2014-03-09, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Herr Häger har i viss mån gått i andras ledband i hela sitt vuxna liv. Syns tydligt om man läser mail m.m. ordentligt. Finns nog en anledning eller två till att han varit fast i droger så länge. Men att han låter syster Anna åka omkring på havet med Mattsson övergår mitt förstånd med tanke på hur orent mjöl i påsen både Hägern och Mattsson har. Blir somliga länders kustbevakning / flotta sneda på dem så lär det ju bli problem....

Han skulle ha satsat på den där bok-sajten han skissade på istället...

Det är en intressant bild av en riktig karaktär som målas med ganska breda penseldrag, undrar om Jonas själv förstår att han blivit ordentligt uppsnurrad, manipulerad och jävligt lurad? Tveksamt.
Citera
2014-03-10, 05:33
Medlem
nmc80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Bra.

Som förälder måste jag säga att jag aldrig skulle rekommendera mina barn att använda Lexbase som någon slags garanti för dejting. Tanken är absurd. Lexbase stoppar inte det första brottet, och inte det sista heller. Och vad skulle hända om min dotter kom hem med en slusk som Jonas? Finns han på Lexbase? Nej. Finns han hos Skatteverket? Ja. Inte en tjänad krona. Varningstriangeln utställd.

Vill man undvika att dejta kriminella som Jonas ringer man Skatteverket, 0771-567 567. Ta först reda på personnumret (folkbokföringen), sen kan du bli kopplad till taxeringen. Om en person inte tjänar pengar (NOLL kronor), spring, och då menar jag, under en lång följd av år. En sådan som Jonas Häger, som man ska akta sig för, han finns alltså endast hos Skatteverket (hittills), inte hos fogden, inte hos Lexbase. Nolltaxerare lever alltid farligt och är i konstiga miljöer, den typen vill ingen normal människa dejta.

Jag måste säga, att tack vare den här skandalen har jag fått upp ögonen för att nolltaxerare lever i kluster med varandra. Vet inte hur vanligt det är med sådana grupperingar som Jonas rör sig i? Han har ju inte röjt Svensson, han har röjt alla sina kompisar. Jag tror att Jonas är en ensam grabb nu. Alla som cirkulerar runt honom blir skärskådade i detta, och andra forum. Cheyenne Andersson, till exempel, gick från anonym tillvaro till "känd som intrigmakare i sin BRF", avslöjad i detta forum.

Ingen kände till hans kompisar Mattsson tidigare, jag hade inte en susning om Kameraexperten-scammen. Nu vet jag. Med tiden kommer allt fler att googla på Jonas, och hans enda chans till inkomst är alltså Lexbase, sedan är han nollad även i den svarta sfären. Därför vill verkligen Jonas få igång Lexbase igen, det är sista chansen för honom att tjäna pengar… men hans gamla synder kommer i kapp honom. Han måste tjäna riktigt mycket för att ha råd med alla upptaxeringar.

Jag tror även att Jonas lilla affärsängel kommer att halka fram, för varifrån kommer pengarna till räkningarna hos tingsrätterna? Vivalto. Vem har satt in startkapitalet hos Vivalto? Jonas har inga vita pengar. Har han satt in pengar till Vivalto, har han gjort sig skyldig till ett fett skattebrott. Det där kommer Skatteverket att vilja titta närmare på, de kan ordinera skatterevision när som helst.

Det kan inte finnas någon seriös investerare som vill anlita en sådan fifflare som Jonas, så jag gissar att hans svarta kapital till det här faktiskt kommer ur egen ficka. Han har kopierat vita verksamheter hela sitt liv, han är riktigt knäpp som inte satsade på ett "vitt" liv, för drivet verkar han onekligen ha, men moralen, den hör hemma hos en psykopat.

En kille som medvetet lurar folk på deras julklappspengar är ingen svärmorsdröm. De värsta bedragarna syns inte i hans scammiga Lexbase.

Förstår vad du menar men det stämmer inte alltid, jag själv är ett lysande exempel på detta efter ett fallerat husbygge samtidigt som jag startat upp verksamhet i ett annat EU land.
Det ramlade bara in några tusenlappar som jag måste taxera för i Sverige under 2013, detta eftersom jag tvingades att bygga klart huset för egen maskin och naturligtvis med helt utan lön.

Kreditvärdig som en kyrkråtta är det bara att bita i det sura äpplet och inse att byggaren som blåste oss kom undan med ca. 1,5 MSEK, eller som en polis på Ekobrottsmyndigheten sa:-"Det är väl inte förbjudet att inte betala sina räkningar och hur ska vi kunna bevisa att han hade brottsligt uppsåt?"
Man häpnar.

