis som kännetecken även här, tex göra det enklare för sina egna (men även för fienden) att känna igen chefer snabbt, samt vad för typ av chef han är (för inf, jäg eller art tex). Och även här kan den fortfarande ge en sammanhållning inom truppen.

När det ser ut som i blod, svett & bajs å andra sidan ska det vara fullt medhåll att något spårat ur..
Citera
2010-10-13, 17:50
Medlem
När jag jobbade på ett seccen hade vi basker, där kan vi snacka om fel huvudbonad på fel plats. Dessutom kunde de flesta inte bära den ordentligt, eller snarare alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in