• 1
  • 2
2014-01-23, 12:30
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej!

Hur ska man skriva förkortningar egentligen? Skriver man "jag kan inte vara med p.g.a att jag jobbar då" eller "jag kan inte vara med pga att jag jobbar då" eller skriver man rentav "jag kan inte vara med p.g.a. jag jobbar då" (alltså med en tredje punkt efter förkortningen).
Citera
2014-01-23, 12:38
Medlem
p g a

inga punkter. Mellanrum om det är ett nytt ord "t ex" "bl a"
Citera
2014-01-23, 12:42
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Hej!

Hur ska man skriva förkortningar egentligen? Skriver man "jag kan inte vara med p.g.a att jag jobbar då" eller "jag kan inte vara med pga att jag jobbar då" eller skriver man rentav "jag kan inte vara med p.g.a. jag jobbar då" (alltså med en tredje punkt efter förkortningen).
Grundregeln är att avkortningar markeras med punkt, dvs p.g.a.. Obs att dr ‘doktor’ inte har punkt, eftersom sista bokstaven finns kvar. Det är alltså skillnad på avkortad/avskuren kontra sammandragen förkortning.

Ref. http://sv.wikipedia.org/wiki/Förkortningar

Men ...

I interna meddelanden av olika slag skriver man antingen pga eller på grund av. Punkterna ger en krafsighet som försämrar det visuella intrycket hos en text. Ordbehandlare, iPad mfl miljöer kan substituera i flykten. I dagstidningar, uppsatser och skönlitteratur förkortar man allstå väldigt sparsamt. Förkortningar för enheter är en annan sak: mm / km / kg etc.

Varianten p g a rekommenderas inte någonstans, särskilt inte om man ca 150 tecken totalt.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-23 kl. 12:47.
Citera
2014-01-23, 12:44
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Hej!

Det säkraste sättet är att alltid använda sig av punkt efter varje förkortat ord. Det vill säga: p.g.a. Utan punkt finns det nämligen risk för missförstånd, exempelvis om du skriver "bla" istället för "bl.a.".
Citera
2014-01-23, 13:10
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainFreedom
Det säkraste sättet är att alltid använda sig av punkt efter varje förkortat ord. Det vill säga: p.g.a. Utan punkt finns det nämligen risk för missförstånd, exempelvis om du skriver "bla" istället för "bl.a.".

Men man skriver inte 'bla', man skriver 'bl a'
Citera
2014-01-23, 13:53
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Men man skriver inte 'bla', man skriver 'bl a'

Jag vet att "bl a" förekommer i vissa texter, och att det ibland kan upplevas som störande med för många punkter. Men trots det är "bl.a." alltid bättre ur förståelse- och klarhetssynpunkt, enligt min åsikt.

Personligen föredrar jag dock "bland annat", och undviker förkortningar i så hög utsträckning som möjligt.
Citera
2014-01-23, 14:54
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Grundregeln är att avkortningar markeras med punkt, dvs p.g.a.. Obs att dr ‘doktor’ inte har punkt, eftersom sista bokstaven finns kvar. Det är alltså skillnad på avkortad/avskuren kontra sammandragen förkortning.

Ref. http://sv.wikipedia.org/wiki/Förkortningar

Men ...

I interna meddelanden av olika slag skriver man antingen pga eller på grund av. Punkterna ger en krafsighet som försämrar det visuella intrycket hos en text. Ordbehandlare, iPad mfl miljöer kan substituera i flykten. I dagstidningar, uppsatser och skönlitteratur förkortar man allstå väldigt sparsamt. Förkortningar för enheter är en annan sak: mm / km / kg etc.

Varianten p g a rekommenderas inte någonstans, särskilt inte om man ca 150 tecken totalt.

Enligt Wikipedia-sidan du länkade verkar det korrekta vara att skriva ut punkt vid avkortningar, alltså ska jag skriva "jag kan inte komma p.g.a. jobb". Men det ger, just som du skriver, en krafsighet till texten.

Citat:

Håller med. Men måste den sista punkten vara där? Det känns som att den kan ställa till med en del missförstånd snarare.

En annan sak som jag ser som problematisk att skriva ut punkter på det viset i avkortningar är att "slutpunkten" kan bli svår att se. Om man skriver "...vi pratade om familj, släkt, vänner o.s.v. Det var roligt att prata med honom." så blir den sista punkten lite märklig i o.s.v. <------ (även där)
Citera
2014-01-23, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
p g a

inga punkter. Mellanrum om det är ett nytt ord "t ex" "bl a"

I så fall ska man använda s.k. fast eller hårt mellanslag, för att förhindra att förkortningen delas vid radbrytning. Skriver man med punkter - och då givetvis utan mellanslag - undviker man det problemet; hela förkortningen följer då med till nästa rad. I enlighet med Språkrådet rekommenderar jag punkter!

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rt_mellanslag
Citera
2014-01-23, 15:39
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
I så fall ska man använda s.k. fast eller hårt mellanslag, för att förhindra att förkortningen delas vid radbrytning. Skriver man med punkter - och då givetvis utan mellanslag - undviker man det problemet; hela förkortningen följer då med till nästa rad. I enlighet med Språkrådet rekommenderar jag punkter!

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rt_mellanslag

Självklart! Det har jag aldrig tänkt på tidigare. I så fall känns det givet att man använder punkter i förkortningar.
Citera
2014-01-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Grundregeln är att avkortningar markeras med punkt, dvs p.g.a..
Så om man avslutar meningen med att skriva "o.s.v." - då blir det ju att man använder sig av två punkter i rad, är det rätt? Nu undviker jag att använda förkortningar, men det hade varit intressant att få veta. Jag tänker mest på att det blir rätt krångligt som i citatet nedan, "[...] istället för 'bl.a.'.". Jag kan inte ro för det, men det ser rätt mystiskt ut, speciellt när jag i min tur citerar det. Jag känner mig aningen vilsen.

Citat:
Det vill säga: p.g.a. Utan punkt finns det nämligen risk för missförstånd, exempelvis om du skriver "bla" istället för "bl.a.".
Citera
2014-01-23, 16:22
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Så om man avslutar meningen med att skriva "o.s.v." - då blir det ju att man använder sig av två punkter i rad, är det rätt?

Som jag förstått det så ska man aldrig skriva två punkter efter varandra. Men "slutpunkten" blir lite märklig om man skriver "...vi pratade om familj, släkt, vänner o.s.v. Det var roligt att prata med honom" (ny mening vid "Det"). Självklart kan man välja att skriva ut hela ordet och inte förkorta men det skulle vara intressant att veta hur man verkligen gör i en sån situation.

Sen känner jag att jag använder citationstecken för mycket. Egentligen är det väl bättre att använda fet eller kursiv stil när man försöker förklara såna här saker men det är en annan historia... Det är krångligt det här med skrivregler alltså!
Citera
2014-01-23, 16:52
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Sen känner jag att jag använder citationstecken för mycket. Egentligen är det väl bättre att använda fet eller kursiv stil när man försöker förklara såna här saker men det är en annan historia... Det är krångligt det här med skrivregler alltså!
Det är en annan historia ...
Det är en annan histo...

Många skribenter undviker fetstil och föredrar kursivering. Känsliga läsare upplever VERSALER och fetstil som högljudda.

Citat:
Som jag förstått det så ska man aldrig skriva två punkter efter varandra. Men "slutpunkten" blir lite märklig om man skriver "...vi pratade om familj, släkt, vänner o.s.v. Det var roligt att prata med honom" (ny mening vid "Det"). ...
Det är rätt.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-23 kl. 16:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in