2015-06-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skulle vara försiktig med att köpa på dessa toppnivåer... Märkligt att folk gillar att köpa svindyrt och inte när det krisar som jag.
Det krisar inte tillräckligt ofta för att bara köpa då. Over tid går börsen upp så får man pengar just nu är det inte fel att investera. Inte mycket pekar på en krash. Kanske blir det några väldigt tråkiga år.
Citera
2015-06-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Smartaste man kan göra är att gömma de i banken, eller liknande och använda som kontantinsats till första lägenhet. Fem årig utbildning och du får ut mer än 250 000.

Att köpa bostadsrätt med enbart lånade pengar på dagens tämligen överhettade bostadsmarknad (läs: bubbla) kan snarare vara det DUMMASTE man kan göra.
Citera
2015-06-27, 01:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Det krisar inte tillräckligt ofta för att bara köpa då. Over tid går börsen upp så får man pengar just nu är det inte fel att investera. Inte mycket pekar på en krash. Kanske blir det några väldigt tråkiga år.

Om det kommer en krasch eller inte vet ingen. Vem tänkte på finanskrisen innan den kom? Då kunde ju inte börsen gå ner heller...

Krascher kommer alltid förr eller senare, och det kommer att komma nya om och om igen...
Citera
2015-06-27, 01:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Bullgren
Att köpa bostadsrätt med enbart lånade pengar på dagens tämligen överhettade bostadsmarknad (läs: bubbla) kan snarare vara det DUMMASTE man kan göra.

att hyra dyrt i andra hand är ännu dummare... Du får ju tänka på alternativen också, om man tänkt bo där många andra också vill bo.

Eller ska man bo hemma kanske? Det är nog nåt att satsa på...
Citera
2015-06-27, 01:40
Medlem
PatriaNostras avatar
Om man vill "spara CSN-lånet" har man ju egentligen inte något behov av ett lån. Då ska man heller inte låna.

Det är alltid bättre att inte låna, om man har den möjligheten. Finns massor av andra, bättre sätt, att tjäna pengar än att spekulera kring sådana som inte är ens egna.

Tyvärr anses jag väl mycket gammalmodig med den inställningen.
Citera
2015-06-27, 19:11
Medlem
OlagligtDjurs avatar
För första gången har nu min bolåneränta (inkl avdrag) gått under räntan hos CSN, med ganska stor marginal dessutom.
Troligen kommer det justeras vid årsskiftet när CSN ändrar sin ränta, men nu sitter man ändock med en kass ränta (1,00%) under ett halvår till. Om det någon gång är värt att betala av sina lån måste det vara just nu.

Visst kan man spekulera om framtida räntor och tro att det ska återgå till läget där CSN är förmånligt, men det finns ju inga garantier för det.

På tal om det, finns det något som hindrar staten från att ändra det man baserar CSNs ränta på, dvs statens upplåningskostnad? Med regeringens usla ekonomi borde högutbildade vara ett utmärkt får att slakta för att finansiera invandring och kanske höjd a-kassa med.
Citera
2015-06-28, 11:35
Medlem
Citat:
Skämtar du eller?? Så börsen kan inte gå ner? Det var inte länge sen det var helt andra takter på börsen och det kommer garanterat bli surt igen. Det är bara en tidsfråga.

Behöver man köpa bostad inom 3 år ska man absolut inte stoppa in några pengar på börsen.

Och absolut inte lånade CSN-pengar, som ska betalas tillbaka.

Det är väl upp till var och en var man vill investera. Du vet lika lite som någon annan vad som är rätt strategi, enbart tiden kan utvisa det.
Citera
2015-06-28, 12:58
Medlem
Citat:
att hyra dyrt i andra hand är ännu dummare... Du får ju tänka på alternativen också, om man tänkt bo där många andra också vill bo.

Eller ska man bo hemma kanske? Det är nog nåt att satsa på...

