[quote=Hultabultan|47203852]Jag köpte en svamp-frukt-tork för att torka frukt. Provade med billiga övermogna bananer som jag delade på mitten.
Bananer är vad jag förstår svårtorkade.
Jag körde torken ett dygn med termostaten på högsta, och det blev 60-70 grader. Bananerna blev inte helt torkade.
Jag gjorde sedan ett test med dygnstimer, så att den slår på torken 15 min, och sedan av 15 min, o.s.v. under ett dygn med termostaten på högsta. (Fläkten går inte heller när torken är av)
Döm om min förvåning, bananerna blev torrare med timern än utan, trots att den totala tiden torken var på bara var hälften.

Den enda förklaringen jag kan se, är att om temperaturen växlar så drivs vattnet ut till ytan på maten. Samma princip bör gälla också andra livsmedel.
Länk till tork
http://www.jula.se/frukt-svamptork-810048
Man torkar fisk, frukt och hängmörat kött i ljuset av solen. Det du snackar om termostat skulle varje jägare och indian, same och inuit skratta åt! Jag skrattar åt dig nu! Hahaha :-)
Att torka kött har under hundratals år varit ett sätt att konservera produkterna. Då måste man vara beredd att låta dom ligga lite länge där! Ofta i nån månad eller så.
Jasså, ni är ute så här mitt på blanka förmiddagen.
- Jaa, jak är skykskriven.. rycken du vett!
- Jassåru. Vad har där bak då.
Men fan tomme han är ju polis!
-Vad används den här lokalet till
-Till slakt och sen går den till försäljing
-Fast duu kanske vill vaara med.. att knulla med några riktiga kaarar.
Förlåt att jag låter lite mentalt sjuk, men jag kan faktisk recitera nästan alla repliker från filmen Jägarna
Tjena Ove! :-)
Vi har det en stor jävla stor tjur där ute, ska du komma med?
Ähhh skit i morsan, häng med nu.
uppf <-- norrlänska för ja!
Däremot behöver man inte saker för att torka. Man hänger upp dom på galjer och låter dom dra där. Nån vecka eller så. Det beror helt på hur tunt ni har skivat köttet. Men mellan 1 och 5 år är det bästa skulle jag nog rekommendera.