2014-01-26, 01:46
Medlem
carribbibbas avatar
Hej. Ända sen jag märkte att man kan knäcka fingrarna som en liten unge har jag gjort det regelbundet.
Jag brukar knäcka alla leder på händerna (3 på varje finger) och gör det ungefär en gång varje kvart ungefär varje vaken timme.
Det brukar ske ganska omedvetet och när jag inte kan knäcka dem så brukar jag sitta och dra i fingrarna som om jag skulle knäcka dem, jag känner en lättnad varje gång jag gör det.
På senaste tid (2-3 månader sedan) så har jag även blivit beroende av att knäcka nacken, det är inte lika skönt och funkar inte lika ofta som fingrarna men är ändå tillfredsställande.
Jag brukar även knäcka knäna, ryggen, tår, armbågar, axlar och käke men dock inte lika ofta.

Tar lederna någon skada av detta eller är det bara ett rykte gjort av personer som tycker ljudet är obehagligt som försöker få folk att sluta? Själv så har jag aldrig känt obehag av det förutom att jag blir lite stel i nacken ibland.

Har ni något liknande behov?
Citera
2014-01-26, 01:54
Medlem
carribbibbas avatar
Ibland går jag även så långt att jag knäcker andras fingrar utan deras tillåtelse.
Citera
2014-01-26, 02:02
Bannlyst
Har exakt samma problem faktiskt! Knäcker fingrarna väldigt ofta och undrar om leder osv. Kan ta skada
Citera
2014-01-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carribbibba
Hej. Ända sen jag märkte att man kan knäcka fingrarna som en liten unge har jag gjort det regelbundet.
Jag brukar knäcka alla leder på händerna (3 på varje finger) och gör det ungefär en gång varje kvart ungefär varje vaken timme.
Det brukar ske ganska omedvetet och när jag inte kan knäcka dem så brukar jag sitta och dra i fingrarna som om jag skulle knäcka dem, jag känner en lättnad varje gång jag gör det.
På senaste tid (2-3 månader sedan) så har jag även blivit beroende av att knäcka nacken, det är inte lika skönt och funkar inte lika ofta som fingrarna men är ändå tillfredsställande.
Jag brukar även knäcka knäna, ryggen, tår, armbågar, axlar och käke men dock inte lika ofta.

Tar lederna någon skada av detta eller är det bara ett rykte gjort av personer som tycker ljudet är obehagligt som försöker få folk att sluta? Själv så har jag aldrig känt obehag av det förutom att jag blir lite stel i nacken ibland.

Har ni något liknande behov?

Här har du svaret: nej! Därför kan det vara farligt att tvångsknäcka andras fingrar..

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39772&a=164504&l=sv
Citera
2014-01-26, 02:04
Medlem
Luftbubblor? Jag har knäckt mina konstant sen jag var 9-10, aldrig haft några problem dock är mina fingrar lite böjda.
Citera
2014-01-26, 02:08
Medlem
carribbibbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trejo10
Luftbubblor? Jag har knäckt mina konstant sen jag var 9-10, aldrig haft några problem dock är mina fingrar lite böjda.

Meh, allas fingrar verkar vara lite böjda.
Citera
2014-01-26, 02:10
Medlem
carribbibbas avatar
Vart kommer luften i lederna från då?
Citera
2014-01-26, 04:35
Medlem
Humeruss avatar
Haft div. läkare och medicinare som föreläsare förr och frågade alltid om det fanns några säkra källor på att fingerknäckande är skadligt men ingen utan dessa kunde bevisa att det fanns några risker alls med att knäcka fingrarna.
Citera
2014-01-26, 10:29
Medlem
SkepticalHippos avatar
Knäcker nacken säkert en gång per halvtimme, känner en stor lättnad och smärtminskande effekt varje gång jag har gjort det. På sista tid har jag märkt att jag blir mer och mer oförstående för att andra tycker att det är äckligt utan jag har flera gånger suttit bland nya grupper av människor, knäckt nacken ljudligt och mötts av äcklade blickar från omgivningen och inte förrän efter flera sekunder insett att de tycker knäckandet är läskigt.

Jag har pratat med sjukgymnaster samt läkare om detta och de säger allihop att det är ofarligt. Senaste sjukgymnasten förklarade något med att det är musklerna/brosk eller något dylikt som stelnar och typ krampar lite och att smällen kommer från att man bänder lös detta? Huruvida det är sant vet jag inte och jag kommer inte ihåg mer i detalj vad det var han sa mer än att detta framkallar endorfiner till området och att det är därför man blir beroende eftersom kroppens egna smärtstillare rusar dit. Detta skulle tydligen gälla att just knäcka med nacken och det är alltså inte exakt samma grej som händer då som med fingrarna men slutresultatet, endorfinkick till området, är nog detsamma.

Jag tillhör inte de som tycker att Expressen är någon tillförlitlig källa men de har i alla fall skrivit lite om att knäcka med fingrarna: http://www.expressen.se/nyheter/onodigt-och-ofarligt-att-knacka-fingrarna/
Citera
2014-01-26, 23:41
Medlem
undrar det motsatta; kan man få några problem av att aldrig knäcka fingrarna?(tror inte alla kan det, jag själv lyckas väldigt sällan)
Citera
2014-08-20, 01:15
Bannlyst
Jag har regelbundet knäckt fingrar ända sedan jag var 9 år. Är 18 nu och inte fan är det något som har hänt. Tycker det är riktigt avslappnande att knäcka fingrar. Det känns som att man får ett rus eftersom blodet flödar i brosken efter att man knäckt fingrarna. ÄLSKAR DET och ska fan inte sluta med det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in