Mitt i ett bygge står man där med ett halvfärdigt hus och tvingad att leta fram nya underentreprenörer eftersom de som varit på bygget inte fått en spänn.
Naturligtvis skulle de nya ha dubbelt så mycket betalt för att "ta över någon annans jobb" och ge oss de intyg som krävs för ett färdigställande och de där "färdigställande försäkringarna" man tecknar innan bygget startar är ju ett löjligt skämt.

Att nolltaxera som Jonas Häger onekligen har gjort innebär inte per automatik att man är skum, däremot är det på sannolika skäl att något har inträffat som har direkt eller indirekt påverkan på ekonomin, antingen av fri vilja eller av ren ovilja.....

Naturligtvis finns jag i Lexbase register för ett trafikbrott.

Kreditvärdig som en kyrkråtta, med "skumraskaffärer" i annat land och dessutom utpekad som kriminell, visst är det underbart att det är vår!

En dejt någon?
Citera
2014-03-10, 08:57
Medlem
Raoul69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomenserruatt
Det är en intressant bild av en riktig karaktär som målas med ganska breda penseldrag, undrar om Jonas själv förstår att han blivit ordentligt uppsnurrad, manipulerad och jävligt lurad? Tveksamt.

Jonas är en väldigt intressant och udda person ur flera perspektiv. Kan tänka mig att någon Journalist / Manusförfattare / Producent ser möjligheterna med Lexbase historien och redan nu filar på en framtida dokumentär om Lexbase mannens verksamhet och liv i sus och dus.

Tänk er motsvarande om Jonas Häger
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Burius

En SR dokumentär följt av en prisbelönt miniserie i tre delar.
Om ni inte tittat på "boktjuven" så rekommenderar jag den starkt.

Redan idag har Häger historien tillräckligt för många kvalitéer och intressanta livsöden som gör att historien måste dokumenteras ner inför framtiden.

Och följer man den klassiska dramaturgiska modellen så ser lär historien bär sig i samtliga avseenden.

Anslag = Förväntningar väcks, huvudkonflikt anas, framåtrörelsen inleds.

Presentation = Fakta kring huvudkonflikten, sammanhangen kring huvudpersoner.

Fördjupning = Huvudpersoner och ev. skurkar presenteras mer ingående (drivkrafter, svaga/starka sidor) konfliktens bakgrund utvecklas, sympati/avsky väcks.

Upptrappning = Tempot ökar, konflikter trappas upp.

Klimax = Konflikten/konflikterna avgörs, det utlovade anslaget infrias, presentationen och fördjupningen bekräftas, upptrappningen når sin kulmen.

Avrundning = Lugnet efter stormen, publiken får ta del av huvudpersonernas känslor – sorg eller triumf, ev. sidokonflikter reds ut, personliga relationer reds ut eller bryts.

Berättelsens premiss = Historiens utgångspunkt, berättelsens budskap, till exempel "Brott lönar sig aldrig".

Överraskningar = Saknas någon del i den dramaturgiska modellen? Är premissen oväntad eller tvetydig? Har författaren behandlat någon del i modellen på ett nytt sätt?

Exempel: Hjälten dör, skurken gifter sig med hjältinnan, berättelsens förmodade klimax följs av dess egentliga klimax, avrundningen uteblir, klimax uteblir, någonting som har utlovats i modellens tidigare delar stämmer inte.

Slutet i denna historia vet vi inte idag.
Men är själv ganska övertygad om att slutet kommer att bära frukt oavsett utgång.
Citera
2014-03-10, 22:55
Medlem
Saxat från FB-sidan:

"Lexbase.se Hej *******
information kan du hämta från bolagsverket.
Jonas Häger har fått skyddat personnummer för att det finns brottslingar som har försökt b.la ta banklån i hans namn.
Brottslingar har en benägenhet att bli sura när deras brott blir synliga för allmänheten.
Lexbase tycker det är viktigt att allmänheten enkelt kan få Juridisk bakgrundsinformation på dömda brottslingar. "

Då har Jonas med familj och vänner inget emot att deras vidriga skamliga och brottsliga gärningar visas upp i offentligheten här på Flashback. Det kanske är någon stackars småföretagare de rufflat stålar av som försöker få tillbaka lite med ett helt normalt Jonas Häger-lån.
Citera
2014-03-11, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomenserruatt
Saxat från FB-sidan:

