2014-01-28, 12:17
Medlem
rasismes avatar
Nu är det väl inte ett regelbrott att organisera sig i grupp och posta en massa rabiat politiskt hat, men det är likväl ett ämne som förtjänar att uppmärksammas anser jag. FB är kryllar verligen av slumrande shills. Så fort någon SD-politiker gjort bort sig och träskpressen slår på stora djungeltrumman vaknar de alltid upp allihop för att i samlad offensiv smeta ner trådarna med inlägg efter inlägg som alla liknar varandra till punkt och pricka. Granskar man dessa debattinlägg så står det ju klart för vem som helst att det handlar om användare som alla delar samma agenda och debatterar utefter samma retoriska mall.

Tydligare än i den senaste tråden om SD:s eventuella bidragsfusk* kan det ju knappast bli och nånstans undrar man om de ens längre försöker. Visst skapas illusionen av att det råder ett kompakt, folkligt SD-hat, men det är ju nu för tiden så genomskinligt att de knappast kan lura nån alls. Snarare kastar man ett löjets skimmer över hela vänsterrörelsen när man organiserar dessa proffesionelt organiserade räder. Förhoppningsvis får de väl iallafall bra betalt för sitt trollande!

Vad tycker DU om att det kryllar av shills på Flashback? Är det något ni retar er på, eller ni kanske inte bryr er alls?

Tänk på 1.06 nu bara...

Edit* www.flashback.org/t2307114
Senast redigerad av rasisme 2014-01-28 kl. 12:29.
Citera
2014-01-28, 12:31
Medlem
krigsbarns avatar
Kan du förklara vad "shills" betyder? Jag förstår väl någorlunda, i kontext, men det vore trevligt med någon slags definition ändå. Ligger jag efter i språkutvecklingen?

Ytterst sällan som jag ens läser igenom sådana här trådar. Skummade väl igenom kanske 2-3 sidor i tråden du syftar på, och jag började må lite illa när det visade sig hur triviala dessa människor faktiskt är. Inte för att det är en nyhet heller... Och hur mycket illamåendet hade att göra med inläggen eller bara min konsumtion av kaffe under förmiddagen vet jag ej, men jag chansar på någon slags kombination.

Jag försöker väl att inte bry mig. Tappar dock mer och mer respekt för människor för i princip varje dag som går, och Flashback är en formidabel "katalysator"; en ypperlig förmedlare av ren enfaldighet.
Citera
2014-01-28, 12:35
Medlem
.Chloes avatar
Kan du ge ett exempel på andra typer av shills? Du nämner endast SD.
Citera
2014-01-28, 12:36
Medlem
Selfcreateds avatar
Detta har jag varit medveten om ett tag.

Jag kommer ihåg 2010 när det började närma sig politiska månader, var jääätte många nyregistrerade användare med få inlägg som spammande SD2010!! i typ varje inlägg.

Skulle inte förvåna mig om det är en mindre politisk grupp som får pengar eller har det som jobb, i Israel betalas folk för att sprida positiv propaganda om Israel på olika medier över internet.
Senast redigerad av Selfcreated 2014-01-28 kl. 12:41.
Citera
2014-01-28, 12:39
Medlem
Känns väl ganska standard när det händer någonting politiskt över huvud taget.

Edit:
Jag upptäckte vad "shill" betyder - http://www.urbandictionary.com/define.php?term=shill

Trodde att det betydde typ "person som utnyttjar motståndarens misstag", men det var alltså fel.
Det är snarare "Person som gör smygreklam för sina egna produkter/tjänster"
Senast redigerad av 3. 2014-01-28 kl. 12:50.
Citera
2014-01-28, 12:40
Medlem
Jag hade nog retat mig på om alla på forumet började dra jämnt. Så för att svara på frågan; nej, det retar mig inte att personer av olika åsikter försöker övertyga varandra.
Citera
2014-01-28, 12:40
Medlem
Värst är väl allt snack om "tidningsdöden" medan det första samtliga journalister verkar göra dessa dagar är skapa en tråd utan nåt vidare diskussionsunderlag och bara länka till sin egen artikel för att få ett par hundra (kanske till och med tusentals?) besök.

Ibland undrar man om inte vi FB-användare är lite väl blåögda vi med, eller så är det helt enkelt så att jag har fel för mig och fler och fler användare här länkar artiklar utan citat eller något underlag för diskussion.

Detta är i mitt tycke den värsta pågående shillen på flashback just nu.

