2014-01-28, 19:12
Medlem
Dobbelss avatar
Det här verkar svettigt för SD. Men jag undrar ändå, enligt SD-kvinnor startades SD:s kvinnoförbund i oktober 2010. Alltså startades förbundet efter bidraget, men om man nu ska utgå från Aftonbladet (som jag anser vara en dålig källa) så ligger felet i att de sa att förbundet redan fanns när de ansökte om bidraget. En halv lögn om ni frågar mig.
Citera
2014-01-28, 19:15
Medlem
Ghulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Det här verkar svettigt för SD. Men jag undrar ändå, enligt SD-kvinnor startades SD:s kvinnoförbund i oktober 2010. Alltså startades förbundet efter bidraget, men om man nu ska utgå från Aftonbladet (som jag anser vara en dålig källa) så ligger felet i att de sa att förbundet redan fanns när de ansökte om bidraget. En halv lögn om ni frågar mig.

Nej, de sökte aldrig bidrag som "förbund", utan som "sammanslutning". Under året uppgraderades sammanslutningen till förbund.
Citera
2014-01-28, 19:16
Medlem
MrSkargards avatar
Om det nu är riktigt att det rör sig om en tidningsanka så lär stoll-sossen Eva Franchell kunna åtalas för grovt förtal för denna ledarartikel:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article18250962.ab
Citera
2014-01-28, 19:20
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fantastiskt!

Han blev alltså sparkad för att han sysslat med ekonomiskt fiffel. Då straffar han partiet genom att kränga en påhittad skröna till expo som självklart sväljer det hela. Säger en del om deras professionalitet.

Den här dagen kan bli historisk.

Schymanmetoden?
Citera
2014-01-28, 19:22
Medlem
Sen om man prövar och söka så får man fram en himla massa om SD-kvinnor från år 2007 och framåt.

Börjar bli dags att släppa foliehatten nu för dig.[/quote]

SD-kvinnor har säkert funnits sedan partiet bildades. Men frågan är om det fanns något kvinnoförbund när bidrag för detta förbund ansöktes. Paula Bieler är inte särskilt övertygande när hon uttalar sig om ett ''nätverk'' av kvinnor inom SD som fanns 2007. Om allehanda löst sammansatta ''nätverk'' får bidrag vet jag inte, men gissar - nej.
Citera
2014-01-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Om det nu är riktigt att det rör sig om en tidningsanka så lär stoll-sossen Eva Franchell kunna åtalas för grovt förtal för denna ledarartikel:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article18250962.ab

Det är i princip bara en tidnings ansvarige utgivare (Jan Helin) som kan åtalas för tryckfrihetsbrott.
Citera
2014-01-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristineNoonan
Aftonbladet har utvecklats till en tidning som bara har EN uppgift.
Att gräva fram allt negativt som bara går att hitta om SD.
Bra gjort Aftonbladet.
Citera
2014-01-28, 19:24
Medlem
Månsans avatar
Detta börjar bli rejält enformigt. Att inte slaskpressen någon jävla gång lyckas hålla sina SD-lögner i luften ett dygn åtminstone. Alltid samma visa, platt fall, förpassning av ljug-nyheten till undanskymd plats efter 6-8 timmar.

Denna gång var Aftonbladet dessutom osedvanligt korkade eftersom man grävde upp en historia som SD-hatarna nummer ett, Expressen, kasserat för ett år sedan.
Citera
2014-01-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

SD-kvinnor har säkert funnits sedan partiet bildades. Men frågan är om det fanns något kvinnoförbund när bidrag för detta förbund ansöktes. Paula Bieler är inte särskilt övertygande när hon uttalar sig om ett ''nätverk'' av kvinnor inom SD som fanns 2007. Om allehanda löst sammansatta ''nätverk'' får bidrag vet jag inte, men gissar - nej.

Precis, Bieler säger att hon hört att sammanslutningen fanns men vet inte ens hur många de var. Hon har också hört av någon att det var 13-18 personer som på internet röstade på en ordförande.

Om det är någon som vet mer om kvinnoförbundet och de tidigare lösa sammanslutningarna går det bra att berätta det i denna tråd (FB) Sverigedemokraternas kvinnonätverk
Citera
2014-01-28, 19:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Syrisk? Han är väl persisk?
Vadå folket? Sd snor ju folkets pengar.

Jämför SvP som skänker saker till hemlösa när det är jul!
Sorry, Iransk.

Och slåss med folk på stan.
Citera
2014-01-28, 19:31
Medlem
I lagen som behandlar bidragsstöd till kvinnoorganisationer (går att läsa här) inom Sveriges riksdagspartier går det i andra paragrafen läsa följande:

2 § Med en kvinnoorganisation avses i denna lag
1. en ideell förening som
a) är ansluten till ett politiskt parti,
b) har som ändamål att stärka kvinnors ställning i samhället, och
c) har en demokratisk uppbyggnad, eller
2. en sammanslutning som
a) finns inom ett politiskt parti,
b) arbetar för att stärka kvinnors ställning i samhället, och
c) har en demokratisk uppbyggnad

Det är med andra ord irrelevant huruvida det vid ansökningsdatumet fanns en organisation som uttryckligen hette SD-kvinnor (eller liknande) eftersom rekvisitet i lagen även godkänner en sammanslutning inom partiet. Förutsatt att SD uppfyller paragraf 7 och 8 i samma lag (dvs. korrekt struktur på ansökan - vilket man nog kan anta eftersom sammanslutningen beviljats bidrag) så finns ingen anledning att tro att saker inte gått rätt till.

Så ni som varken brytt er om att läsa lagtexten utan svalt AB:s smörja rakt av har fel. I debatten kring SD hörs tyvärr mest rabiata gaphalsar som av någon outgrundlig anledning ser det som sin andliga livsuppgift att vid varje givet tillfälle kasta skit på SD. Er kritiska förmåga samt er intellektuella nivå imponerar inte direkt, ej heller er hycklande känsla av "godhet mot främlingsfientlighet" eftersom det enda ni har att bidraga med är ogenomtänkt hat mot folk som inte tycker som er.
Citera
2014-01-28, 19:32
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om allehanda löst sammansatta ''nätverk'' får bidrag vet jag inte, men gissar - nej.

Det kanske kan vara ide att sluta gissa. Varken Moderaterna eller Vänsterpartiet har kvinnoförbund utan mer informella politiska kvinnonätverk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_politiska_kvinnoförbund_i_Sverige

Både Moderaterna och Vänsterpartiet får bidrag utan att för den skull hängas ut som bedragare av Aftonbladet, Rapport, och diverse andra inom Lobbymedia.
Senast redigerad av Vadaadaa 2014-01-28 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in