"Lexbase.se Hej *******
information kan du hämta från bolagsverket.
Jonas Häger har fått skyddat personnummer för att det finns brottslingar som har försökt b.la ta banklån i hans namn.
Brottslingar har en benägenhet att bli sura när deras brott blir synliga för allmänheten.
Lexbase tycker det är viktigt att allmänheten enkelt kan få Juridisk bakgrundsinformation på dömda brottslingar. "

Då har Jonas med familj och vänner inget emot att deras vidriga skamliga och brottsliga gärningar visas upp i offentligheten här på Flashback. Det kanske är någon stackars småföretagare de rufflat stålar av som försöker få tillbaka lite med ett helt normalt Jonas Häger-lån.

Stämmer föga. Hur många banker ger lån till någon som inte haft redovisad inkomst sedan...typ aldrig?! Tror orsaken är Fågelns rädsla att bli plockad...
Citera
2014-03-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getontop
Stämmer föga. Hur många banker ger lån till någon som inte haft redovisad inkomst sedan...typ aldrig?! Tror orsaken är Fågelns rädsla att bli plockad...

Läs om! Det står att någon försökt ta lån, inte att någon fått lån i hans namn!
Citera
2014-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Läs om! Det står att någon försökt ta lån, inte att någon fått lån i hans namn!

Sant. Men med tanke på Hägers 0 i inkomst har säkert någon försökt ta lån i hans namn...0 i inkomst bör väl vara mest säkert att ej beviljas lån. så egentligen var han ju rätt skyddad på egen hand, när det gäller bankfrågor...
Citera
2014-03-11, 10:12
Medlem
Wiseguys avatar
Att Häger fått skyddade personuppgifter har nog inget med att "någon försökt ta lån i hans namn" att göra.

Jag har själv skyddade personuppgifter, och för att få det bör man vara utsatt för ett allvarligt och konkret hot som tex att man utsatts för våld, hot om våld, förföljelse eller andra trakasserier.
Citera
2014-03-11, 21:48
Medlem
Om alla inom Lexbasesfären, ink Hägers familj, får skyddad identitet och livvaktsskydd alt polisskydd på grund av tramsiga hot från "maffian" (Jonas Hägers uppfattning) , blir det svårt att agera på allvar, efter principen androm för varnagel, den dagen Lexbase kommer upp igen. Det gäller kanske att vara lite försiktig med vad man gör och säger i detta delikata läge.
Citera
2014-03-11, 22:28
Medlem
jag tror ochså man måste skilja på skyddat personnummer o personskydd,det första är en ganska snabb och billig metod för myndigheterna att försöka"gömma"en person,det andra däremot är betydligt dyrare och svårare att genomföra,det skall vara en allvarlig hotbild om du ska få personskydd och inte ens då är den heltäckande.du måste gå med på ganska stora ingrepp i din personliga frihet t.ex bara en sådan sak att gå och göra några enkla ärende blir en ganska stor sak.därför är svensk polis mycket restriktiv med att skaffa fram personskydd. helt enkelt mycket resurskrävande.för det mesta blir det någon form av personlarm och några direkta telefonnummer och man blir presenterad för den gruppen poliser som brukar vistas i ens närområde.därmed inte sagt att det är möjligt att han har någon form av personskydd men jag tror att det är i begränsad omfattning,sedan finns det ju vägen att gå att skaffa skydd själv men det är jättedyrt och svårt,tror inte att hans kompisar om han nu har några kvar kan ställa upp,manchettbrottslingar brukar inte vara några speciellt hårda
Citera
2014-03-12, 09:05
Medlem
Audrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joesne
Om alla inom Lexbasesfären, ink Hägers familj, får skyddad identitet och livvaktsskydd alt polisskydd på grund av tramsiga hot från "maffian" (Jonas Hägers uppfattning) , blir det svårt att agera på allvar, efter principen androm för varnagel, den dagen Lexbase kommer upp igen. Det gäller kanske att vara lite försiktig med vad man gör och säger i detta delikata läge.

Intressant! Kan du utveckla?
Menar du att "familjen" Häger bör vara aktsamma med vad de säger? Eller att vi som strider för att sätta stopp för dem o Lexbase bör vara aktsamma?
Citera
2014-03-15, 08:02
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
STOCKHOLMS TINGSRÄTT - B 2739-14

källa

framställan om förordnande av offentlig försvarare

källa

brottsrapport
protokoll - 2014-02-28 - avskrivning