2002-12-10, 05:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Baskern kommer från de gamla stridsvagnsförbanden. Dagens basker är en förminskad version av den "mössa" man hade i stridsvagnarna förr i tiden för att skydda sig. Baskern var svart för att den inte skulle se smutsig ut.

Varför bär jägare/musikkåren/muppar/hela-världens-arméer egentligen basker? Om jag hade gjort min tjänstgöring på annat vapenslag än stridsvagn hade jag kännt mig dum varje gång jag tog på mig någon "annans" huvudbonad.

Om de bara bär baskern som symbol för ett avklarat prov så kan man ju lika gärna bära ett utbildningsmärke på armen eller motsvarande.

Det är nu även fastställt att hela sveriges försvar ska bära basker. Snacka om patetiskt.
Citera
2002-12-10, 07:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Varför bär ni basker?

Citat:
Ursprungligen postat av unpronouncable
Baskern kommer från de gamla stridsvagnsförbanden. Dagens basker är en förminskad version av den "mössa" man hade i stridsvagnarna förr i tiden för att skydda sig. Baskern var svart för att den inte skulle se smutsig ut.

Baskern har betydligt äldre traditioner än så då den har burits i olika former i hundratals år.

Citat:
Varför bär jägare/musikkåren/muppar/hela-världens-arméer egentligen basker? Om jag hade gjort min tjänstgöring på annat vapenslag än stridsvagn hade jag kännt mig dum varje gång jag tog på mig någon "annans" huvudbonad.

Den mörkgröna baskern blev en symbol för specialförband i och med att U.S. Army Special Forces började bära den (de bar den även i fält) 1953. På liknande sätt har den vinröda baskern blivit en internationell symbol för fallskärmsburna specialförband. Eftersom vanliga förband har en förmåga att försöka apa efter bättre förband så tilldelas idag samtliga soldater i U.S. Army basker, och nu snart är det så även i Sverige. Hade elitförbanden börjat bära pickelhuva så hade garanterat alla soldater burit det istället.

Citat:
Om de bara bär baskern som symbol för ett avklarat prov så kan man ju lika gärna bära ett utbildningsmärke på armen eller motsvarande.

Det är nu även fastställt att hela sveriges försvar ska bära basker. Snacka om patetiskt.

Vad jag vet så använder inte precis pansar-nissarna sina baskrar i vagnarna utan använder där andra former av skydd. Dessutom har i princip alla dessa konstiga individer ett katastrofalt stuk på sina baskrar. Dock kommer de troligen att ersättas på jumboplatsen av diverse hemvärnsgubbar som tydligen också får ut nya huvudbonader snart.
Citera
2002-12-10, 14:19
äldre konto (old)
Ej medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Baskern har betydligt äldre traditioner än så då den har burits i olika former i hundratals år.

Nej, så är det inte. Baskern idag är en utveckling av huvudbonaden som användes av stridsvagnssoldater under världskrigen. När de senare ville ha en huvudbonad att använda på kasern osv kom man fram till den huvudbonad som idag motsvarar baskern. Först flera år efter att stridsvagnsförbanden började använda baskern utanför utanför stridsvagnen tog jägarförbanden baskern och målade om den. Du nämnde ju själv årtalet 1953, vilket är långt efter att baskern användes av stridsvagnssoldater.

Citat:
Vad jag vet så använder inte precis pansar-nissarna sina baskrar i vagnarna utan använder där andra former av skydd. Dessutom har i princip alla dessa konstiga individer ett katastrofalt stuk på sina baskrar. Dock kommer de troligen att ersättas på jumboplatsen av diverse hemvärnsgubbar som tydligen också får ut nya huvudbonader snart.

Givetvis använder man inte baskern i stridsvagnen, iaf inte här i sverige, däremot är det vanligt i tyskland där stridsvagnssoldater har ett headset ovanpå baskern istället för hjälm, men möjligtvis inte i krig.

På mitt kompani var det förbjudet att använda baskern från att man klev in i stridsvagnsgaraget. I vagnen använde vi telehjälm med aktiv dämpning och kevlarskal.

Är det bara jag som tycker det råder basker-inflation? Jag ryser vid tanken av en signalist eller luftvärnssoldat i basker.
Citera
2002-12-10, 18:24
äldre konto (old)
Ej medlem

Citat:
Nej, så är det inte. Baskern idag är en utveckling av huvudbonaden som användes av stridsvagnssoldater under världskrigen.

En typ av basker började användas av skottska förband redan på 1600- och 1700-talen. Den moderna baskern härstammar från den baskiska regionen i Frankrike och Spanien. Allt detta långt före det att den första stridsvagnen såg dagens ljus.

