• 1
  • 2
2014-01-26, 15:16
Medlem
Turkiska liran har rasat rejält sedan nov/dec och är nu nere på 2,7506 (TRY/SEK), vilket är den lägsta noteringen någonsin. På natten till fredagen försökte även Turkiets centralbank med stödköp av liran, men trots det så rasade den ytterligare någon %.

Vad tror ni om fortsättningen?

TRY/SEK graf:

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=TRYS...=on&z=l&q=l&c=
Citera
2014-01-26, 20:36
Medlem
Beeenjamins avatar
Vart kan man säkert köpa lira via nätet?
Orkar inte gå till Forex och ha pengar i handen.
Jag tror lira kommer upp med tiden.
Citera
2014-01-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Vart kan man säkert köpa lira via nätet?
Orkar inte gå till Forex och ha pengar i handen.
Jag tror lira kommer upp med tiden.

När man spekulerar i valuta så handlar man på nätet, så du är på rätt spår

Finns andra trådar där dom förklarar hur valutahandel går till, men CMC markets handlar jag på. Finns otroligt många valutamäklare och jag vet tyvärr inte vilken man ska välja.
Citera
2014-01-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocksrocks
När man spekulerar i valuta så handlar man på nätet, så du är på rätt spår

Finns andra trådar där dom förklarar hur valutahandel går till, men CMC markets handlar jag på. Finns otroligt många valutamäklare och jag vet tyvärr inte vilken man ska välja.

På grund av oroligheterna som fortfarande pågår tror jag liran kan sjunka ytterliggare, följer man händelserna så finns det just nu ingen lösning i sikte, så svårt att se när det kommer börja vända.
Citera
2014-01-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attax
På grund av oroligheterna som fortfarande pågår tror jag liran kan sjunka ytterliggare, följer man händelserna så finns det just nu ingen lösning i sikte, så svårt att se när det kommer börja vända.

Det har du helt rätt i. Frågan är hur lågt den kan sjunka, finns ju även en nivå som liran inte kan gå under så att säga, frågan är vilken?
Citera
2014-01-26, 23:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det har du helt rätt i. Frågan är hur lågt den kan sjunka, finns ju även en nivå som liran inte kan gå under så att säga, frågan är vilken?

Jaså varför skulle det finnas en sådan nivå? Svaga valutor faller ofta kontinuerligt över tiden till allt lägre nivåer, även om det förstås kan svänga lite upp och ner också.

Turkarna bytte den gamla liran mot den nya, YTL (som betyder just yeni türkce lira, eller nya turkiska liran) för ca 10 år sedan. Det de då gjorde var helt enkelt att stryka 6 nollor så att 1 miljon gamla lira blev 1 YTL.

Det säger en del om det här med en lägsta nivå som valutan inte kan gå under. Visserligen stramade turkarna ekonomin i samband med bytet till YTL och lyckades hålla valutan hyfsat stabil en tid men det är som vi kan se nu ingen garanti för att man inte faller in i gamla hjulspår.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
1988 – 1 U.S. dollar = 1,300 Turkish lira
1995 – 1 U.S. dollar = 45,000 Turkish lira
2001 – 1 U.S. dollar = 1,650,000 Turkish lira
2005 – 1 U.S. dollar = 1.29 new Turkish lira (The use of New Turkish lira, which drops 6 zeros from the currency Turkish lira, was implemented in 2005)
2010 – 1 U.S. dollar = 1.55 Turkish lira
19 October 2012 – 1 U.S. dollar = 1.79 Turkish lira

Vad sägs om den här historian?

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-01-26 kl. 23:44.
Citera
2014-01-26, 23:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attax
Lust att länka både vad som har skett långsiktigt (vad gäller avbrott från sekulariserad stat till mer islamskt styre och om det nu är annat som sker med) och rent akut?

Jag vet inte hur mycket börsen har fallit i lokal valuta men jag blir ju lite småsugen på att köpa börsen dock vet jag ju inte alls vad som sker och således inte vad de långsiktiga effekterna kan bli .. Jag är ju fullt medveten om att det är mycket bättre att köpa kvalite dyrt än skit billigt =P, så ..
Citera
2014-01-26, 23:45
Medlem
Citat:

Precis, personligen tror jag dock inte en uppsving kommer ske för än en lösning är i sikte, vilket idag är hopplöst långt borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså varför skulle det finnas en sådan nivå? Svaga valutor faller ofta kontinuerligt över tiden till allt lägre nivåer, även om det förstås kan svänga lite upp och ner också.

Turkarna bytte den gamla liran mot den nya, YTL (som betyder just yeni türkce lira, eller nya turkiska liran) för ca 10 år sedan. Det de då gjorde var helt enkelt att stryka 6 nollor så att 1 miljon gamla lira blev 1 YTL. Vilket då var i nivå 1 USD.

Det säger en del om det här med en lägsta nivå som valutan inte kan gå under. Visserligen stramade turkarna ekonomin i samband med bytet till YTL och lyckades hålla valutan hyfsat stabil en tid men det är som vi kan se nu ingen garanti för att man inte faller in i gamla hjulspår.

.
Du har rätt i det du säger men vad man ska ha i åtanke är att detta ras inte har något att göra med att det är en svag valuta som främsta orsak utan korruptionsskandalen som pågår i Turkiet.

En stark valuta som Sverige skulle även den falla samman ifall en korruption inom eliten i landet skulle komma fram samt att även en statlig bank samt styrelsen är boven i dramat.

Vad som dock kan peka på en uppsving är antalet omplaceringar samt uppsägningar som regeringen har gjort, omkring 2000 poliser, åklagare samt statstjänstemän har omplacerats eller sagts upp. Man ska dock inte glömma bort huvudmännen i detta, vilket är premiärministern Recep Tayyip Erdogan samt Fethullah Gulen, det är den sistnämndas anhängare som sagts upp och omplaceras, dessa två kan nog ses som dem starkaste personerna i dagens Turkiet, gamla allierade som nu är fiender.

Så ett slut inom en snar framtid ska man inte vänta sig, så liran kommer vara allt annat än stabil det kommande året.
Citera
2014-01-26, 23:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Ska man sitta på YTL ska man åtminstone se till att få bra ränta under tiden. Jag hade själv en hel del YTL på turkiska banker för ca 10 år sedan då de kämpade hårt med att lägga om de ekonomiska politiken.

Trots att de då lyckades hålla valutan relativt stabil hade de ännu inte fått förtroende från marknaden och blev därför ändå tvungna att beta bankräntor på närmare 20% per år. Det var alltså den räntan jag fick trots att liran då var rätt stabil.
Citera
2014-01-26, 23:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Turkarna bytte den gamla liran mot den nya, YTL (som betyder just yeni türkce lira, eller nya turkiska liran) för ca 10 år sedan. Det de då gjorde var helt enkelt att stryka 6 nollor så att 1 miljon gamla lira blev 1 YTL.

Vad sägs om den här historian?

.
Grekisk drachmer mot schweizisk franc är ju rätt skönt valutapar med.
Citera
2014-01-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Lust att länka både vad som har skett långsiktigt (vad gäller avbrott från sekulariserad stat till mer islamskt styre och om det nu är annat som sker med) och rent akut?

Jag vet inte hur mycket börsen har fallit i lokal valuta men jag blir ju lite småsugen på att köpa börsen dock vet jag ju inte alls vad som sker och således inte vad de långsiktiga effekterna kan bli .. Jag är ju fullt medveten om att det är mycket bättre att köpa kvalite dyrt än skit billigt =P, så ..

Kan se om jag hittar några länkar imorgon. Vet att The Economist samt New York Times skrev om dispyten mellan dessa män, det är ju orsaken bakom liran så kan nog vara värd att läsa igenom.
Citera
2014-01-27, 00:59
Medlem
Citat:
Ska man sitta på YTL ska man åtminstone se till att få bra ränta under tiden. Jag hade själv en hel del YTL på turkiska banker för ca 10 år sedan då de kämpade hårt med att lägga om de ekonomiska politiken.

Trots att de då lyckades hålla valutan relativt stabil hade de ännu inte fått förtroende från marknaden och blev därför ändå tvungna att beta bankräntor på närmare 20% per år. Det var alltså den räntan jag fick trots att liran då var rätt stabil.

Varför skriver du YTL? Det är TRY. Finns då inget valutapar med YTL vad jag kan se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in