Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Baskern har betydligt äldre traditioner än så då den har burits i olika former i hundratals år.
Nej, så är det inte. Baskern idag är en utveckling av huvudbonaden som användes av stridsvagnssoldater under världskrigen. När de senare ville ha en huvudbonad att använda på kasern osv kom man fram till den huvudbonad som idag motsvarar baskern. Först flera år efter att stridsvagnsförbanden började använda baskern utanför utanför stridsvagnen tog jägarförbanden baskern och målade om den. Du nämnde ju själv årtalet 1953, vilket är långt efter att baskern användes av stridsvagnssoldater.
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Vad jag vet så använder inte precis pansar-nissarna sina baskrar i vagnarna utan använder där andra former av skydd. Dessutom har i princip alla dessa konstiga individer ett katastrofalt stuk på sina baskrar. Dock kommer de troligen att ersättas på jumboplatsen av diverse hemvärnsgubbar som tydligen också får ut nya huvudbonader snart.
Givetvis använder man inte baskern i stridsvagnen, iaf inte här i sverige, däremot är det vanligt i tyskland där stridsvagnssoldater har ett headset ovanpå baskern istället för hjälm, men möjligtvis inte i krig.
På mitt kompani var det förbjudet att använda baskern från att man klev in i stridsvagnsgaraget. I vagnen använde vi telehjälm med aktiv dämpning och kevlarskal.
Är det bara jag som tycker det råder basker-inflation? Jag ryser vid tanken av en signalist eller luftvärnssoldat i basker.