• 1
  • 2
2014-01-29, 18:43
Medlem
Farsan installerade en diskmaskin åt mig igår. Det kom tydligen inget vatten till den, så jag skulle ringa hyresvärden idag.

Jag ringer idag och förklarar läget, och han säger att han ska kika på det och kanske skicka rörmokare.
Han ringer senare och säger att maskinen faktiskt får vatten. Vad bra tänker jag, farsan kollade väl fel.
På lunchen drar jag hem en snabbis och sätter på en första maskin.

När jag senare kommer hem från jobbet så har den fastnat 10 minuter in i programmet, och den klagar på att den inte får vatten.
Då har alltså pumpen gått helt torr i ungefär 5 timmar. Den är väldigt varm.
Kan pumpen vara skadad? Borde den bytas ut? Och en fråga som kanske inte hör hit: vems fel är det?

Här är en bild på pumpen: http://i.snag.gy/NXQYX.jpg
Citera
2014-01-29, 19:39
Medlem
Ratis avatar
Det där är väl själva inloppsventilen som sitter på slangen för inkommande vatten? Alltså ingen direkt pump. Visst vet du att det finns en kran man måste öppna (som antagligen sitter på kökskranen) innan vattnet kan spruta in i maskinen?

Vad är det för maskin förresten?
Senast redigerad av Rati 2014-01-29 kl. 19:42.
Citera
2014-01-29, 19:42
Medlem
Isnatts avatar
Jag har haft diskmaskin hela mitt liv, och hade en som jag var tvungen att sätta på vattnet till var gång jag skulle använda den, vilket jag nån gång per vecka glömde och den bara hackade och kom inte igång. Hända aldrig nåt.

Men beroende på hur det är kopplat behöva man ibland vrida på en kran, ibland inte göra nånting alls, och på ett ställe fick jag dra vattenslangen till kranen (värdelöst).
Citera
2014-01-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det där är väl själva inloppsventilen som sitter på slangen för inkommande vatten? Alltså ingen direkt pump. Visst vet du att det finns en kran man måste öppna på (som antagligen sitter på kökskranen) innan vattnet kan spruta in i maskinen?

Kanske inte är någon pump. Den var jäkligt varm dock.

Jag har vridit på kranen men den påverkar bara den ventilen vid kranen (som är för bänkdiskmaskin).
Citera
2014-01-29, 19:48
Medlem
Ratis avatar
Kolla så att inte avloppssilen är igensatt med skräp. Kolla så att avloppsslangen hänger rätt och att den inte är igentäppt. I så fall så kommer maskinen inte att ta in något nytt vatten förrän den klarar av att tömma ut det gamla ordentligt.
Citera
2014-01-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har haft diskmaskin hela mitt liv, och hade en som jag var tvungen att sätta på vattnet till var gång jag skulle använda den, vilket jag nån gång per vecka glömde och den bara hackade och kom inte igång. Hända aldrig nåt.

Men beroende på hur det är kopplat behöva man ibland vrida på en kran, ibland inte göra nånting alls, och på ett ställe fick jag dra vattenslangen till kranen (värdelöst).

Det låter betryggande.

Citat:
Kolla så att inte avloppssilen är igensatt med skräp. Kolla så att avloppsslangen hänger rätt och att den inte är igentäppt. I så fall så kommer maskinen inte att ta in något nytt vatten förrän den klarar av att tömma ut det gamla ordentligt.

Jag tror det är något på väg till vattenslangen. Testade lossa slangen och vridit på allt som går att vrida på (tror jag). Kommer inte en droppe.

Så här ser hela anordningen ut: http://i.snag.gy/BLNb9.jpg
Citera
2014-01-29, 20:08
Medlem
Ratis avatar
Koppla lös vattenslangen som går från diskbänkskranen till diskmaskinen. Öppna sedan försiktigt kranen som du använder för att släppa på vattnet till diskmaskinen, då ser du ju om problemet sitter i kranen eller i diskmaskinsslangen.

http://www.hemfint.se/bmz_cache/5/7/...ge.600x600.jpg

http://www.blandarbutiken.se/50.0.1....8c673d0d85.jpg

Är det din egen diskmaskin eller fanns den i lägenheten när du flyttade in? Om maskinen tillhör fastighetsbolaget så är det ju dom som måste laga felet. Annars är det upp till dig.
Citera
2014-01-29, 20:14
Medlem
Citat:
Koppla lös vattenslangen som går från diskbänkskranen till diskmaskinen. Öppna sedan försiktigt kranen som du använder för att släppa på vattnet till diskmaskinen, då ser du ju om problemet sitter i kranen eller i diskmaskinsslangen.

http://www.hemfint.se/bmz_cache/5/7/...ge.600x600.jpg

http://www.blandarbutiken.se/50.0.1....8c673d0d85.jpg

Är det din egen diskmaskin eller fanns den i lägenheten när du flyttade in? Om maskinen tillhör fastighetsbolaget så är det ju dom som måste laga felet. Annars är det upp till dig.

Det är precis så jag gjort. Det är en ny diskmaskin, har nog inte suttit någon där förut.
Ska prata med hyresvärden igen imorgon så får dom kalla hit en rörmokare.
Citera
2014-01-29, 20:18
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XinuX
Det är precis så jag gjort. Det är en ny diskmaskin, har nog inte suttit någon där förut.

Ja det kan hända att vattentilloppet från diskbänkskranen kan vara plomberad eftersom det inte funnits någon maskin där tidigare. Märkligt bara att han tidigare påstod att allt fungerade.
Citera
2014-01-29, 20:18
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XinuX

Låter snarare som det är något fel på diskmaskinen. Rörmokare installerar bara diskmaskiner dom lagar dom inte.
Citera
2014-01-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ja det kan hända att vattentilloppet från diskbänkskranen kan vara plomberad eftersom det inte funnits någon maskin där tidigare. Märkligt bara att han tidigare påstod att allt fungerade.

Han var över och testade maskinen. Han startade den och tyckte väl att det lät rätt.
Han påpekade också att det är en varningslampa som ska lysa om det inte kommer vatten. Han väntade nog inte tillräckligt länge; den lös när jag kom hem från jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Låter snarare som det är något fel på diskmaskinen. Rörmokare installerar bara diskmaskiner dom lagar dom inte.

Hur kan det vara diskmaskinen det är fel på? Det kommer inget vatten ur vattenslangen.
Citera
2014-01-29, 20:43
Medlem
Ratis avatar
Slangen som du har till din diskmaskin, alltså med inbyggd inloppsventil, kostar från 1000:- och uppåt så det är bara att hoppas på att felet sitter i diskbänkskranen då. Finns väl pirattillverkade och begagnade delar såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in