Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-23, 14:32
  #1
Medlem
SwedishHuntards avatar
Tja, har nu fått ännu mer mark än jag hade innan. Marken består av ca 30 ha skog och kanske 300 ha åker/fält. Jag har pratat med ägarna av marken, samt försök leta spår och jag hittar ytterst lite kanin och harspår, men det finns några. Markägarna säger att det är ont om kaniner och harar, men dom har sett det då och då.

Jag får, och vill gärna främja en kaninstam. Både för att jag älskar kaninkött,och att det är en sjukligt rolig jakt, men samtidigt för att öka viltstammen med fler arter, och få en frisk "biotop" på området med många arter som mår bra etc.

Några tips på hur jag ska göra för att kunna främja kaninbestånd? Utfodra? Bygga typ kojor åt dom?

Jagar predatorer gör jag redan, så dom hålls i schack

Kan man kanske till och med köpa friska kaniner från djuraffärer eller uppfödare etc och släppa ut i det vilda, så dom parar sig med de redan existerande kaninerna (som är få) eller är chansen alldeles för liten att dom klarar sig? :/ Finns det någon uppfödare av "vildkaniner" som man kan vända sig till?
Citera
2014-01-23, 14:54
  #2
Medlem
blowns avatar
Det man ska bidra med är mat och skydd. Skulle jag gissa skulle jag tro att kaniner behöver lös sandig mark att gräva sina gångar i, buskig växtlighet och något att äta på vintern utöver då att man håller borta predatorer.

Däremot skulle jag nog passa mig för kraftiga förbättringar för de små liven. De förökar sig som... ptja.. kaniner! Och det är nog lätt hänt att de blir så många att det blir svårt att hantera.
Citera
2014-01-23, 14:59
  #3
Medlem
SwedishHuntards avatar
hur skaffar man lös sandig mark, haha? är ju jord just nu, finns däremot en granodling precis jämte där det finns extremt mycket djur, ägaren använder inte odlingen, han har flyttat med vägrar sälja marken och sånt där, det är en annan historia, men där är ju bra buskage etc?
Citera
2014-01-23, 15:18
  #4
Medlem
Bajsfacistens avatar
Om vi ser på hur kaninernas reproduktion fungerar så är den potentiellt explosivt populationsutveckling, är är ju inte inplantering som är lösningen. Finns där redan kanin så hade stammen sannolikt varit stor om det hade funnits förutsättningar för den. Det är ju inte det finns brist på kaniner som gör att det är dåligt men kanin, utan det beror på helt andra saker.

Det antagligen andra saker som jordmån, predationstryck, skydd och foder som är det som begränsar. Det är nog landskapet som är ditt stora problem, kaninen vill ha ju ha öppet örtlandskap med mycket buskar insprängt. Än någon brist på knullvilliga kaniner.

Tror inte du kan göra så mycket såvida du inte vill omvandla hela fastigheten, men den är ju inte din.
Citera
2014-01-23, 16:57
  #5
Medlem
SwedishHuntards avatar
nej omvandla den vill jag inte, men tror inte mat är problemet...kanske under vintern, men utfodrar just nu och nånting är ju där och äter :P
Citera
2014-01-23, 17:42
  #6
Medlem
Turrluffs avatar
Vad kul att vill bredda den biologiska mångfalden! Sånt gillas




Du behöver två typer av buskar (med det menar jag att de utför olika uppgifter). Buskar för skydd, kan vara nypon, kanske även någon vintergrön buske. Sen buskar som fungerar som matkällor.

Citat:
Ursprungligen postat av blown
Skulle jag gissa skulle jag tro att kaniner behöver lös sandig mark att gräva sina gångar i.
Kaniner behöver inte lös mark... min trädgård kan vittna om det Är i tätbebyggelse också och får inte tillstånd att skjuta dem. Skulle (har inga belägg) gissa att det till och med är ganska dåligt med sandig jord. Är ju generellt sett svårt att bygga tunnlar i lös mark, fråga Göteborgarna.
__________________
Senast redigerad av Turrluff 2014-01-23 kl. 17:44.
Citera
2014-01-23, 21:06
  #7
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff

Kaniner behöver inte lös mark... min trädgård kan vittna om det Är i tätbebyggelse också och får inte tillstånd att skjuta dem. Skulle (har inga belägg) gissa att det till och med är ganska dåligt med sandig jord. Är ju generellt sett svårt att bygga tunnlar i lös mark, fråga Göteborgarna.

Det var ren spekulation Har ägnat en del somrar i hallands kustband där odågorna är vanligare än mygg i maj, och där är marken oftast ganska sandig - därav mina tankegångar.
Citera
2014-01-23, 23:35
  #8
Medlem
SwedishHuntards avatar
Ja, jag vet att dom är vanliga vid ksuten, Espevik som ligger lite utanför varberg plågas av tusen miljarder kaniner känns det som, ser dom överallt och hela tiden. Ska prata med en som äger campingen där som jag känner om skyddsjaktsintyg i espevik under månaderna det inte är semester
Citera
2014-01-26, 13:02
  #9
Medlem
Bra initiativ. Predatorer som rävar och lodjur ser generellt kanin som ett mer lovligt byte är t.ex rådjurskid. Du kan på så sätt få en roligare rådjursjakt.

Är själv oerfaren men..

Har ni jordvallar med mindre kapillaritet på markerna så kanske en bra idé nu under vintern vore att hacka loss det yttersta lagret av tjäle och påbörja ett litet hål i vallen. Upptäcker omkringströvande kaniner detta fortsätter det kanske på det påbörjade hålet. Vet att kaniner inte är ett särskilt krävande djur. Fångade själv min första kaninunge vid 8 års ålder efter att med morotsspår lockat den in i en hemmagjord fångstfälla. Vi hade trädgården full av kaniner som byggde gångar i rabatterna och under altangolvet. Men kan tänka mig att de har det svårare att bygga bon i jorden när den är frusen.
__________________
Senast redigerad av Datornkrabbar 2014-01-26 kl. 13:08.
Citera
2014-02-06, 09:42
  #10
Medlem
SwedishHuntards avatar
Okej ska skaffa mig lite buskage och plantera upp. Går drt att locka kaniner till marken med bra förhållanden, eller kommer man behöva plantera ut dom?
Citera
2015-03-03, 03:53
  #11
Medlem
Pre 1914s avatar
Bara en undran var det finns vilda kaniner i sverige? Bodde i blekinge på 90-talet och där skuttade det omkring massor, hört att de finns i en del platser i stockholm ockå fast jag aldrig sett någon. Nu är jag fast i dalarna och har absolut inte sett någon.
Finns det en nordgräns eller är det mer marken och vegetationen som avgör om de trivs eller inte?
Citera
2015-03-10, 14:48
  #12
Medlem
En-gul-skeds avatar
Skydd, mat och vatten. Det är väl de byggstenarna som är viktiga för de flesta arters levnad.

Skydd är särskilt viktigt för kaniner och är det som brukar vara bäst att fokusera på.
Några tips!
1. Mer kantzoner, i och med att du har ett åkerlandskap är det viktigt att kantzoner bevaras och utökas om det går.
2. Bättre växter. Vissa växter är speciellt viktiga eftersom de kan utgöra foder, skydd och göra att marken blir lättare att gräva i. Några som kan vara bra är japansk klätterros (rosa multiflora), En, slånbär (slån är superduper bra). Även andra växter och viltåkrar kan vara bra ur födo och skydds synpunkt.

3. Tillverka eget skydd. Finns en hel del sätt att göra detta på. Förutsatt att du har markägarens tillstånd är det bara att bygga och exprimentera. Hargolv är en populär konstruktion och ger bra skydd (bara att googla på). Man kan även hjälpa dem med sina hålor lite genom att borra/gräva lite i marken.

4. Tänk på att dela upp marken i zoner, varav vissa du inte lägger något jakttryck på.

5. Predatorkontroll är superviktigt. Du nämnde redan att det är lungt, men håll alltid utgick och inventera predator beståndet. En ökning av bytesdjur kan locka dit nya predatorer. Tex mård och iller. Tänk även på att hålla ner kråk och skat beståndet.

6. Stödutfodring kan vara en bra stöd för de flesta arterna. Morötter, hösilage etc kan funka bra.

7. Angående att ''plantera in'' kanin. Om du har ett bestånd som du kan skydda och låta dem ''göka'' fritt så kommer beståndet expoldera. Undvik till största möjlighet att ta in främmande kaniner. Kaninpest, feber och ögonsjukdomar slår lätt ut populationer och kan göra att du inte kan ha kaniner på många år igen.

8. Jakttryck. Inventera, inventera och inventera lite till. När du känner att du har en bra stam kan du börja ta lite av dem. Antingen med iller och hund eller med 22:a.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback