Knäcker nacken säkert en gång per halvtimme, känner en stor lättnad och smärtminskande effekt varje gång jag har gjort det. På sista tid har jag märkt att jag blir mer och mer oförstående för att andra tycker att det är äckligt utan jag har flera gånger suttit bland nya grupper av människor, knäckt nacken ljudligt och mötts av äcklade blickar från omgivningen och inte förrän efter flera sekunder insett att de tycker knäckandet är läskigt.
Jag har pratat med sjukgymnaster samt läkare om detta och de säger allihop att det är ofarligt. Senaste sjukgymnasten förklarade något med att det är musklerna/brosk eller något dylikt som stelnar och typ krampar lite och att smällen kommer från att man bänder lös detta? Huruvida det är sant vet jag inte och jag kommer inte ihåg mer i detalj vad det var han sa mer än att detta framkallar endorfiner till området och att det är därför man blir beroende eftersom kroppens egna smärtstillare rusar dit. Detta skulle tydligen gälla att just knäcka med nacken och det är alltså inte exakt samma grej som händer då som med fingrarna men slutresultatet, endorfinkick till området, är nog detsamma.
Jag tillhör inte de som tycker att Expressen är någon tillförlitlig källa men de har i alla fall skrivit lite om att knäcka med fingrarna:
http://www.expressen.se/nyheter/onodigt-och-ofarligt-att-knacka-fingrarna/