Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Jävlar vilken lång process för att skaffa ett konto hos Fixura.
Och hos Savelend var man tvungen att äga mobilnumret.

Det ska inte vara lätt.

Jag vet, fick skicka in ett foto på mitt körkort till Fixura. Men sen tog det en dag så var det klart.

Savelend tycker jag verkar intressant just för att det är så likt TB i upplägg och system, men utdelningen verkar mycket högre för långivare?
10% + 3% för varje förlängning! Vid tre förlängningar ligger man på 19%!
TB har ju 3% per förlängning upp till 12%.

De lånar ut i poster om 50 kr, vilket är bra, ju mindre desto bättre i min mening.
Men endast 80% av det du sätter in kommer att lånas ut.
Så av 1000 kr är det bara 800 kr som arbetar.

För alla som gillade stoppa utlåning på TB:
Savelend tillåter att man stoppar utlåning.

Men hur mycket vet man om företaget? Jag vet ingenting iaf..
De är helt nya, slår upp portarna vilken dag som helst.

Så de första som kör är definitivt testkaniner för eventuella systemfel och barnsjukdomar..

Samtidigt så har de en helt annan framtoning och approach på sidan. Kundservice är i det närmaste A och O framstår det som.
De är till och med så stiliga att de regelbundet skickar ut tips på hur man förbättrar sin ekonomi till de som ansöker om lån där.
Revisor: KPMG.

Förluster verkar dock inte spridas, utan man får ta de förluster man får.
Senast redigerad av Madnug 2014-01-29 kl. 10:47. Anledning: ändrade om savelend, går inte att förlänga mer än 120 dagar
Citera
2014-01-29, 09:55
Medlem
Galvestonens avatar
För den late: är dessa andra noterade? Isf vilka börser?
Citera
2014-01-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
För den late: är dessa andra noterade? Isf vilka börser?

Det verkar inte vara så nej. TB ska ju vara den första och hittills enda.

Tips förresten:

Sid 129 och framåt (kanske fler) i denna e-bok: Crisis, Risk and Stability in Financial Markets (E-bok från Google).

Lite info om P2P-låneföretag.
Citera
2014-01-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Savelend tycker jag verkar intressant just för att det är så likt TB i upplägg och system, men utdelningen verkar mycket högre för långivare?
10% + 3% för varje förlängning! Vid tre förlängningar ligger man på 19%!
TB har ju 3% per förlängning upp till 12%.

Trustbuddys genomsnittsutlåningstid är 3,2 månader. Om man antar att SaveLend kommer att ha samma genomsnitt, så innebär det 2 förlängningar, dvs 16% per lån i genomsnitt.
Jämför detta med Trustbuddys 11,17%.
30 dagar ger 11,17% med TB och 10% med SL. 60 dagar ger 11,17% med TB och 13% med SL. 90 dagar ger 11,17% med TB och 16% med SL.

Kanske vägs detta upp av att du bara har 80% utlånat på SL..

Räknar vi med genomsnittet på 3,2 månader:

TB:
0,1117*1000kr = 111,7 kr Avkastning: 11,17%

SL:
0,16*800kr = 128 kr Avkastning: 12,8%

Årsavkastningen beräknas till 12% av TB. Även om det är extremt varierande och på intet sätt exakt, så kan man med samma utgångspunkt anta att SL skulle ha 13,75% i så fall.

Det verkar dessutom som att man kommer att minska på kapitalet som man håller för uttag, dvs kommer man låna ut mer än 80% längre fram.
Senast redigerad av baryon 2014-01-29 kl. 11:11.
Citera
2014-01-29, 17:10
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxie
Norron Preserve och Atlant Stability ligger snarare på 4-5%, båda till en sämre risk/return-ratio än Cicero Avkastningsfond. Atlant Explora hanterade rasen både 2008 och 2011 lite för dåligt för min smak.

