2014-01-24, 21:11
Medlem
-akol-s avatar
Jag är påväg att köpa ett vurpollon, har förstått det som att dessa inte kan bli EU godkända. Men är det okej att köra med dem eller måste hjälmar vara EU godkända för att få användas?
Citera
2014-01-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -akol-
Jag är påväg att köpa ett vurpollon, har förstått det som att dessa inte kan bli EU godkända. Men är det okej att köra med dem eller måste hjälmar vara EU godkända för att få användas?
Enligt lagtexten så är en hjälm i trafikförordningen sådan som godkänts enligt EU direktiven för dessa, hjälmen får inte heller vara ändrad.
Det finns dock godkända hjälmar som liknar de gamla "vurpollon"hjälmarna, eller fanns iaf.
Kostar lite mer dock. En friskrivning för om de ändrat direktivet på senare tid utan min vetskap.

källa:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...hj%C3%A4lm.pdf

Edit, det är testet där man kollar så hjälmen inte åkar av när man drar bakåt eller framåt över hjälmen som var akilleshälen förut, har för mig ur minnet att det fanns några enstaka italienska hjälmar med läderinfattning bak som var godkända. Jag har dock väldigt svårt att se hur en polisman skulle få för sig att börja skriva på detta vid vägkanten, det är nog i princip bara trafikpoliser, särskilt mc-poliser som har koll på denna "specialregel".
Senast redigerad av scheele 2014-01-24 kl. 21:36.
Citera
2014-01-25, 00:59
Medlem
-akol-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Enligt lagtexten så är en hjälm i trafikförordningen sådan som godkänts enligt EU direktiven för dessa, hjälmen får inte heller vara ändrad.
Det finns dock godkända hjälmar som liknar de gamla "vurpollon"hjälmarna, eller fanns iaf.
Kostar lite mer dock. En friskrivning för om de ändrat direktivet på senare tid utan min vetskap.

källa:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...hj%C3%A4lm.pdf

Edit, det är testet där man kollar så hjälmen inte åkar av när man drar bakåt eller framåt över hjälmen som var akilleshälen förut, har för mig ur minnet att det fanns några enstaka italienska hjälmar med läderinfattning bak som var godkända. Jag har dock väldigt svårt att se hur en polisman skulle få för sig att börja skriva på detta vid vägkanten, det är nog i princip bara trafikpoliser, särskilt mc-poliser som har koll på denna "specialregel".

Tackar för svaret, det bringade klarhet i vad som gäller.
Citera
2014-01-25, 13:36
Medlem
En sak att tänka på är att din försäkring mest troligt inte gäller om du inte har godkända skydd, som kläder och t,ex hjälm.
Citera
2014-01-25, 14:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -akol-

Ja, de gamla vurpollon som har sis-märke får fortfarande användas. Det är dock viktigt att kolla att den verkligen är godkänd med sis-märke. Alla hjälmar som sålts i sverige sen ganska lång tid är s, sis eller e-märkta. Men det kan finnas utländska icke sis-märkta hjälmar som inte är godkända.
Citera
2014-01-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virrigavera
En sak att tänka på är att din försäkring mest troligt inte gäller om du inte har godkända skydd, som kläder och t,ex hjälm.
Nej, försäkringen gäller. Du måste ha varit grovt oaktsam för att det ska bli nedsättning i ersättning eller i värsta fall ersättning utebli. Att inte ha full koll på om ens hjälm har rätt EU märkning lämpar sig inte ens upp till nivån att f-bolaget ens kommenterar det.

Finns flera rätt uppenbara fall där förare exempelvis kört utan skyddsställ och bara i jeans och tshirt med hjälm och det påverkar inte. Försäkringen gäller nästan undantagslöst när det kommer till dessa bitar. Finns många saker de brukar fråga om när det kommer till att teckna försäkring, ex: kör du med skyddsutrustning? har du motorcykeln parkerad i ett garage osv.
Gemene man får då för sig att försäkringen enbart gäller om hojen är inlåst i garage och om man har skyddsställ osv. Stämmer inte. Har blivit något av en urban myt.

En annan grej som MC-handlarna älskar att blåsa nyblivan MC-förare på är att ju dyrare hjälm du köper desto mer säkerhet får du...
Dumarslet som just köpt första hojen går ju nästan undantagslöst ut med en hjälm som kostar i linje med vad de gav för hojen, dumlurade...
Senast redigerad av scheele 2014-01-31 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in