2014-01-24, 13:53
Medlem
Ravenhydras avatar
Hej! Har jobbat nu i cirka 6 månader och har inte sparat en enda krona men är redo att börja göra det nu. Har kollat runt lite på trådar och kollat upp något som heter Avanza zero, är detta något att rekommendera eller ska jag göra ett annat val?
Tar emot alla typer av tips för att spara pengarna eller placera dem i aktier/fonder för att utöka kapitalet.

Hade tänkt spara eller placera runt 2000-3000 varje månad.

Min månadslön ligger på cirka 16500 efter skatt för nuläget.

Mvh Ravenhydra
Citera
2014-01-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenhydra
Hej! Har jobbat nu i cirka 6 månader och har inte sparat en enda krona men är redo att börja göra det nu. Har kollat runt lite på trådar och kollat upp något som heter Avanza zero, är detta något att rekommendera eller ska jag göra ett annat val?
Tar emot alla typer av tips för att spara pengarna eller placera dem i aktier/fonder för att utöka kapitalet.

Hade tänkt spara eller placera runt 2000-3000 varje månad.

Min månadslön ligger på cirka 16500 efter skatt för nuläget.

Mvh Ravenhydra
Ja, att spara regelbundet i Avanza Zero är det bästa alternativet för dig och dom allra flesta.

Just nu är börsen inte jättelågt värderad, så det är inte säkert att värdet av ditt sparande går upp på kort sikt. Men om värdet går ner så är det bara att fortsätta spara regelbundet och vara glad att du får köpa samma värde billigare.
Citera
2014-01-24, 14:17
Medlem
Ravenhydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Ja, att spara regelbundet i Avanza Zero är det bästa alternativet för dig och dom allra flesta.

Just nu är börsen inte jättelågt värderad, så det är inte säkert att värdet av ditt sparande går upp på kort sikt. Men om värdet går ner så är det bara att fortsätta spara regelbundet och vara glad att du får köpa samma värde billigare.

Okej, är väldigt ny inom investeringar och sparande i allmänt. Ligger ju endast på 19 vårar

Hur vet jag vad jag ska spara i inom "Avanza" då? Fonder eller aktier? Förklara gärna som om jag vore fem år
Citera
2014-01-24, 14:30
Medlem
I madrassen
Citera
2014-01-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenhydra
Okej, är väldigt ny inom investeringar och sparande i allmänt. Ligger ju endast på 19 vårar

Hur vet jag vad jag ska spara i inom "Avanza" då? Fonder eller aktier? Förklara gärna som om jag vore fem år
Avanza är en bank. Avanza zero är en indexfond, dvs en investering bestående av alla dom svenska stora aktierna. På så sätt får du bra riskspridning och kan inte göra något direkt fel. Det finns andra indexfonder, men avanza zero är den end utan avgifter.

Så skaffa ett konto på avanza bank (online) och spara regelbundet i avanza zero.
Citera
2014-01-25, 13:01
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Avanza är en bank. Avanza zero är en indexfond, dvs en investering bestående av alla dom svenska stora aktierna. På så sätt får du bra riskspridning och kan inte göra något direkt fel. Det finns andra indexfonder, men avanza zero är den end utan avgifter.

Så skaffa ett konto på avanza bank (online) och spara regelbundet i avanza zero.

Det finns fler fonder utan avgifter än AZ.
Citera
2014-01-25, 13:41
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Det finns fler fonder utan avgifter än AZ.
Inte så många svenska dock (utländska investeringar har valutarisk, dock är detta oftast inte ett så stort problem sålänge du ej investerar i zimbabwe typ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in