Min lista i stigande ordning för förväntad avkastning (och volatilitet).
* SPP Företagsobligationsfond
* Cicero Avkastningsfond
* Catella Nordic Corporate Bond Flex R
* Norron Premium RC
* Adrigo Hedge (min 100k)
* Brummer Multi-Strategy 2xL
* Lancelot Ector (min 100k)
* Norron Target R
* Brummer Nektar
* Camelot (min 500k)
* Nordic European Absolute Return Fund
* Gladiator (min 100k)
* Brummer Zenit

Om man öppnar en kapitalförsäkring hos Brummer kan man månadsspara så lite som 1000 kr i Brummer-fonderna som annars kräver 500 000 kr som minsta köp. Då tillkommer dock 0,67% i extra årlig avgift.

Tacksam för dina tips, ska noga titta på dessa, KF hos Brummer för att komma åt några av deras toppfonder är en strålande idé.
Citera
2014-01-30, 12:58
Medlem
Det jag undrar här är varför man tycker att Hedgefonder innebär mindre risk än P2P-utlåning?

Många av de där fonderna t.ex. gick ner ganska kraftigt både 2008 och 2011, avkastningen är för det mesta inte bättre än Trustbuddy (och definitit inte bättre än isePankur).

Är det för att P2P-utlåningen är mindre känd och etablerad?
Citera
2014-01-30, 14:39
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Det jag undrar här är varför man tycker att Hedgefonder innebär mindre risk än P2P-utlåning?

Många av de där fonderna t.ex. gick ner ganska kraftigt både 2008 och 2011, avkastningen är för det mesta inte bättre än Trustbuddy (och definitit inte bättre än isePankur).

Är det för att P2P-utlåningen är mindre känd och etablerad?
det där stämmer inte alls, många av dessa fonder gick ner ganska marginellt 2008 och 2011 jämfört med börsens generalindex, så du har helt fel. Åtminstone mina exempel är ganska låg risknivå, det ser du på standardavvikelsen och sen bör du kolla sharpekvoten som mäter avkastning i relation till standardavvikelsen. Tyvärr finns inte dessa mätt på Trustbuddy och liknande, jag kvalificerat gissar att TB har en standardavvikelse kommande 10 åren på ca 10-15%.

Vi känner inte till risknivån på TB, det är därför vissa tycket att vissa hedgefonder är bättre, för där finns historiken och den mätbara kvantifierbara risken.
Citera
2014-01-30, 17:54
Medlem
Nej det var vissa som hade hög korrelation, inte alla. Förmodligen klarade de sig förstås ändå bättre än börsen under nedgångarna.
Exempel: Catella gick ner 2011 (fanns inte 2008)
Gladiator gick ned kraftigt 2008 (dock inte 2011).
Adrigo reagerade också på 2008 och 2011, och Lancelot hade en viss korrelation med.

Som sagt var det ändå mindre ned än börsen, men ändå ganska kraftigt ned i vissa av dessa fall.

P2P-utlåning kommer visa sådana dents en bra bit eftersläpat (när väldigt stora förluster realiseras). Men då har man ju redan hunnit varnas, och kan ta ut pengarna.
Vad det sen gör för företaget om alla låter sig varnas... det är en annan femma.

Standardavvikelse på 10-15% på TB skulle vara en bra siffra jämfört vad man ser idag tror jag.
Citera
2014-01-30, 17:57
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Nej det var vissa som hade hög korrelation, inte alla. Förmodligen klarade de sig förstås ändå bättre än börsen under nedgångarna.
Exempel: Catella gick ner 2011 (fanns inte 2008)
Gladiator gick ned kraftigt 2008 (dock inte 2011).
Adrigo reagerade också på 2008 och 2011, och Lancelot hade en viss korrelation med.

Som sagt var det ändå mindre ned än börsen, men ändå ganska kraftigt ned i vissa av dessa fall.

