2014-01-29, 21:04
Medlem
harontimigs avatar
Hej!

Jag vill utbilda mig till programmerare, men frst mste jag lsa matte p komvux har inte ens matte A. Om jag tar nn utbilding p universitet s verkar det som dom krver matte D det skulle allts ta 2 r fr mig att lsa d man bara fr lsa en matte kurs per termin. Eller finns det universitets utbildingar som bara krver matte A eller B, kan tnka mig lsa till B.

Sen finns det en rad olika YH utbildingar inom data r det ntt man ltt kan f jobb inom sen och ntt framtidsyrke?
http://www.studentum.se/programmering___62__.html

MVH
Citera
2014-01-29, 21:11
Medlem
Scraps avatar
Data- och systemvetenskap kanske kan passa dig? Dr lser man lite programmering, lite annat skit.
Ett renodlad programmeringsprogram skulle jag aldrig vlja d jobbmjligheterna minskar.
Citera
2014-01-29, 21:16
Medlem
Om du vill bli programmerare ska du inte g en YH/KY, de r dliga, och JA du mste ha matte D fr att g p universitet. Dock s kan jag sga dig att det r otroligt jobbigt och intresset fr programmering lr ddas av jobbet. Du fr sitta och lsa massa kod som andra skrivit och bara sitta och debugga. Tillhr du den skaran duktiga programmerare s r det givetvis du som fr koda. Var beredd p ett stressigt jobb och p att vissa dagar jobba 14 timmar. Dr r oerhrt stor konkurrens om jobben och jag skulle avrda dig frn att vilja jobba som programmerare.

Gillar du programmering, ha det som hobby istllet. All information du behver finns i princip p internet genom pdf filer(bcker) och forum. Du lr dig minst lika mycket p detta sttet n om du gtt en universitetsutbildning. De flesta riktigt duktiga programmerare r sjlvlrda. Tnk p de.
Citera
2014-01-29, 21:31
Medlem
Pastmasters avatar
Informationsteknik eller datateknik.

Ma 4, Fy 2, Ke 1.
Men helst Ma 5 d det r en frdel.
Citera
2014-01-29, 22:06
Medlem
one_sizes avatar
Systemvetenskap och dylik brukar krva Ma B - C.
Software Engineering and Management i gteborg och Innovativ programmering i Linkping krver Ma C och brukar anses vara lite mer praktiska n vanlig datavetenskap samt har mer fokus p arbeta i projekt frn dag 1.

Annars r det inte helt fel att frska hitta ngon bransch dr programmering skulle underltta jobbet men inte krvs, d kan du bde utvecklas i eget tempo och ha en liten edge med vad du kan koda fr att underltta arbetsbrdan. Har dessvrre inga tips men har hrt (ls: min brorsas kompis kusin har lst p en webbsida) att bde ekonomi och juridik kan underlttas med programmering... men jag r vldigt tveksam p juridiken och du ska se det snarare som ett tips p ska i ovntade platser.
Citera
2014-01-30, 13:40
Medlem
Om man lser industriell ekonomi (chalmers) med inriktning informationsteknik med master i software engineering, gr det att jobba som programmerare?
Citera
2014-01-30, 14:09
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Om man lser industriell ekonomi (chalmers) med inriktning informationsteknik med master i software engineering, gr det att jobba som programmerare?

Nej, man blir avdelningsansvarig fr fikarummet fattar du vl.

Skitsnack att det inte finns jobb fr utvecklare, marknaden skriker efter IT-folk inom alla sektorer.

MEN, och det hr r det viktiga. Det r ju personen som r avgrande, inte bara utbildningen. r du intresserad utav och brinner fr det du gr, har en gnutta social kompetens och visar att du verkligen r bra p det du gr och vill lra dig nnu mera - s finns det jobb.
Citera
2014-01-30, 14:20
Medlem
Plungers avatar
http://www.liu.se/utbildning/program...aruteknik?l=sv

Det kanske kan vara ngot? Jag har ingen personlig erfarenhet frn det programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in