• 1
  • 2
2014-01-28, 15:02
Medlem
Hej fb!

Är kille och har halvlångt hår. Jag duschar varje dag, en gång varje morgon. Varannan av dessa gånger tvättar jag håret med schampo. Att tvätta håret med schampo varannan dag verkar vara rätt normalt och inget jag tänker ändra på.

De dagar jag inte tvättar håret med schampo brukar jag bara snabbt skölja ur det med vatten. Jag har dock märkt att mitt hår är snyggare om jag inte alls sköljer ur det dessa dagar, utan lämnar det helt torrt, och har tänkt börja köra på denna metod nu.

1. Är detta äckligt? Ni som tvättar håret varannan dag men duschar varje dag, sköljer ni ändå ur det med vatten de andra dagarna?

2. Är detta onormalt? Om t.ex. en flickvän eller kompis skulle märka att mitt hår är helt torrt varannan dag jag kommer ut ur duschen, skulle hon påpeka detta som något konstigt?
Citera
2014-01-28, 15:06
Medlem
Kaustis avatar
Ser håret äckligt ut?
Luktar håret äckligt?

Är svaret nej på båda dessa frågor så är det inte äckligt.

Kuriosa: detta kan även användas gällande andra saker, byt bara ut ordet "håret" mot "maten" eller "kläderna". Sunt förnuft är inte speciellt svårt om man tänker efter
Senast redigerad av Kausti 2014-01-28 kl. 15:09.
Citera
2014-01-28, 15:07
Medlem
Ja, man sköljer håret med vatten.
Citera
2014-01-28, 15:09
Medlem
Ratis avatar
Jag (kille) schamponerade håret varje dag förut. Men fick mycket problem med torrt hår och flagor från hårbotten. Så nu schamponerar jag varannan eller var tredje dag. Och det går bra ändå, känns inte smutsigt och luktar heller inte illa.
Kan kännas ofräscht men det är nog rent psykologiskt. Ingen annan verkar märka av det.
Citera
Jag är kille och har långt hår uppsatt i tofs oftast.
Jag tvättar ordentligt ung. 1-2 gånger i veckan, resten av tiden sköljer jag bara ur om det inte är en snabbdusch.

Faktum är att både hår och skalp mår bättre av att inte söndertvättas.
Har hört vissa frisörer som påstår att håret och skalpen mår bäst av tvätt 1-2gånger per år.
Resten av tiden bara genomsköljning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ser håret äckligt ut?
Luktar håret äckligt?

Är svaret nej på båda dessa frågor så är det inte äckligt.

Bryr mig inte hur det EGENTLIGEN är, är mer intresserad av vad som ses som normalt och socialt accepterat. Egentligen är det ju t.ex. inte något äckligt att duscha endast var tredje dag om man inte rör på sig mycket, men rent allmänt ses det ändå som något äckligt. Men tack för ditt svar, jag tycker inte heller det är äckligt!
Citera
2014-01-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag (kille) schamponerade håret varje dag förut. Men fick mycket problem med torrt hår och flagor från hårbotten. Så nu schamponerar jag varannan eller var tredje dag. Och det går bra ändå, känns inte smutsigt och luktar heller inte illa.
Kan kännas ofräscht men det är nog rent psykologiskt. Ingen annan verkar märka av det.

Tror du har missförstått min fråga. Tråden handlar om att skölja/inte skölja de dagar som man INTE schamponerar, förutsatt att man schamponerar varannan men duschar varje dag.
Citera
2014-01-28, 15:18
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunch
Tror du har missförstått min fråga. Tråden handlar om att skölja/inte skölja de dagar som man INTE schamponerar, förutsatt att man schamponerar varannan men duschar varje dag.

Brukar skölja av det lite snabbt men inte så grundligt. Inte gnugga in vattnet med fingrarna som man gör när man schamponerar in håret.
Jag tror dom flesta gör så.
Citera
2014-01-28, 15:22
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det är inte alls onormalt att inte tvätta håret varje dag. Det är snarare bättre att inte göra det av flera anledningar. Ingen tjej skulle heller tycka det är konstigt eller äckligt, vi tjejer med långt hår tvättar oftast inte håret varje dag, eftersom det tar alltför lång tid att torka och fixa i ordning det efteråt.
Dessutom behöver håret inte tvättas så ofta, och är precis som du säger lättare att fixa den dagen det är otvättat.

Känner man sig ändå lite ofräsch den dagen, så kan man använda torrschampo. Det tar bort eventuellt fett och lukt, och får håret att se nytvättat ut.
Citera
2014-01-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Brukar skölja av det lite snabbt men inte så grundligt. Inte gnugga in vattnet med fingrarna som man gör när man schamponerar in håret.
Jag tror dom flesta gör så.

Jag tror också de flesta gör så, därför undrar jag om jag blir sedd som äcklig och konstig om jag nu byter metod till att inte alls skölja varannan dag. Mitt hår är mycket snyggare och rufsigare på ett snyggt sätt om jag inte sköljer.
Citera
2014-01-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är inte alls onormalt att inte tvätta håret varje dag. Det är snarare bättre att inte göra det av flera anledningar. Ingen tjej skulle heller tycka det är konstigt eller äckligt, vi tjejer med långt hår tvättar oftast inte håret varje dag, eftersom det tar alltför lång tid att torka och fixa i ordning det efteråt.
Dessutom behöver håret inte tvättas så ofta, och är precis som du säger lättare att fixa den dagen det är otvättat.

Känner man sig ändå lite ofräsch den dagen, så kan man använda torrschampo. Det tar bort eventuellt fett och lukt, och får håret att se nytvättat ut.

Tack för ett bra svar! Som jag ser det dock så betyder tvätta = använda schampo. När du menar tvätta i detta inlägg så antar jag att du menar väta det med vatten? Att tvätta håret varje dag gör väl ingen (med schampo då).
Citera
2014-01-28, 15:32
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunch
Tack för ett bra svar! Som jag ser det dock så betyder tvätta = använda schampo. När du menar tvätta i detta inlägg så antar jag att du menar väta det med vatten? Att tvätta håret varje dag gör väl ingen (med schampo då).

Med tvätta menar jag med schampo. Det finns många som tvättar med schampo varje dag, det beror ju ofta på vilken typ av jobb man har. Men som sagt, att inte tvätta eller för den delen bara skölja med vatten varannan dag är inte alls konstigt eller äckligt. Såvida man inte jobbar med något som gör att man blir flottig, smutsig eller stinker så klart :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in