• 1
  • 2
2014-01-27, 12:25
Medlem
TheShapes avatar
Mitt upp i badrumsrenovering. En typisk 60/70-talslägenhet, där det fanns ett gammalt badkar inmurat. Badkaret är nu borta, för att upptäcka att strax efter den gamla badkarskanten, så upphör klinkerplattorna för att "ersättas" med betonggolv.

Klinkerplattorna är i gott skick (hamrat efter håligheter, inga skador i fogarna), så de jag kommer att lägga de nya klinkerplattorna direkt på, vilket inte verkar vara några konstigheter med. Frågan är dock vad man gör med betonggolvet? Behöver det tätskikt? Får lite luddigt svar enligt GVK;
"Krav på tätskikt i våtzoner tillämpas inte då vägg och golv utgörs av massiv konstruktion som exempelvis betong, tegel och lättklinker. Vätskebaserat tätskikt kan användas i våtzon 1."

Att betong inte kan mögla vet jag, men är inte det alltid lite hål, där vatten kan rinna ner och i sin tur droppa ner till grannen inunder? Valde man att fuska med en knapp halvmeter klinker, bara för att badkar redan "skyddade" fukt därifrån?
Senast redigerad av TheShape 2014-01-27 kl. 12:28.
Citera
2014-01-27, 12:41
Medlem
TheShapes avatar
.. och våtzon 1 borde väl vara just kring golvbrunnen, där badkaret tidigare stod (som också behöver bytas, då det är en gammal gjutjärnsgolvbrunn, men det är en annan historia)? Badrummet är knappt fyra kvadratmeter stort.
Citera
2014-01-27, 12:41
Medlem
eftersom badrumet är så gammalt måste du byta golvbrunnen och pga det MÅSTE du göra nytt tätskikt i hela badrummet
Citera
2014-01-27, 12:46
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZZZzzzZZZzzzzzzzz
eftersom badrumet är så gammalt måste du byta golvbrunnen och pga det MÅSTE du göra nytt tätskikt i hela badrummet

Okej, då kör jag på tätskikt där. Golvbrunnen ska som sagt bytas ut, så den biten är det inga konstigheter med.
Citera
2014-01-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
.. och våtzon 1 borde väl vara just kring golvbrunnen, där badkaret tidigare stod (som också behöver bytas, då det är en gammal gjutjärnsgolvbrunn, men det är en annan historia)? Badrummet är knappt fyra kvadratmeter stort.

våtzon 1 är hela golvet och all vägg yta som är närmare en 1 meter från duschen. och om något av det området är på en yttervägg så ingår hela den väggen i våtzon 1
Citera
2014-01-27, 12:50
Medlem
Citat:
Okej, då kör jag på tätskikt där. Golvbrunnen ska som sagt bytas ut, så den biten är det inga konstigheter med.

du måste alltså riva ut dom gamla golvplattorna plus tätskiktet.
Citera
2014-01-27, 12:51
Medlem
TheShapes avatar
Okej, tack ZZZzzzZZZzzzzzzzz, att få det bekräftat! Men varför hade man bara ett betonggolv under badkaret? Var det just för att badkar ansågs "nog säkert"?
Citera
2014-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
Okej, tack ZZZzzzZZZzzzzzzzz, att få det bekräftat! Men varför hade man bara ett betonggolv under badkaret? Var det just för att badkar ansågs "nog säkert"?

förmodligen för att det inte fanns så mycket regler som idag när det byggdes. i dagsläget är det absolut inte okey att göra så.
Senast redigerad av ZZZzzzZZZzzzzzzzz 2014-01-27 kl. 12:59.
Citera
2014-01-27, 13:09
Medlem
Citat:
förmodligen för att det inte fanns så mycket regler som idag när det byggdes. i dagsläget är det absolut inte okey att göra så.

kan också tillägga att det lättaste och säkraste är att se hela badrummet som våtzon 1. dvs att du sätter tätskiktsmatta i hela badrummet.
Citera
2014-01-27, 13:31
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
kan också tillägga att det lättaste och säkraste är att se hela badrummet som våtzon 1. dvs att du sätter tätskiktsmatta i hela badrummet.

Alright, tack för att få det svart på vitt. Nog för att jag gillar att hemmapula, men vill göra det ordentligt från början. Sen är det kanske värt att påpeka att badrummet inte är från 60/70-talet, utan renoverades i mitten av 90-talet. 20 år på nacken alltså.
Citera
2014-01-27, 17:14
Medlem
TheShapes avatar
Växlade några ord med GVK om saken. Att lägga tätskikt var det inget snack om saken (samt att byta golvbrunn), men däremot så hade de inga invändningar angående klinker-på-klinker, då jag förklarade att jag kommer att sätta in en duschkabin. Gör mig väldigt fundersam. Skiljer sig reglerna alltså, när det kommer till kabin?
Citera
2014-01-27, 17:59
Medlem
TeEsErs avatar
Om det är ren betong under badkaret känns huset äldre än 70-talet, snarare 40-60-tal.

Man duschade inte på samma sätt som idag så golv och väggar utsattes inte för samma väta som moderna duschvanor bidrar till. Ett gammalt badrum är avsett att bada i, inte duschas i flera gånger per dag. Har god erfarenhet av hur gamla badrum fungerar med dagliga duschar och hur tråkigt det är att sanera och röja upp efter det. Inte kul när grannen under får innertaket i huvudet eller grannen bredvid får mögel på sina möbler pga att väggen är genomblöt. Fukten kryper längre än man tror.

Det har inte varit ok att bara ha betong under badkaret sen 50-talet. Den senaste renoveringen har bara varit kosmetiskt.

Att lägga klinker på klinker ska nog inte vara något problem men min erfarenhet är att de är mycket lätta att spetta bort om du bara sätter ett bräckjärn från sidan. Inga problem att plocka bort hela rader med ett enda "hugg". Har varit med om att de suttit med klickar av bruk som inte täckt mer än 25% av plattan. Det låter solitt så länge fogarna är ok. Ta bort dem för säkerhets skull. Enklare att flytspackla sen också.

Om det är en lägenhet så försök att undvika att ta bort den gamla golvbrunnen. Gör du det så slår du sannolikt hål genom till lägenheten under. Skär av den och gjut igen bara och sätt ny golvbrunn på annat ställe.

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in