2014-01-26, 03:37
Medlem
Rorbassons avatar
Jag tror att den enda chansen att få ett tryggt samhälle är att få bort tron på att det Finns en gud.
Det Finns inget världsomspännande medium som är bättre än Internet.
Internet är det viktigaste som har hänt oss, det har skapat en möjlighet för oss att få en uppfattning om hur vi ska uppföra oss för att alla ska kunna leva med varandra här på jorden.
Bort med all tro på Bibeln och Koranen eller alla andra ideer om att människorna som Finns här ska leva på ett visst vis så blir allt bra när vi dör.
när vi är döda så spelar allt Ingen roll mer.

(det här är bara en kick ifrån mej, och jag tänker inte ge mej in på olika komentarer angående den här kicken, men jag kanske ändå kommer att komentera om jag har lust.)
Citera
2014-01-26, 03:46
Medlem
Internet kommer inte avveckla någon Gud. Problemet är att folk pratar med honom och känner hans energi. En illusion eller inte, folk tror de pratar med Gud, och det kan du också få göra om du vill, men det krävs lite saker för att göra det.
Nej, jag själv har aldrig pratat med Gud.
Senast redigerad av Endofin 2014-01-26 kl. 03:53.
Citera
2014-01-26, 03:49
Medlem
Rorbassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Internet kommer inte avveckla någon Gud. Problemet är att folk pratar med honom och känner hans energi. En illusion eller inte, folk tror de pratar med Gud, och det kan du också få göra om du vill, men det krävs lite saker för att gör det.
Nej, jag själv har aldrig pratat med Gud.
Gud kann inte finnas , alltså kann jag inte prata med honom.
Citera
2014-01-26, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorbasson
Du kan ju ta dig ett snack med låtsasguden då och se vad han har att säga.

Varför skulle Gud inte kunna finnas? Varför utesluta saker bara för de låter otroliga? Det ställer till med problem om man ska tänka sådär, det tar oss inte framåt.
Citera
2014-01-26, 04:04
Medlem
Rorbassons avatar
Citat:
Du kan ju ta dig ett snack med låtsasguden då och se vad han har att säga.

Varför skulle Gud inte kunna finnas? Varför utesluta saker bara för de låter otroliga? Det ställer till med problem om man ska tänka sådär, det tar oss inte framåt.
Jag tar mej framåt utan att tänka på någon gud. Jag förstår inte varför jag skulle tänka på någon gud när jag Lever mitt liv.
Citera
2014-01-26, 04:27
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Citat:
Jag tar mej framåt utan att tänka på någon gud. Jag förstår inte varför jag skulle tänka på någon gud när jag Lever mitt liv.

Är det inte smartare att hålla sig öppen för att när det finns godtagbara bevis för att gud finns så kan du tro på hen? Själv så förhåller jag mig så och ärligt talat så känner jag mig lika säker på att aldrig få bevis för någon biblisk gud som att jag kommer få bevis för att tomten finns.

Men om du tänker på vad är gud? Många definierar gud som någon sorts kraft som ligger bakom allt som finns. En tanke, en kreativ kraft, en händelse "igångsatt". Hur vet man att det inte finns? Det kan du inte säga. Även här tror jag själv inte på det just eftersom jag menar att det är meningslöst att tro på något som vi inte kan få fram på annat sätt än att "hitta på tanken" med vår fantasi.

Men när det gäller bibliska gudar så är det naturligtvis bara idioti att tro på skiten. Det kan liknas vid pestsmitta enligt mig.
Citera
2014-01-26, 04:46
Medlem
Citat:
Jag anser att människor som påstår att de VET saker på grund av att deras aphjärna inte ser några bevis, inte tar sig framåt. Brist på bevis är inget bevis. Du kan inte veta om Gud finns eller ej. Och nej, det är inte omöjligt.
Våra medvetanden har skapats ur en stor smäll i rymden. Vi kan se, känna, lukta, höra och smaka. Helt otroligt, eller hur?
Senast redigerad av Endofin 2014-01-26 kl. 04:51.
Citera
2014-01-26, 05:30
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Jag anser att människor som påstår att de VET saker på grund av att deras aphjärna inte ser några bevis, inte tar sig framåt. Brist på bevis är inget bevis. Du kan inte veta om Gud finns eller ej. Och nej, det är inte omöjligt.
Våra medvetanden har skapats ur en stor smäll i rymden. Vi kan se, känna, lukta, höra och smaka. Helt otroligt, eller hur?

Precis.
Sedan, när man pratar om "gud" är det också alltid en definitionsfråga då allas uppfattning om gud förmodligen är olika.
För vissa är det en gubbe i molnen, för vissa är det någon mystisk energi som finns överallt, för vissa en metafor för universum, för vissa varje människa och varje träd osv.... Kan fortsätta med en miljard exampel.
Men som endorfin säger är det totalt omöjligt att veta, och den enda korrekte uppfattningen är att inte veta. Verkligheten kan vara vad som helst.

Men om man ska tala om internet och gud så kan man väl säga att vi är påväg att bygga en typ av gud med all teknologi och internet.
I takt med att internet gör oss alla mer och mer sammankopplade, och vi blir mer sammankopplade med allt mer avancerad teknologi, kan man nästan se oss bli en helt ny organism.
En organism långt mer avancerad än någon av oss kan föreställa sig.

Vi är en larv som just nu befinner sig i kokong-stadiet och är påväg att bli en fjäril, som Terence Mckenna uttryckte det.
Citera
2014-01-26, 06:43
Bannlyst
Ser man sin existens som något annat än en slump så bör man komma till slutsatsen att det finns en Skapare. Kanske också att det finns något annat än den materiella världen.
Citera
2014-01-26, 06:49
Medlem
Kickexs avatar
Sannolikheten är väl att "gud" kan utvecklas lika väl som avvecklas genom internet.
Citera
2014-01-26, 11:22
Medlem
BEings avatar
"Det har sagts att stillhet är det enda språk Gud talar, allt annat är en dålig översättning". För mig som hittat Gud eller sanningen i mig själv stämmer det ganska bra. (Gillar f ö inte ordet Gud)
Citera
2014-01-26, 12:37
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Det Finns inget världsomspännande medium som är bättre än Internet. Internet är det viktigaste som har hänt oss, det har skapat en möjlighet för oss att få en uppfattning om hur vi ska uppföra oss för att alla ska kunna leva med varandra här på jorden.
Bort med all tro på Bibeln och Koranen eller alla andra ideer om att människorna som Finns här ska leva på ett visst vis så blir allt bra när vi dör.

Du låter som en riktig synteist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in