Nu har man fått smälta körkortet lite, hade tänkt sammanställa alla kostnader jag hade för att få köra mc lagligt.
Lägg märke till att jag inte spenderat en enda krona på körlektioner.
Denna sammanställning inkluderar kostnader för att kunna få använda en tung mc som mc med begränsad effekt (A2 körkort).
Mc: 19000:-
Nya däck: 3600:-
Utrustning:
Hjälm, nolan n85 stylish: 1799:-
http://sulasmcbutik.se/media/catalog...85_stylish.jpg
Jacka och handskar: 2590:-
Byxor och skor: 2098:-
Ryggskydd: 599:-
Administrativa avgifter:
Avgift för oförsäkrad påställd hoj i 5 dagar: 1287:- (Var noga med att se till att kryssa i att man vill ställa av hojen i samband med köp, det gjorde inte jag. Vart en dyr läxa på 200:- +/dag med oförsäkrad påställd hoj. Det roliga är att man var tvungen att vänta på ägarbeviset skulle komma i brevlådan innan jag kunde ställa av den via nätet.)
Riskettan: 850:-
Risktvåan: 3000:-
Fordonsskatt vid påställning: 110:-
Teoripaket på nätet: 249:-
(Waiwa Studios, jävligt bra program, värt pengarna!)
Handledartillstånd: 170:-
Teoriprov: 325:-
Uppkörning (Egen MC): 1650:-
(Lägg till 1500:- om du lånar en körskolas mc för uppkörning.)
Tillverkning av körkort: 100-300:- (Osäker exakt vilka avgifter som tillkommer här, räknar dock lågt med denna kostnad i totalen, dvs 100:-)
Försäkring: Trafikförsäkring, 3700/år.
Registreringsbesiktningar och kostnader för att sänka från tung mc till mc med begränsad effekt:
Strypbrickor: 1880:-
Reg besiktning nr1: 800:-
Fick inte igenom den för att dom tyckte ljudet var för högt på dämparen, iväg och köpa ludd att proppa i avgasröret.
Reg besiktning nr2: 500:-
Övriga kostnader:
Styling, oljor, småfix mm: 298:- + 438:- + 149:- + 129:- + 100:- + 250:- =1364
Bensinkostnader, inkl hämta hoj med släp m.m: (Kostnad för släp ej medräknad, fick låna gratis.)
1000:-
Total kostnad för MC: 42971:-
Årlig rullande kostnad: (Ej medräknade i totalen.)
Försäkring, trafik: 3600:-/år
Bensin: 500:-/mån
Hojen står för halva kostnaden. Att ta själva körkortet gick alltså på runt 20.000 UTAN körlektioner. Krypkört på privat mark i några veckor, inget märkvärdigt, gasa lite på grusväg.
Lägg märke till att allt gick smärtfritt för mig när de gällde prov och bokning av tider, fick igenom allt rätt snabbt. Tog ungefär en månad av aktiv tid för att få körkortet.