2014-01-24, 15:03
Medlem
Simone21s avatar
Hejsan,

Jag hade problem med att filsystemet vad skadat på min andra dator. Varje gång jag bootade ville den köra en scan som sökte igenom filsystemet och reparerade/raderade skadad data. Jag lät det köras ibland men det verkade inte ge resultat.

Till slut fick jag problem med att installera saker och började googla, jag hittade nåt som heter chckdsk och körde chckdsk /s /r om jag inte minns fel. Allt verkade bra o jag fick förfrågan om jag ville låsa den primära hårddisken vilket var ett krav för att det skulle fungera innan jag startade om.

När jag startade om kördes ingenting och windows7 verkar vara obootbart. När jag låter den köra kommer jag bara in i recovery mode. Om jag försöker boota i säkert läge så kommer jag bara in på samma grej på X:/.

I bios är C:/ inte låst och är också satt till den första bootenheten.

Behöver man windowscdn för att köra scndsk? När jag googlar runt säger de bara att det är game over men jag hittar inte nån som har det problemet att jag fakiskt "låste" disken manuellt om det har nån betydelse.

FÖ kan jag browsa runt i filerna i bios.

Nåja, jag har en del data jag inte vill bli av med. Nån där ute som har något förslag?
Citera
2014-01-24, 16:14
Medlem
Är det bara datan du vill rädda så är det väl lika väl och starta via liveskiva och gå in och hämta vad du nu vill rädda ,till något annat media. Sedan kan det ju vara lika väl och ominstallera operativet istället för att försöka rädda ett korrupt system?, men överväg möjligheten att det är din HD som börjar ge upp om den är gammal.
Citera
2014-01-24, 17:07
Medlem
Simone21s avatar
Tack för hjälpen!

Förmodligen blir det ett sånt alternativ men det jag är lite fundersam på är det där med låsningen den föreslog, bara så jag inte kör allt out i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in