• 1
  • 2
2014-01-28, 17:56
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Dammsug Blocket, Tradera, med flera.

För övrigt så håller jag med dom andra i synpunkterna.

Tack! Skall kolla...

Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Byt till Linux (av godtycklig nyans), kör de Windows (om några) i en (eller flera) virtuella maskiner på datorn, ev. kan du köra vad du behöver i Wine. Jag gav upp när "the ribbon" blev nedtryckt i halsen på mig (office 2007?). Ingen ny funktionalitet som jag vill ha, men den som jag vill ha (och redan fanns) har man gömt. Och sen kom Windows 8...

Nej, XP med tillhörande Office var det bästa som MS producerat, då det fortfarande kändes som miljön utveckades, sen har det gått utför. Som någon sagt är det nog svårt att få tag i någon "ny" XP eftersom MS inte längre vill supporta det. Men som sagt, en möjlighet beroende på vad du behöver är Linux + Wine.

Linux har aldrig varit lockande, och kommer inte bli det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Dongelidong
XP är det vassaste som MS kommit upp med.
Är verkligen XP läget så instabilt i Win7?

Precis!
Men det är inte XP som "kraschar" utan själva XP läget.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
XP 64 bitars är väldigt ostabilt
Jag har arbetat mycket i 3D CAD och det var i det närmaste oanvändbart.
Körde sedan vanlig 32 XP Pro och det är som en Rysk Kalashnikov....det funkar!
Kanske får köra 32 bitaren då... Någon som vet var man skaffa en sådan?
Citera
2014-01-28, 18:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Kanske får köra 32 bitaren då... Någon som vet var man skaffa en sådan?

Som ovan och mitt tips om du nu är ute efter en licens. Om inte så finns XP på dom flesta trackers som finns på piratbukten. Har man lite tur här så finns även en licens med eller inbakad i operativsystemet. Om inte så finner man annars tråd samt lösningar under fildelningsforumet.
Citera
2014-01-29, 15:55
Medlem
Det borde väl finnas någon piratupplaga någonstans eller? XP är ett av Microsofts bästa verk så det borde fortfarande finnas här och var. Dock är ju som tidigare sagt, operativsystemet utdaterat, 13 år gammalt och förlorar all support inom 2 månader.

Som privatperson tror jag dock inte du skulle behöva någon support för XP.
Citera
2014-01-29, 16:02
Medlem
Tigerkakans avatar
Win 7 Pro är bästa från Windows

Gå till närmaste data butik dom återvinner gamla XP - Pro
För 500-spänn kan du nog få en.

Har nog själv ett par stycken sparade på firman!
Citera
2014-01-29, 18:17
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-tack
Det borde väl finnas någon piratupplaga någonstans eller? XP är ett av Microsofts bästa verk så det borde fortfarande finnas här och var. Dock är ju som tidigare sagt, operativsystemet utdaterat, 13 år gammalt och förlorar all support inom 2 månader.

Som privatperson tror jag dock inte du skulle behöva någon support för XP.

Ålder och support spelar ingen större roll för mig om det funkar. Skall jag ha en dator får det vara något vettigt OS som funkar utan problem, till exempel XP.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Win 7 Pro är bästa från Windows

Gå till närmaste data butik dom återvinner gamla XP - Pro
För 500-spänn kan du nog få en.

Har nog själv ett par stycken sparade på firman!

Skall kolla med några... Du kanske inte kan donera en som hade i mängder?
Citera
2014-01-29, 18:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du nu inte är så kräsen när det gäller åldern på XP så sök på ordet på TPB. Det finns buntvis med olika torrenter.
Citera
2014-01-29, 23:05
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Om du nu inte är så kräsen när det gäller åldern på XP så sök på ordet på TPB. Det finns buntvis med olika torrenter.

Är dock inte en beundrare av "student versioner", vilket är därför jag är ute efter en normal köp version. Men blir man tvungen så blir man...
Citera
2014-01-29, 23:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Är dock inte en beundrare av "student versioner", vilket är därför jag är ute efter en normal köp version. Men blir man tvungen så blir man...

Nja, då är det bara att söka på nätet efter det. Du fick lite tips på olika aktörer som säljer saker på nätet.
Citera
2014-01-29, 23:30
Medlem
Kontakta Microsoft och beskriver problemet? De om någon måste ha alla windows versioner som finns. I bästa fall så har de lösning på ditt problem utan att behöva installera win XP. Annars bör de sälja win xp billig direkt till dig eller kanske ge dig en gratis för det är pinsamt för dem att du som kund ska få kompatibilitetsproblem med deras nyare produkt.
Citera
2014-01-29, 23:47
Medlem
HasseBanans avatar
Förstår inte allt gnäll på XP. Visst är det utgånget men lik förbaskat funkar det lika bra för mig nu som det gjorde då. Och efter att ha läst recensionerna om de senare windows-versionerna så verkar det ju mest vara en massa kompabilitetsstrul och andra buggar som microsoft inte rättat till än.

Har hellre kvar något som är funktionellt en lägger pengar på något dysfunktionellt.
Citera
2014-01-30, 19:57
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Nja, då är det bara att söka på nätet efter det. Du fick lite tips på olika aktörer som säljer saker på nätet.

Yep, det är det jag gör nu Skall även vela runt i lite datorbutiker i helgen så får vi se vad som kommer upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kontakta Microsoft och beskriver problemet? De om någon måste ha alla windows versioner som finns. I bästa fall så har de lösning på ditt problem utan att behöva installera win XP. Annars bör de sälja win xp billig direkt till dig eller kanske ge dig en gratis för det är pinsamt för dem att du som kund ska få kompatibilitetsproblem med deras nyare produkt.

Tror knappast det kommer att bli något av, de kommer då endast rekommendera mig att skaffa VB.NET kunskaper, Windows XP läge som inte funkar, en dyr version av VS 2013 och nya fula Wndows 8.1. Detta då de tjänar pengar på det, varför skulle de ge bort en gratis XP licens när de kan tjäna pengar på mig?

Tack för tipset, kommer att mejla(eller ringa) dem inom kort så får vi se vad de säger. Som sagt, det är inget att förvänta sig något från men det är dock värt ett försök.
Citera
2014-02-01, 15:17
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Förstår inte allt gnäll på XP. Visst är det utgånget men lik förbaskat funkar det lika bra för mig nu som det gjorde då. Och efter att ha läst recensionerna om de senare windows-versionerna så verkar det ju mest vara en massa kompabilitetsstrul och andra buggar som microsoft inte rättat till än.

Har hellre kvar något som är funktionellt en lägger pengar på något dysfunktionellt.

Vi pratar XP 64 bit!
Har aldrig varit ett funktionellt system.
Microsoft släppte sista servicepacken 2009 så lär knappast blivit bättre.

Win 7 64bit är det enda vettiga i nuläget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in