Citat:
Givetvis använder man inte baskern i stridsvagnen, iaf inte här i sverige, däremot är det vanligt i tyskland där stridsvagnssoldater har ett headset ovanpå baskern istället för hjälm, men möjligtvis inte i krig.

På mitt kompani var det förbjudet att använda baskern från att man klev in i stridsvagnsgaraget. I vagnen använde vi telehjälm med aktiv dämpning och kevlarskal.

Då är alltså baskern endast en symbol även för dessa soldater och kan utan problem bytas ut mot ett utbildningsmärke, precis som du skriver.

Citat:
Är det bara jag som tycker det råder basker-inflation? Jag ryser vid tanken av en signalist eller luftvärnssoldat i basker.

Självklart råder det baskerinflation och det av nämnda orsaker. Hade baskern varit ett signum för vanliga skyttesoldater så hade viljan hos andra förband att bära den varit minimal.

Jag är nu inte särskilt engagerad i detta. Det enda som stör mig är när man ser soldater på stan som inte vet/bryr sig hur man skall bära basker (eller uniform överhuvudtaget för den delen).
Citera
2002-12-10, 22:36
äldre konto (old)
Ej medlem

Citat:
Det enda som stör mig är när man ser soldater på stan som inte vet/bryr sig hur man skall bära basker.
Att man har basker på huvudet vet jag, men hur skall man bära basker?
Citera
2002-12-10, 23:57
äldre konto (old)
Ej medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Saddam
Citat:
Det enda som stör mig är när man ser soldater på stan som inte vet/bryr sig hur man skall bära basker.
Att man har basker på huvudet vet jag, men hur skall man bära basker?

Vinklat och sidolagt korrekt.. Etc.. finns böcker om det...
Nån som har dom exakta kordinaterna?
Citera
2002-12-11, 07:18
äldre konto (old)
Ej medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Trollbunden
Vinklat och sidolagt korrekt.. Etc.. finns böcker om det...
Nån som har dom exakta kordinaterna?

Seriöst?
Vi fick bara höra att vi skulle sätta personlig prägel på stuket.

Å andra sidan var vi just ett sånt kompani som inte riktigt förtjänade att bära basker.
Citera
2002-12-11, 07:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Ok, jag antar att du är pansarsoldat...

Känner du dig inte vääääldigt dum när du gör honnör? Det borde du göra, det är ju en tradition som kommer från medeltiden då man gjorde rörelsen för att fälla upp hjälmvisiret i syfte att visa sig vänligt sinnad.

När du skjuter med din kanon så måste du skämmas...kanonen har ju funnits i hundratals år..långt före den första stridsvagnen...herregud...kan du leva med den skammen?

Ang. att alla bassar i sverige får basker kan man ju tycka vad man vill...alla fattar ju att den baskern (sandfärgad?) kommer få samma status som fältmössan har nu.

Btw..gissa vilket vapenslag som aldrig varit i skarp strid...
Citera
2002-12-11, 08:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Kommer inte ihåg de exakta instruktionerna man fick, men principen är att baskern ska sitta långt ned i pannan och högt i nacken. Gärna kombinerat med en s k "baskerfrilla" (eller vad det nu kallas).

Stukning av baskrar är en hel vetenskap och jag har hört om alla möjliga tillvägagångssätt. Vanligt är väl t ex att man duschar med baskern på för att sedan forma den och låta den vara på huvudet så länge och så ofta som möjligt. Vissa plockar ur innerfodret för att skapa ytterligare passform.

Får man inte ut en fransk basker så är rådet att införskaffa en sådan. De baskrarna har mindre tyg, kortare överhäng och är rent ut sagt de snyggaste.
Citera
2002-12-11, 08:49
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja, och sen ska baskermärket i n t e sitta mitt i pannan utan vara placerat snett över vänstra ögat.
Citera
2002-12-11, 09:50
äldre konto (old)
Ej medlem
xakt, våra instruktioner var att plocka ut innefodret, duscha med smäcken på för att få "ned" den i rätt vinkel.. och precis som du säger skall märket vara strax ovanför ögat..
Summa sumarum skall baskern med märke inge aggresiv respekt vilket man uppnår med att ha den lågt i pannan och högt i nacken..

Givetvis kortsnaggat (ett par mm) i nacken så att snaggen hjälper till att hålla baskern på plats när det blåser.. )

men jag gissar att det finns lika många instruktioner som befäl
Citera
2002-12-11, 12:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Det är väldigt enkelt att tar reda på.

Få röven ur vagnen och åk till närmaste ålderboende och fråga dom gammla tanterna varför dom har basker!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in