Tja, jag får hålla med om Bruna Bönor och Fläsk, gärna ett par skivor stekt falukorv till också. Det känns väldigt nationellt, inte regionalt som många vilträtter.
Inte glömma lingonsylten , men ja kan inte komma på något till den ... *skratt*
Te lingonsylten väljer du köttbullar och potatismos. Inga bamsiga frikadeller, utan max 3cm i diameter på bullarna. Annars ä dä Svenskt mä Falukôrv och rotmos.
Pannkakor i alla dess former, men inte små som dom Franska crêpesen; drottningsylt på dom. Ett givet tilltugg till den Svenska torra pyttipannan (inte mjölkig som den Finska) är skivade rödbetor.
Bästa svenska maten i Sverige hittar man annars i Götaland.
Har slottssteken varit uppe? Jag tror fortfarande på sillunchen, men slottsstek med vinbärsgelé, pressgurkas, gräddsås och kokt potatis ... mums. Frid över min farmors minne som var en sann mästare på denna fina lilla rätt. Den är väl rätt fransk, men äts nog mest här numera.
Efter att ha läst igenom samtliga inlägg så får jag lust att lägga en röst för bruna bönor och fläsk tillagat på rätt sätt.
Nomen Nescio:s inlägg i min "Mjölkstuvade makaronertråd" får mig att inse att makkisarna hamnar på en möjlig andra plats.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!