• 1
  • 2
2005-07-29, 00:51
Medlem
Butchers avatar
Brukar knäcka fingrarna då och då, och får ofta höra hur farligt det är. Vad finns det för risker med att knäcka fingrarna, och hur mycket måste man knäcka för att löpa risk att drabbas?

Tacksam för svar, då det kanske får mig att sluta...
Citera
2005-07-29, 00:53
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Brukar knäcka fingrarna då och då, och får ofta höra hur farligt det är. Vad finns det för risker med att knäcka fingrarna, och hur mycket måste man knäcka för att löpa risk att drabbas?

Tacksam för svar, då det kanske får mig att sluta...

Bullerskador kan det bli, inte bra!!
Citera
2005-07-29, 00:54
Medlem
Butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Bullerskador kan det bli, inte bra!!

Vilket är? Och hur stor risk är det?
Citera
2005-07-29, 00:55
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Vilket är? Och hur stor risk är det?

När öronen utsätts för höga ljud, blir än värre vid långvariga ljud.
Citera
2005-07-29, 00:55
Medlem
Jag vet att jag har blivit skrämd med att man får/kan få reumatism av det, men ta sanningshalten i det med en nypa salt om inte någon kan bekräfta det.
Det är något med ledvätska etc. etc. som inte är bra när man knäcker med fingrarna också.

Blev du rädd?
Citera
2005-07-29, 00:57
Medlem
Butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
Jag vet att jag har blivit skrämd med att man får/kan få reumatism av det, men ta sanningshalten i det med en nypa salt om inte någon kan bekräfta det.
Det är något med ledvätska etc. etc. som inte är bra när man knäcker med fingrarna också.

Blev du rädd?

Jo, börjar skaka nått grymt nu

Har hör det med ledvätska också, att man typ tömmer fingrarna på ledvätska när man knäcker. Fattar dock inte vad ledvätska har för funktion.
Citera
2005-07-29, 01:01
Medlem
Det jag hört är att man kan få förkalkningar i lederna om man knäpper med fingrarna för ofta. Vet ej om det är sant dock.
Citera
2005-07-29, 01:01
Medlem
StigAllans avatar
Lägg ner ofoget omedelbart!
Varför syssla med något som inte har någon vettig anledning?
Börja gnaga på bordshörn istället.
Citera
2005-07-29, 01:03
Medlem
Butchers avatar
Okej, då kommer givetvis en följdfråga. HUR ska jag göra för att sluta, finns ju inte precis knäckningsplåster .
Citera
2005-07-29, 02:23
Medlem
Enda sätten är nog självdiciplin eller bandsågen.
Citera
2005-07-29, 07:18
Medlem
Katarsiss avatar
Vad jag förstått så är det ingen fara alls med att knäcka fingrar, mer än att det kan fresta på omgivande personer.
Ledvätskan är inkapslad och stannar där den är - och OM den på något vis skulle läcka, så bildas det hela tiden ny.
Citera
2005-07-29, 12:46
Medlem
belowyous avatar
farsan frågade en läkare förut. det är helt ofarligt.
ja, såvida du inte tvingar upp fingret så långt tills det knäcker och det gör riktigt ont förstås, så att du bryter fingret.

alla säger att man får darriga händer, reumatism och annat. bullshit.

jag knäcker nacken också, är ofta stel, så det är skönt att krack-krack-krack-krack-krack-, kan man få reumatism i skallen? eller att den börjar skaka när man blir äldre på grund av detta? skulle inte tro det... haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in