P2P-utlåning kommer visa sådana dents en bra bit eftersläpat (när väldigt stora förluster realiseras). Men då har man ju redan hunnit varnas, och kan ta ut pengarna.
Vad det sen gör för företaget om alla låter sig varnas... det är en annan femma.

Standardavvikelse på 10-15% på TB skulle vara en bra siffra jämfört vad man ser idag tror jag.
jo men det var en annan skribent som rekade dom fonder du nämnde, håller med - för hög risk, alla mina rek var lågrisk. Sen vet jag inte varför skribenten rekar räntefonder när räntan inte har nån annanstans att ta vägen än upp, vilket sänker alla räntefonder utom korträntefonder. Dock gav han vissa rekar som var värdefulla som jag ska läsa på mer om.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-30 kl. 18:09.
Citera
2014-01-30, 23:15
Medlem
Ja, jag tyckte dina tips var bra. Bäst gillar jag Brummer multi-s. Norron Target för balans mot omvärlden. Men men. En annan grej, on topic:

SaveLend som precis lanserat sin tjänst tycker jag dyker upp som en duktig konkurrent till TB..!
Inte nog med att man erbjuder bättre avkastning (jag tror de har lägre kostnader för låntagare också, dvs de har lägre omkostnader än TB), VDn är en ung kille som syns mycket online, hockeydomare. Moderator på ett pokerforum. En kille av idag kan man säga. Ytterst sympatiskt.

Deras stil med tydlighet och kundservice riktar in sig på Trustbuddys svagaste punkter. De skickar t.o.m. med tips på hur man förbättrar sin ekonomi till låntagare! Dvs en touch av socialt ansvarstagande. Sådant här går hem hos de breda lagren, det är sådant som gör att man inte får oförtjänt dåliga omdömen hos Affärsvärlden, baserade på moral mer än fakta, vilket tyvärr drabbade TB nyligen - till förtret för aktieägarna.

De har lite barnsjukdomar, helt nyöppnat och dessutom i förtid (var tänkt att ske i mars egentligen), men här ska jag sätta in en slant och bevaka utvecklingen.
Citera
2014-01-30, 23:30
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ja, jag tyckte dina tips var bra. Bäst gillar jag Brummer multi-s. Norron Target för balans mot omvärlden. Men men. En annan grej, on topic:

SaveLend som precis lanserat sin tjänst tycker jag dyker upp som en duktig konkurrent till TB..!
Inte nog med att man erbjuder bättre avkastning (jag tror de har lägre kostnader för låntagare också, dvs de har lägre omkostnader än TB), VDn är en ung kille som syns mycket online, hockeydomare. Moderator på ett pokerforum. En kille av idag kan man säga. Ytterst sympatiskt.

Deras stil med tydlighet och kundservice riktar in sig på Trustbuddys svagaste punkter. De skickar t.o.m. med tips på hur man förbättrar sin ekonomi till låntagare! Dvs en touch av socialt ansvarstagande. Sådant här går hem hos de breda lagren, det är sådant som gör att man inte får oförtjänt dåliga omdömen hos Affärsvärlden, baserade på moral mer än fakta, vilket tyvärr drabbade TB nyligen - till förtret för aktieägarna.

De har lite barnsjukdomar, helt nyöppnat och dessutom i förtid (var tänkt att ske i mars egentligen), men här ska jag sätta in en slant och bevaka utvecklingen.

läste snabbt nu om savelend, hehehe dom har helt o hållet "stulit" TB:s affärside, men ok den gick inte pantentera, men ganska fräckt. Ska läsa lite nogrannare sen och ev stoppa in en slant för bevakning.
Citera
2014-01-31, 10:31
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
läste snabbt nu om savelend, hehehe dom har helt o hållet "stulit" TB:s affärside, men ok den gick inte pantentera, men ganska fräckt. Ska läsa lite nogrannare sen och ev stoppa in en slant för bevakning.
jag menar att dom kopierat upplägget också, ganska precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in