• 3
  • 4
2015-06-29, 14:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag har sett dig i en rad olika trådar under det senaste halvåret, och du verkar för det mesta ha väldigt vettiga åsikter. Så även i det här fallet.

Jag själv funderar på att plugga någon relativt enkel "flumutbildning" enbart för att kunna ta CSN-lån och lägga undan för att senare ha pengar till en bostadsrätt. Som ung är det en enorm tröskel för att komma in på bostadsmarknaden, men ett lån till den räntan kan bli en riktigt bra lösning.

Ja men välj ingen "flumutbildning" utan en riktig utbildning som ger dig jobb. Mina råd fungerar bara om du får ett jobb så att du kan försörja dig.

I annat fall är det nog bäst att avstå alla former av lån, även CSN.
Citera
2015-06-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har man möjlighet att lägga undan hela CSN-lånet så har man råd att bo där alla andra vill bo, när man är klar med studierna.

Och detta till en mycket låg kostnad...

Sedan finns det inte något som tyder på att det blir några extrema räntor den närmaste framtiden.

Du kan binda på 10 år runt 2,7% idag och troligtvis bli totalblåst på kuppen...

Men hyr du en lägenhet i andrahand i 10 år kommer du ha gjort av med en stor förmögenhet också.

CSN-lånet är och förblir just ett lån, vilket man måste betala tillbaka. Dessutom finns det inget som säger att det blir en lägre månadskostnad för bostadsrätt jämfört med hyresrätt ens med dagens exceptionellt låga räntor, detta trots att man tar en oändligt mycket större ekonomisk risk.
Citera
2015-06-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag har sett dig i en rad olika trådar under det senaste halvåret, och du verkar för det mesta ha väldigt vettiga åsikter. Så även i det här fallet.

Jag själv funderar på att plugga någon relativt enkel "flumutbildning" enbart för att kunna ta CSN-lån och lägga undan för att senare ha pengar till en bostadsrätt. Som ung är det en enorm tröskel för att komma in på bostadsmarknaden, men ett lån till den räntan kan bli en riktigt bra lösning.

Gör inte det. Köp inte en bostadsrätt med enbart lånade pengar - det kan stå dig dyrt. Det är såna här resonemang som får länder i Europa att närma sig bankrutt.

Istället för att läsa flumutbildning och belåna dig kan du förslagsvis skaffa dig ett jobb och spara ihop egna pengar till en verklig kontantinsats.
Citera
2015-06-30, 00:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Bullgren
CSN-lånet är och förblir just ett lån, vilket man måste betala tillbaka. Dessutom finns det inget som säger att det blir en lägre månadskostnad för bostadsrätt jämfört med hyresrätt ens med dagens exceptionellt låga räntor, detta trots att man tar en oändligt mycket större ekonomisk risk.

Fråga:

1. Får man en hyresrätt?

2. Vad kostar alternativet, dvs hyra i andra hand om man inte får en hyresrätt?

Att låna fullt för att investera i en bostad är bland det mest kloka man kan göra om man kan och har möjlighet att spara hela lånet. Vilket i sig kan vara tufft.

Men biter man i det sura äpplet och bor hemma så ska det inte vara några problem. Jobbar man dessutom extra så bör man få mycket pengar över trots att man är student.

Studenten som inte bott hemma och fått hyra har istället slösat bort pengarna på boende, så risken ökar inte nämvärt egentligen för den som sparat sitt lån och investerat i en bostadsrätt.
Citera
2015-06-30, 00:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Gör inte det. Köp inte en bostadsrätt med enbart lånade pengar - det kan stå dig dyrt. Det är såna här resonemang som får länder i Europa att närma sig bankrutt.

Istället för att läsa flumutbildning och belåna dig kan du förslagsvis skaffa dig ett jobb och spara ihop egna pengar till en verklig kontantinsats.

Nej hyr dyrt i andrahand istället. Det är mycket bättre! Tryggt och bra. Det är bara det att det kan bli mycket dyrt i långa loppet.
Citera
2015-06-30, 10:37
Medlem
BorgeHs avatar
CSN-lånet verkar ju vara hyfsat bra fortfarande.

Räntan är i år 1%, men du får inte dra av räntekostnaden mot din skatt. Du betalar också en expeditionsavgift på 150 kronor per år. Så egentligen bör man nog jämföra med 1/0,7=1,43% ränta +150 kronor avgift mot andra lån.

Om du letar så kan du hitta ett bra hypotekslån om du köper en bostad på cirka 2% ränta (källa: http://www.landshypotek.se/Tjanster/rantor/). Ett vanligt lån utan säkerhet är förmodligen några procent dyrare.

Så CSN-lånet är förmånligt (0,57% lägre ränta)!

Rådet är därför: Ta lånet om du behöver lånet för att leva under studietiden eller ändå tänkt ta ett annat lån för att köpa en bostad.

Men ta inte lånet om du klarar dig ändå under studietiden och inte planerar (senare?) att låna till en bostad. Konsumera inte upp lånade pengar!

Se också utbildningen som en investering. Om du kommer att få ett välavlönat jobb efter din utbildning (medicin, ingenjör etc.) så är det vettigt att ta studielån till studier. Men om du inte kommer att få något jobb inom ditt studieområde (konstvetenskap, litteraturvetenskap, genusvetenskap etc.?) utan måste vända hamburgare på Mac för att leva så ta inte ett studielån! Du gör det bara mycket svårare för dig framöver - lånet måste betalas igen!
Senast redigerad av BorgeH 2015-06-30 kl. 10:44.
Citera
2015-06-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men välj ingen "flumutbildning" utan en riktig utbildning som ger dig jobb. Mina råd fungerar bara om du får ett jobb så att du kan försörja dig.

I annat fall är det nog bäst att avstå alla former av lån, även CSN.
Värt att poängtera är att jag redan har jobb, och just nu pluggar en utbildning som garanterar jobb men som inte är berättigad till CSN. Alltså funderar jag på att läsa en flumutbildning eftersom jag redan har en annan utbildning och jobb.
Citat:

Jag har redan jobb, och snart även en examen som garanterar mig jobb. Alltså är dessa delar lösta.

Och nej, det är inte att köpa bostadsrätter för lånade pengar som får länder att gå bankrutt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in