2014-01-25, 05:12
Medlem
Jag köpte en svamp-frukt-tork för att torka frukt. Provade med billiga övermogna bananer som jag delade på mitten.
Bananer är vad jag förstår svårtorkade.
Jag körde torken ett dygn med termostaten på högsta, och det blev 60-70 grader. Bananerna blev inte helt torkade.
Jag gjorde sedan ett test med dygnstimer, så att den slår på torken 15 min, och sedan av 15 min, o.s.v. under ett dygn med termostaten på högsta. (Fläkten går inte heller när torken är av)

Döm om min förvåning, bananerna blev torrare med timern än utan, trots att den totala tiden torken var på bara var hälften. Den enda förklaringen jag kan se, är att om temperaturen växlar så drivs vattnet ut till ytan på maten. Samma princip bör gälla också andra livsmedel.

Länk till tork http://www.jula.se/frukt-svamptork-810048

Länk till liknande timer
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Ele...-3-pack-35099/
Citera
2014-01-25, 06:22
Bannlyst
[quote=Hultabultan|47203852]Jag köpte en svamp-frukt-tork för att torka frukt. Provade med billiga övermogna bananer som jag delade på mitten.
Bananer är vad jag förstår svårtorkade.
Jag körde torken ett dygn med termostaten på högsta, och det blev 60-70 grader. Bananerna blev inte helt torkade.
Jag gjorde sedan ett test med dygnstimer, så att den slår på torken 15 min, och sedan av 15 min, o.s.v. under ett dygn med termostaten på högsta. (Fläkten går inte heller när torken är av)

Döm om min förvåning, bananerna blev torrare med timern än utan, trots att den totala tiden torken var på bara var hälften. Den enda förklaringen jag kan se, är att om temperaturen växlar så drivs vattnet ut till ytan på maten. Samma princip bör gälla också andra livsmedel.

Länk till tork http://www.jula.se/frukt-svamptork-810048

Man torkar fisk, frukt och hängmörat kött i ljuset av solen. Det du snackar om termostat skulle varje jägare och indian, same och inuit skratta åt! Jag skrattar åt dig nu! Hahaha :-)

Att torka kött har under hundratals år varit ett sätt att konservera produkterna. Då måste man vara beredd att låta dom ligga lite länge där! Ofta i nån månad eller så.

Jasså, ni är ute så här mitt på blanka förmiddagen.

- Jaa, jak är skykskriven.. rycken du vett!

- Jassåru. Vad har där bak då.

Men fan tomme han är ju polis!

-Vad används den här lokalet till

-Till slakt och sen går den till försäljing

-Fast duu kanske vill vaara med.. att knulla med några riktiga kaarar.

Förlåt att jag låter lite mentalt sjuk, men jag kan faktisk recitera nästan alla repliker från filmen Jägarna

Tjena Ove! :-)

Vi har det en stor jävla stor tjur där ute, ska du komma med?

Ähhh skit i morsan, häng med nu.

uppf <-- norrlänska för ja!

Däremot behöver man inte saker för att torka. Man hänger upp dom på galjer och låter dom dra där. Nån vecka eller så. Det beror helt på hur tunt ni har skivat köttet. Men mellan 1 och 5 år är det bästa skulle jag nog rekommendera.
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-25 kl. 06:52.
Citera
2014-01-25, 06:31
Medlem
Man torkar fisk, frukt och hängmörat kött i ljuset av solen. Det du snackar om termostat skulle varje jägare och indian, same och inuit skratta åt! Jag skrattar åt dig nu! Hahaha :-)

Att torka kött har under hundratals år varit ett sätt att konservera produkterna. Då måste man vara beredd att låta dom ligga lite länge där! Ofta i nån månad eller så. Och säger du att jag ska visa dig knifen .. men fan tåmme han är ju polis. Här är knifen! (förlåt, men jag kan alla citat i filmen jägarna) ( det var en liten urspårning ;-)[/quote]

Det jag diskuterar är att temperaturväxlingar kan påverka torktiden.
Du snackar om helt andra saker.
Citera
2014-01-25, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Att torka kött har under hundratals år varit ett sätt att konservera produkterna. Då måste man vara beredd att låta dom ligga lite länge där! Ofta i nån månad eller så. Och säger du att jag ska visa dig knifen .. men fan tåmme han är ju polis. Här är knifen! (förlåt, men jag kan alla citat i filmen jägarna) ( det var en liten urspårning ;-)

Det jag diskuterar är att temperaturväxlingar kan påverka torktiden.
Du snackar om helt andra saker.[/quote]

Givetvis är det så, liksom jag skrev i mitt ovanstånde inlägg som du nästan kopierade! Men det är okay.
Citera
2014-01-25, 20:07
Medlem
Shintas avatar
Bananer anses väl mindre roliga för att de blir bruna så fort, men skulle de vara tekniskt svårare än någon annan frukt? I övrigt är det nog lättare att torka om de skurna i tunnare skivor, snarare än bara delat på mitten.

Googlade runt lite på om det eventuellt fanns nån forskning i ämnet, men kunde inte hitta något. Det känns ju inte jättekonstigt om det skulle vara så, på nåt sätt känns det logiskt. Ska testa med min egen maskin och se om det skulle vara en sån makalös skillnad du beskriver, har en OBH nordica frukt- och svamptork.

OT: Kul att ingen av er riktigt lyckas citera ordentligt; friskt vågat, hälften vunnet
Citera
2016-03-19, 00:27
Medlem
Har provat att torka äpplen med torken och timern på 15 min intervall.

Skulle vilja säga att om man har temperaturen på termostaten på högsta (ca 70 grader), och låter timern slå av och på torken, torkar skivade äpplen ca 30-50 % fortare än om torken är med max värme är på hela tiden.

Med andra ord istället för 16 timmars torktid med full effekt, blir det ca 8 timmar med halv effekt, och resultatet blir detsamma!

Som jag skev tidigare är den enda möjliga förklaringen att växlingar i temperatur, när timern stänger av och på torken, så drivs fukt ut till ytan och därigenom påskyndar torkningen!

Den totala energiåtgången blir därför ca bara 1/4 del med timern mot utan, och torkningen går ca dubbelt så snabbt!

För att uppnå denna funktion hos en vanlig dygnstimer som är indelad i 4 snäpp per timme, trycker man upp vartannat segment på hela dygnet.
Senast redigerad av Hultabultan 2016-03-19 kl. 00:50.
Citera
2016-03-19, 17:54
Medlem
Man skall inte skiva bananerna (eller något annat som skall torkas) så tjockt, det skall torkas så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in