Citat:
Ursprungligen postat av xfiler76
en tro på ett högre väsen är väll ganska svårt att inte ha faktiskt. skulle gärna vilja testa
odd fellow eller liknande då jag länge varit intresserad av personlig utveckling. hade faktiskt en ganska nära person som var ganska hög inom en av dessa rörelse men han avled för inte så länge sedan så nu förstår ja inte hur ja ska kunna komma ikontakt med dessa.
jag antar att det är likadant som så många andra att man måste ha minst 1 som går i god för en.
När jag ville bli frimurare, kände jag inte en enda frimurare. Kravet hos frimurarna var att två (den ena med minst 3. grad och den andra med minst 7. grad) skulle vara mina faddrar och gå i god för mig. Så det var inte ens bara nog att känna två, de skulle ha de riktiga grader.
Jag kontaktade närmsta frimurarloge och sa att jag var intresserad och ville i kontakt med frimurare för att veta mer. Logen hittade två som ville svara på mina frågor och när man lärde känna de två så var det naturligt att de blev mina faddrar.
Jag har själv blivit fadder på det viset. En ung kille hade kontaktat frimurarna och ville veta med. Han var i min ålder och bodde i samma kvarter som mig. Jag ringde upp honom, vi lärde känna varandra och så frågade jag en av mina frimurarvänner om han ville vara med och vara andra faddern. Efter en del samtal o.l tyckte vi att han var lämplig och nu är han frimurare.
Jag är ganska säker på att de har liknande inställning till saken hos Odd Fellow. Skriv till närmsta Odd Fellow avdelning och förklara att du är intresserad men inte känner någon. De ställer sig nog bara positivt till att det kommer folk helt utanför och visar intresse.