Hade varit underbart att se ledningen skriva något som automatiskt tvättar smutsiga tidningslänkar genom t.ex. unvis.it eller liknande så vi äntligen kan komma närmare den riktiga tidningsdöden.

Edit: bättre ordval.
Senast redigerad av Blasting_Corpse 2014-01-28 kl. 12:42.
Citera
2014-01-28, 12:48
Medlem
rasismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Kan du förklara vad "shills" betyder?

Det är ungefär att betrakta som proffesionellt, organiserat trollande, typ Nä, läs 3:s länk!

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Kan du ge ett exempel på andra typer av shills? Du nämner endast SD.

Det kan jag tyvärr inte eftersom jag för det mesta postar i politiska fora.
Citera
2014-01-28, 12:54
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasisme
Det kan jag tyvärr inte eftersom jag för det mesta postar i politiska fora.

Shills hittar man oftast på tekniska forum. Apple vs. allt annat brukar vara ett ställe där Appleshills hänger och skyddar Apple i alla avseende.

Men nej, jag har verkligen ingenting emot shills. Om de gillar produkten så ska de givetvis skydda den genom att tala gott. Det är oftast det debatter är grundade på och skulle alla vara neutrala så skulle diskussionerna här varit väldigt tråkiga.

Så, shills är bra i alla avseende.
Citera
2014-01-28, 13:14
Medlem
robomans avatar
Pratar vi om folk som hoppar in och hatar SD eller folk som hoppar in och försvarar SD? För även om många ser sin chans att med mer på fötterna än någonsin spotta på SD, så finns det ju en löjligt stor andel användare som också ställer sig i försvarsposition så fort något sådant händer.

Eller har jag missförstått något nu?

EDIT: För att illustrera vad jag menar. Första sidan i tråden: http://i.imgur.com/1TEamuv.jpg
Rosa är inlägg jag uppfattar som försvarare, grön är inlägg jag uppfattar som motståndare. Övriga inlägg uppfattar jag som förhållandevis neutrala, på ett eller annat sätt. Tyvärr verkar bilden ha skalats ner till oläslighet, men färgerna syns ju i alla fall...
Senast redigerad av roboman 2014-01-28 kl. 13:41.
Citera
2014-01-28, 13:36
Medlem
rasismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Pratar vi om folk som hoppar in och hatar SD eller folk som hoppar in och försvarar SD? För även om många ser sin chans att med mer på fötterna än någonsin spotta på SD, så finns det ju en löjligt stor andel användare som också ställer sig i försvarsposition så fort något sådant händer.

Eller har jag missförstått något nu?

Det behövs inga shills för att SD ska bli försvarade på Flashback. Men för en utomstående kan det nog se ut så, absolut. En fingervisning i sammanhanget är ju att ta en titt på den misstänkta användarens posthistorik. Dyker det i tråden helt plötsligt upp tiotalet rabiata vänsterfreaks som aldrig tidigare synts till i något politikfora så kan du förhoppningsvis lägga ihop 1 och 1 på egen hand. Speciellt om de alla delar samma retorik, samma argument. T.ex.

Med det inte sagt att det absolut INTE finns nån shill utsänd från SD här, men de vänsterextremistiska shillarna sticker ju ut som en flock hyenor i en kohage så de är ju extra lätta att peka ut.

Edit

Nu har ju mod rensat upp just den tråden rätt rejält, tyvärr. Dyk in i nästa tråd som behandlar nästa SD-drev för att bevittna cirkusen själv vetja! För ett nästa drev kommer...
Senast redigerad av rasisme 2014-01-28 kl. 13:45.
Citera
2014-01-28, 13:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I samband med Expressens "hembesök" hos dom som blivit hackade på Disqus så var det ju väldigt tydligt att ett antal av dom som försvarade Expressen gjorde detta som en del av en organiserad kampanj. Användare som varit helt passiva i halvårsvis blev plötsligt oerhört aktiva & gjorde hundratals inlägg, närmast dygnet runt, så att man misstänkte att det var flera stycken som "jobbade skift" på ett delat konto.

Det ligger nära till hands att misstänka att en del av dessa faktiskt gjorde detta som en del av sin anställning på Expressen.

Inför valet tror jag vi kommer att se mycket mer av detta.

Astroturfing är ett annat adekvat namn på företeelsen.
Citat:
On the Internet, astroturfers use software to mask their identity. Sometimes one individual operates over many personas to give the impression of widespread support for their client's agenda. Some studies suggest astroturfing can alter public viewpoints and create enough doubt to inhibit action.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in