• 1
  • 2
2005-07-28, 20:51
Medlem
DWOYs avatar
Eftersom vi har utvecklat oss själva sen stenåldern. Hur tror ni att vi kommer utvecklas ytterligare? Våra förfäder var väl mycket kortare än oss? Kommer vi sluta som stora jättar eller vadå? :P Hur lång tid tror ni det skulle ta innan vi utvecklas ytterligare?
Citera
2005-07-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
Hur lång tid tror ni det skulle ta innan vi utvecklas ytterligare?
Vi utvecklas hela tiden :P Jag antar att onödiga organ/kroppsdelar kommer "försvinna" långt in i framtiden, och så blir vi kanske mer stresståliga
Citera
2005-07-29, 18:12
Medlem
DWOYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbo
Vi utvecklas hela tiden :P Jag antar att onödiga organ/kroppsdelar kommer "försvinna" långt in i framtiden, och så blir vi kanske mer stresståliga

Vilka onödiga?
Citera
2005-07-29, 18:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Mnahäe - vi har väl inte utvecklats särskilt mycket sedan stenåldern?

Att vi blir längre kan nog enbart tackas att vi har bättre näring?

VAD vår art kommer att ge upphov till för mutationer som så småningom skulle utvecklas till en egen art, beror ju på egentligen helt slumpmässiga händelser.

Evolutionen har ingen plan. Det finns inget mål.

Skulle däremot en population av människor isoleras i en miljö som är mindre gynnsam, så skulle denna population sakta omvandlas så att den anpassar sej bättre till denna miljö. Inom vissa gränser. T ex är sannolikheten att vi börjar andas metan ganska låg, men att vi kan anpassa oss till lägre eller högre halt av syre ganska stor.
Citera
2005-07-29, 18:24
Awaiting Email Confirmation
Pacinos avatar
Vi kommer att utvecklas till det här.

Muskler behövs inte eftersom robotar kommer sköta det fysiska arbetet, pigment kommer inte att behövas i rymden efter att vi har flyttat vidare från jorden. Munnen används bara till andning och minskar därför i storlek. Hjärnan blir större för att dels kunna lösa svårare problem och dels för att delen som används för telepati blir så utvecklad.
Citera
2005-07-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
Vilka onödiga?
Finns en hel sida om detta i förra(?) Illustrerad Vetenskap. Några exempel: "tredje ögonlocket", kroppshår (undantag huvudet), svansbenet, lilltån
Citera
2005-07-29, 18:41
Medlem
jag har alltid undrat om evolutionen kommer att slås ut iochmed att i stort sett alla, oavsett genuppsättning kan överleva och få barn.
dvs, om alla överlever borde vi väl stå stilla i utveckling? inte bara de starkaste överlever, alla överlever..
Citera
2005-07-29, 18:44
Awaiting Email Confirmation
Pacinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag har alltid undrat om evolutionen kommer att slås ut iochmed att i stort sett alla, oavsett genuppsättning kan överleva och få barn.
dvs, om alla överlever borde vi väl stå stilla i utveckling? inte bara de starkaste överlever, alla överlever..
Nej den slås inte ut. Den pausas bara tills det att teknologin har kommit så långt att vi kan välja våra egna egenskaper.
Citera
2005-07-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pacino
Nej den slås inte ut. Den pausas bara tills det att teknologin har kommit så långt att vi kan välja våra egna egenskaper.

det har du såklart rätt i.
Citera
2005-07-29, 22:12
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Evolutionen har ingen plan. Det finns inget mål.
Är det inte ett mål att varelsen ska överleva och anpassas så bra som möjligt?

Jag tror att vi utvecklas till att använda våra fysiska förmågor mindre och psykiska mer iallafall i denna del av världen och denna utveckling kan vara snabb.
Citera
2005-07-29, 22:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ybbe
Är det inte ett mål att varelsen ska överleva och anpassas så bra som möjligt?

Nej.

Evolutionen är den process varmed naturen utvecklas, den har inget syfte, inget mål och skiter blankt i om en art går under eller utvecklas.
Citera
2005-07-29, 22:16
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej.

Evolutionen är den process varmed naturen utvecklas, den har inget syfte, inget mål och skiter blankt i om en art går under eller utvecklas.
Hmm, jag håller helt med om att det inte finns någon plan men ändå ett mål att det ska anpassas liv efter varje situation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in