Har man inga pengar får man väl förlika sig med tanken att man inte kan bo där alla andra också vill bo. Med dagens räntor är det kanske billigare att bo i en fullt belånad bostadsrätt än att hyra i andra hand, men man måste ju räkna med möjligheten att räntan stiger. Detta i kombination med sjunkande priser på bostadsrätter och vips står man där med skägget i brevlådan.
Citera
2015-06-29, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Om man vill "spara CSN-lånet" har man ju egentligen inte något behov av ett lån. Då ska man heller inte låna.
Man kanske behöver köpa en bostadsrätt när man är klar med studierna, så man har någonstans att bo?

Bor man i sthlm är det inte ovanligt att det behövs insatser på minst 3-400 k bara för att komma in på marknaden. Och då kommer man nog att tacka sig själv att man lånade fullt från CSN istället för att låta bli.

Citat:
Det är alltid bättre att inte låna, om man har den möjligheten. Finns massor av andra, bättre sätt, att tjäna pengar än att spekulera kring sådana som inte är ens egna.
Nej det är det inte. Det beror helt på hur du använder pengarna. Har du tänkt använda pengarna till att köpa en bil som faller i värde är du såklart illa ute.

Men om du tittar på kostnaden för att låna så är den löjligt låg just nu hos CSN. Du kommer aldrig någonsin att få så generösa lånevillkor hos någon bank. Och lån kommer du att ta förr eller senare i livet. Det är bara en tidsfråga egentligen.

Citat:
Tyvärr anses jag väl mycket gammalmodig med den inställningen.
Jag tycker du verkar lite väl gammalmodig.

Alla lån är inte dåliga och det hänger på vad du gör med pengarna. Finansierar du en bostadsrätt med CSN-lånet tycker jag att du gör ett mycket klokt val.
Citera
2015-06-29, 11:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Bullgren
Har man inga pengar får man väl förlika sig med tanken att man inte kan bo där alla andra också vill bo. Med dagens räntor är det kanske billigare att bo i en fullt belånad bostadsrätt än att hyra i andra hand, men man måste ju räkna med möjligheten att räntan stiger. Detta i kombination med sjunkande priser på bostadsrätter och vips står man där med skägget i brevlådan.

Har man möjlighet att lägga undan hela CSN-lånet så har man råd att bo där alla andra vill bo, när man är klar med studierna.

Och detta till en mycket låg kostnad...

Sedan finns det inte något som tyder på att det blir några extrema räntor den närmaste framtiden.

Du kan binda på 10 år runt 2,7% idag och troligtvis bli totalblåst på kuppen...

Men hyr du en lägenhet i andrahand i 10 år kommer du ha gjort av med en stor förmögenhet också.
Citera
2015-06-29, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Det är väl upp till var och en var man vill investera. Du vet lika lite som någon annan vad som är rätt strategi, enbart tiden kan utvisa det.

Jag vet en sak och det är att börsen går upp och ner, men nu när den gått upp den senaste tiden så tror många att den bara kan gå upp.

Så fungerar det inte. Det kommer att komma rejäla svackor igen. Var så säker.

Och den närmste framtiden tror jag faktiskt på en nedgång iom Greklandskrisen.
Citera
2015-06-29, 13:05
Medlem
Citat:
Jag vet en sak och det är att börsen går upp och ner, men nu när den gått upp den senaste tiden så tror många att den bara kan gå upp.

Så fungerar det inte. Det kommer att komma rejäla svackor igen. Var så säker.

Och den närmste framtiden tror jag faktiskt på en nedgång iom Greklandskrisen.
Jag har sett dig i en rad olika trådar under det senaste halvåret, och du verkar för det mesta ha väldigt vettiga åsikter. Så även i det här fallet.

Jag själv funderar på att plugga någon relativt enkel "flumutbildning" enbart för att kunna ta CSN-lån och lägga undan för att senare ha pengar till en bostadsrätt. Som ung är det en enorm tröskel för att komma in på bostadsmarknaden, men ett lån till den räntan kan bli en riktigt bra lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in