Citat:
Ursprungligen postat av
egon2b
Grundregeln är att avkortningar markeras med punkt, dvs
p.g.a.. Obs att
dr ‘doktor’ inte har punkt, eftersom sista bokstaven finns kvar. Det är alltså skillnad på avkortad/avskuren kontra sammandragen förkortning.
Ref.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förkortningar
Men ...
I interna meddelanden av olika slag skriver man antingen
pga eller
på grund av. Punkterna ger en krafsighet som försämrar det visuella intrycket hos en text. Ordbehandlare, iPad mfl miljöer kan substituera i flykten. I dagstidningar, uppsatser och skönlitteratur förkortar man allstå väldigt sparsamt. Förkortningar för enheter är en annan sak: mm / km / kg etc.
Varianten
p g a rekommenderas inte någonstans, särskilt inte om man ca 150 tecken totalt.
Enligt Wikipedia-sidan du länkade verkar det korrekta vara att skriva ut punkt vid avkortningar, alltså ska jag skriva "jag kan inte komma
p.g.a. jobb". Men det ger, just som du skriver, en krafsighet till texten.
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainFreedom
Det säkraste sättet är att alltid använda sig av punkt efter varje förkortat ord. Det vill säga: p.g.a. Utan punkt finns det nämligen risk för missförstånd, exempelvis om du skriver "bla" istället för "bl.a.".
Håller med. Men måste den sista punkten vara där? Det känns som att den kan ställa till med en del missförstånd snarare.
En annan sak som jag ser som problematisk att skriva ut punkter på det viset i avkortningar är att "slutpunkten" kan bli svår att se. Om man skriver "...vi pratade om familj, släkt, vänner
o.s.v. Det var roligt att prata med honom." så blir den sista punkten lite märklig i o.s.v. <------ (även där)