Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-08, 23:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Haha, jo, jag minns den så mycket väl, det handlade om byggandet av moské på parkområde samt något om en galleria? Som om kommunister idag inte går ut utanför slottet och ropar "ut med hierarkin" även fast vi inte ens har en politisk monarki idag? Så efterblivna är ju faktiskt folk. Dessutom hade du inte så mycket att säga om Turkiet som en diktatur vilket är det jag menar, Turkiet är verkligen en av de största islamiska förebilder man kan ha förutom Bosnien och Albanien?

Det var ju knappast enbart moskébygget som låg bakom den ilskan, eller hur?
Inte helt otippat att du tar Bosnien och Albanien som muslimska förebilder då dessa länder ändå väl knappt huserar 50%? Och därtill så är det ju inte helt problemfria länder du nämner heller, eller hur? Sen såklart kan det så klart jämföras med andra 'demokratiska' muslimska länder där muslimerna börjar är något högre i procentantal.

Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Det är ju det jag skriver pojk! Det är väldigt svårt att bygga demokrati i dessa länderna varvid jag skriver att ratningen av Mursi var viktigt då det ända som gäller är att hitta en seriös demokrat i landet.

Iran har flera demokrat kämpar som förutom det lever i exil i Frankrike, Egypten och U.S.A vilket gör Iran unikt där nere.

Ja jag tror att vi håller med varandra i sak.

Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Vi får inte glömma att anledningen till varför Ayatollah kunde lura in sig till makten var att Pahlavi-dynastin uppriktigt sagt rörde om grytan. Persien blev Iran 1935, landet där det snart blev förbjudet att bära slöja. Imamerna fick så lite makt att dom blev upprörda. Ruhollah Khomeini var ju ute på Iransk agenda redan 10 år innan Shahen avsattes och flydde i exil till Frankrike. När folket sedan ville ha demokrati och avsatte monarkin dröjde det ju inte mer än två veckor innan Khomeini tog sin chans. Likt så ser vi alla diktatur-processer så det är ingenting nytt. Men även om det inte handlat om en religiös kamp så hade det ju likväl kunnat vara en Hitler/Stalin nr2 som åkte och införde någon slags överreligiös diktatur.

Ja men så är det, flest röster vinner finns det massa nazister och islamister i ett land så blir det som det blir.

Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Absolut. Samtidigt är vi alla i Sverige inte 99% sanningstrogna att vi kommer följa svensk lag, men den finns, därför är det vårt största ansvar att följa den. Man har rätt till rättegång, men ett arbete är ett arbete och det är ingen rättighet att Mursi ska få sitta som president när han inte kan följa mänskliga rättigheter.

Jag har aldrig svurit min trohet till svenska rättsystemet jag gör vad jag tycker är rätt. Jag är en mer moralisk person än de flesta ja träffar.

Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Ja fast återigen, oavsett vad vi än säger så har faktiskt alla länder i FN det vill säga även Egypten samtyckt till en global deklaration av mänskliga rättigheter. Dock har FN inget över förstatligande mandat men har ändå den makt och position i världen att ge regimer som inte kan stå upp för mänskliga rättigheter konsekvenser. Den positionen som dom har fått är demokratiskt förankrad och det är den som gäller oavsett hur du än vrider och vänder på det.

Vad är det du mummlar om FN? Jag ger blanka fan i FN, den ger förövrigt speciella undantag fall till mellanöstern vad gäller bl.a. barnkonventionen.


Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Din poäng var vad jag förstod det som att man inte får lov att försvara sig. Du gick till angrepp mot de allierade varför dom attackerade Nazityskland när det i själva verket var Nazityskland som öppnade eld mot världen?

Väst och axelmakterna var oense, båda har rätt att lösa konflikten med våld.

Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Att vi ens diskuterar i termerna om hur viktigt det är att följa mänskliga rättigheterna betyder att saker och ting inte är klargjort. Att i samma ämne hamna i vad som är västerländsk moral är inget jag själv haft för avsikt att ens behöva snacka om?Så den sortens erkännande jag skulle vilja ha är att du tänkt igenom varför jag påstår att de mänskliga rättigheterna är bundet till demokrati och varför det är en världslag...återigen för att man skrivit en global överenskommelse om det.

Vad är demokrati? Att folket får vad de röstar på eller vad menar du?


Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Sen att det finns stater exempelvis Vitryssland Lukasjenko som fortfarande kommer med sitt
"nu är det slut på denna meningslösa demokrati i det här landet", ja, det tror jag vi kommer att få se mer av oavsett Islam vara eller icke vara i framtiden.

Absolut, det är multikulti idéens spluttringspolitik som har sett till att problematisera hela västvärlden med framförallt daltadet med Islam.
Citera
2014-02-08, 23:57
  #14
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Det var ju knappast enbart moskébygget som låg bakom den ilskan, eller hur?
Inte helt otippat att du tar Bosnien och Albanien som muslimska förebilder då dessa länder ändå väl knappt huserar 50%? Och därtill så är det ju inte helt problemfria länder du nämner heller, eller hur? Sen såklart kan det så klart jämföras med andra 'demokratiska' muslimska länder där muslimerna börjar är något högre i procentantal.

Nu ska vi inte sitta och peta på att länder inte är perfekta när vi som varit demokratisk förebild flertal gånger fälls i EU domstolen för att även vi har brutit mot mänskliga rättigheter. Jag tycker dessutom att Alice Babs-fallet är ett fall att tas upp i EU domstolen eftersom vi i Sverige inte kan begripa våra egna brister.

Vi får inte glömma hur vanligt det är nuförtiden att Sverige, vår älskade rättssäkra nation gång på gång fälls i EU domstol för att bryta mot mänskliga rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Ja men så är det, flest röster vinner finns det massa nazister och islamister i ett land så blir det som det blir.

Ja, dock så var det ju förfinad propaganda som fick nazisterna att framstå som värsta hjälptemakterna och att arier skulle vara någon slags urkommen gudabefolkning, en helt normal människa skulle inte utan triggande gå på sånt trams.

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Jag har aldrig svurit min trohet till svenska rättsystemet jag gör vad jag tycker är rätt. Jag är en mer moralisk person än de flesta ja träffar.

Kanske det som är problemet?

Nej men seriöst, om du är moralisk person så har du nog respekt för att vår rättssystem ska fungera och att sådana skandalösa domar som när man släpper fri våldtäktsmän ska försvinna?
Sen att du inte håller med om allt hör ju inte till lagen då vi fortfarande i viss mån kan betrakta oss som en demokrati med yttrandefrihet och åsiktsfrihet? Det är dessutom så att lagen i Sverige i grunden var meningen att skydda människor från exempelvis stöld varvid vi alla medborgare måste se upp till den här lagen och där är vi lite inne på integritet, demokrati och frihet igen. Du som person får inte skada, störa eller på något sätt tro att du kan inskränka på en annans persons rättigheter eller integritet bara för du kanske har mandat till att göra detta, därför finns lagen till för att straffa dig om du bryter mot detta.

Vilket är därför jag tog illa upp av dessa demonstranterna.
Exempel är att jag kanske springer runt och hyllar en viss grupp människor eller en enskild person som skadat dig så hårt att du har men för livet, då respekterar man inte dig utan tvärt emot så hyllar man en brottsling, på så vis sympatiserar man för den grymhet den brottslingen åsamkat dig vilket inte borde höra i ett jämlikt och demokratiskt samhälle. Du har alltså som enskild person eller som en grupp i minoritet rätt att få stöd i ett demokratiskt samhälle. Det är ju det som är den hela poängen med ett demokratiskt system att alla ska få vara med (sålänge man inte är brottsling för då en brottsling kan ju inte bedöma sin egen handling, det vore ju någon omänsklig form av jäv.)

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Vad är det du mummlar om FN? Jag ger blanka fan i FN, den ger förövrigt speciella undantag fall till mellanöstern vad gäller bl.a. barnkonventionen.

Då är du helt enkelt inte någon moralisk person. Dessutom menar du att du sympatiserar med västerländsk moral vilket FN är, men bara för att FN är en deklaration så skall den diskrimineras? Varför? Tycker du det är så uppenbart att människor förtjänar sin personliga integritet och rätt till mänsklighet så att en sån deklaration inte över huvud taget behövs? Tydligen är det ju inte så!

Och vadå "speciella undantagsfall till mellanöstern"? Det har man ju inte alls, dock är det ju jobbigare att få världen med sig då det råder konsensusdemokrati i absolut alla makthavande instanser i alla världsorganisationen som finns då Ryssland och ibland även Kina står som pappa polis och skyddar sina arabiska, persiska, afrikanska, afghanska och pakistanska barn. Världen är inte lätt hörre du, men ingenting blir bättre av att sitta och sucka över att folk som försöker inte alltid lyckas. Vi måste stå bakom och värna om det FN gör vilket du och dom som sympatiserar med dig tydligen inte gör och vem sköter snacket då? Du själv eller? Tja..

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Väst och axelmakterna var oense, båda har rätt att lösa konflikten med våld.

I ett krig har båda rättigheter OCH också skyldigheter, det är vi ju alltid eniga om.
Men förintelsen som kriget faktiskt också bestod av var att bryta mot rådande krigslagar och NF (nationernas förbund). Jag försvarar heller inte att de allierade och Sovjet delade Tyskland i två bitar och kallade det för "sitt" vilket man i princip gjorde. Och jag tycker heller inte att det var rätt att man alltid gnällt om det nazisterna gjorde och sket i allt Ryssland själv gjorde under kriget tämligen massmördare sitt eget folk. Man ska heller inte glömma att Storbritannien (bland annat) även dom bombade civila i Tyskland som också var en krigsförbrytelse man inte fick äta upp. Därför skyller man allting på Hitler vilket jag till viss del också kan göra efter som han oprovocerat startade krig med omvärlden i allians med Italien, Japan, Thailand, Ungern, Rumänien och Bulgarien vilket dom 3 sistnämnda förmodligen gjorde för sin rätt till existens.

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Vad är demokrati? Att folket får vad de röstar på eller vad menar du?

Åter igen, "vad är en boll, rund?" hört såna här frågor tidigare. Det säger väl sig självt vad demokrati är, annars kan man ju alltid googla?

I min mening är demokratins huvudord folkstyre, ja. Och folkstyre är ju i grund och botten förutsatt att alla människor faktiskt har sin egna identitet och sin egna rätt till sin egna säkerhet och mänsklighet. Sin rätt till att få vara den dom är och få leva som dom vill i villkor att dom faktiskt låter alla andra få leva ifred i de olika exemplarna jag angett ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrpoet
Absolut, det är multikulti idéens spluttringspolitik som har sett till att problematisera hela västvärlden med framförallt daltadet med Islam.

Ja det med. Men så är fallet inte i Ryssland och Vitryssland eftersom man i grund och botten inte ser mänskliga rättigheter såsom man borde göra, att alla har rätt till sin personliga integritet och identitet är ju inget som man egentligen ska behöva diskutera eftersom det BORDE vara en självklarthet!
Citera
2014-02-09, 18:08
  #15
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Tips: http://www.svtplay.se/video/1786162/...-cecilia-udden
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback